Kanske frågan passar bättre här - jag är på jakt efter ett riktigt långsmalt 1,5-planshus. Har nån sett ett sånt?
 
Saharah skrev:
Kanske frågan passar bättre här - jag är på jakt efter ett riktigt långsmalt 1,5-planshus. Har nån sett ett sånt?
Vet inte om det kvalificerar sig som riktigt "långsmalt" men vår lilla skapelse kommer att vara 5.7x10,5 meter och jisses vilket huvudbry vi har för att få plats med ideérna på "bredden" :)

Intresserad av tips på långsmala hos 1,5 plan jag också med andra ord!
 
Hej viltfjall! Kul att läsa om ert blivande hus! Jag har hittat ett RIKTIGT avlångt hus: Marge Arkitekter, men det är enplan. Och så har vi tittat lite på MAGASINHUS. Ska rita själva, tror vi, är arkitekter och formgivare, men det är svårt... Lycka till med ert bygge!
 
Hej!

Vi hittade inget långsmalt hus, så vi ritade ett själva. Det är 7,20 x 15.20.
 
I
Leta efter en husmodell i äldre bygglittratur som brukar kallas 'skånelänga'. De är smala och långa, oftast i 1½-plan


Långsmala hus har en stor nackdel. Det är att den omslutande väggytan ur värmesynpunkt blir väldigt oförmånlig i förhållande till den omslutna bostadsytan. Att man byggde så förr har att göra med att man inte klarade stora fribärande spännvidder på de bjälkar som skulle bära upp övervåningen och taket utan att få 'hängmatta' på golvet. När man lärt sig att integrera takstolen statiskt med bjälklaget på annat sätt och sätta in en s.k. hjärtvägg, övergick man till bredare huskroppar.

Ni kan själv jämföra ett hus på 100 kvadrat som är 5x20 meter i ena fallet och 10x10 meter i det andra. Det första har 2x5+2x20 meter yttervägg i längd = totalt 50 löpmeter. Det andra har 4x10 meter = totalt 40 lpm. Dvs 20% mindre värmeavgivande ytterväggsyta än det första.
 
Hemmakatten
Antar att ni vill ha ett långsmalt hus för att det passar bäst in på tomten och/eller att ni har vacker utsikt ni. Det enda raka är att ta kontakt med arkitekt. Ni får då ett hus ritat efter både tomtens och era förutsättningar. Vårt hus är också avlångt, 21 meter långt.
 
Vi är också på jakt efter ett långsmalt hus - i vårt förhandsbesked till bygglovet fick vi veta att huset åtminstone måste vara dubbelt så långt som det är brett, vilket inte är det lättaste att uppfylla. Åtminstone inte utan att bli av med mängder av pengar.
Hos Örementhus finns ett typhys, Blåklint, som är en riktig skånelänga (ÖREMENTHUS AB - KUNDANPASSADE STENHUS) - men eftersom de bygger i betongblock så har de lätt att anpassa även alla andra hus till "rätt" längd, och har massor av erfarenhet med just långa hus.

Annars är A-hus Tylösand också långsmalt och Smålandsvillan Värnamo också.
 
Mitt föräldrahem var ca 7 X 13.5 4 RoK plus bad och tvättstuga om det kan vara intressant
 
Lånar tråden lite: Fler tips på långsmala hus men gavelingång/utgång tas tacksamt emot. Om nu någon sett någon klurig planlösning :)
 
Flytta till vackra skåne! Gott om härliga skånelängor!
 
Jag har sett ritningar på en jättesnygg avlång villa här på forumet för typ ett halvår sedan kanske drygt, men jag kan tyvärr inte hitta den längre. Någon annan gamling som minns och kan hitta? En lång korridor och mycket fönster åt ena långsidan kommer jag ihåg att det var.

/pinebar
 
Mikael_L
pinebar skrev:
Jag har sett ritningar på en jättesnygg avlång villa här på forumet för typ ett halvår sedan kanske drygt, men jag kan tyvärr inte hitta den längre. Någon annan gamling som minns och kan hitta? En lång korridor och mycket fönster åt ena långsidan kommer jag ihåg att det var.

/pinebar
Kan det vara den här du menade?
http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/40079-kommentarer-pa-var-planloesning.html
 
Mikael_L skrev:
Kan det vara den här du menade?
[länk]
Ja, det var det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.