Hej

Försöker klura ut var man bäst placerar kök/matsal/v-rum. Eftersom både väg, kvällssol och större delen av trädgården ligger åt samma håll är det inte helt lätt att få till det. Nämnvärt är också att det är lite sjöutsikt ca 5 m av husets högra del (sett uppifrån).

Så, vad hade ni prioriterat, att ha nära till köket från entrén och ha lite uppsikt över gatan och när någon kommer, att ha köket i mitten av huset, eller att ha det längst bort i hörnet där det också kan ha lite utsikt? (entrén ska alltså vara på kortsidan mot garaget)

Hjälp!
 
  • Ritning över en tomt med markerade områden för kök, vardagsrum och matsal angivande morgonsol, kvällssol och sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över husplan med markerade områden för kök, matsal och vardagsrum, morgon- och kvällssol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av husplan med markerade områden för kök, matsal, vardagsrum, morgonsol och kvällssol med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över husplanering med betecknade områden för kök, matsal och vardagsrum, markerad kvällssol och utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är norr alltså till vänster i bild? Jag skulle placera garaget så nära norrgränsen som detaljplanen tillåter, antingen i rätt vinkel med norra gränsen eller i 99 graders vinkel mot gatan, och inte så långt in på tomten. Ni verkar ha vänt både hus och garage i någon vinkel jag inte förstår skälet till. Vad gäller huset skulle jag placera det för att ge en större trädgård i söderläge. Kan ni ha gaveln mot gatan, eller förhindrar detaljplanen det? Hur ser resten av planlösningen ut och är formen låst?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Är norr alltså till vänster i bild? Jag skulle placera garaget så nära norrgränsen som detaljplanen tillåter, antingen i rätt vinkel med norra gränsen eller i 99 graders vinkel mot gatan, och inte så långt in på tomten. Ni verkar ha vänt både hus och garage i någon vinkel jag inte förstår skälet till. Vad gäller huset skulle jag placera det för att ge en större trädgård i söderläge. Kan ni ha gaveln mot gatan, eller förhindrar detaljplanen det? Hur ser resten av planlösningen ut och är formen låst?
Tack för dina synpunkter!

Ja, norr pekar i samma riktning som den "sneda" linjen dragen från rutan "8.0". Alltså snett upp åt vänster. Anledningen till vinkeln är att det finns en utsiktskorridor/grönområde ner mot vattnet så vinkeln gör att man får mer utsikt. Eftersom det ligger på en höjd har många placerat huset långt upp på tomten för att få maximal utsikt. Utsikt finns som sagt också typ bara 10 m på tomtens högra sida, så vi vill gärna placera huset så långt till höger som möjligt (4 m från tomtgräns är ok). Där finns ju också ett grönområde så det är inte så att vi kommer nära någon granne.. Garaget vill vi placera så för att få insynsskydd, men du menar att du skulle flyttat ner det lite närmare vägen? Tänkte bara att det inte skulle vara lika långt att gå till entrén om man placerade det lite närmare huset...

Har du någon åsikt om var du skulle placera kök?
 
BirgitS
anton svensson anton svensson skrev:
Anledningen till vinkeln är att det finns en utsiktskorridor/grönområde ner mot vattnet så vinkeln gör att man får mer utsikt.
Kan du markera det området på ritningen?
Är det säkert att det inte finns växtlighet som kommer att bli större och skymma utsikten?
För det är ju inte så kul att placera huset och få sämre utnyttjande av tomten för utsiktens skull och konstatera 5-10 år senare att det inte är någon utsikt kvar.

anton svensson anton svensson skrev:
Garaget vill vi placera så för att få insynsskydd, men du menar att du skulle flyttat ner det lite närmare vägen? Tänkte bara att det inte skulle vara lika långt att gå till entrén om man placerade det lite närmare huset...
Även om du har garaget kvar så långt in på tomten så bör ju uppfartsvägen ligga parallell med tomtgränsen för som nu får du ett trist triangelhörn som inte kan användas till något.

Nackdelar med att ha garaget långt in är det blir mycket att skotta om det kommer snö och att många kvm tomt går åt till uppfarten.

Ytterdörren bör helst synas från gången mot huset så att folk vet vilken dörr de ska in genom så att de inte står och knackar på altandörren i stället. Därför bör ytterdörr och hallen finnas i det hushörn som är närmast garaget, dvs. inte köket i det hörnet.

Sen är det ju mer personligt om man vill ha nedre högra hörnet till vardagsrum eller matplats. Det i sin tur bestämmer var köket (resp. sovrummet) ska vara. Men det är ju mer praktiskt om köket inte är allt för långt från ytterdörren.
 
Jag hade inte grottat ner mig allt för mkt i placeringen av kök/vrum/matplats mer än att det med fördel förläggs i den högra delen av huset.

För att kunna spika placeringarna så behöver ju övrig planlösning lösas. Vad är tanken? Enplanshus?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du markera det området på ritningen?
Är det säkert att det inte finns växtlighet som kommer att bli större och skymma utsikten?
För det är ju inte så kul att placera huset och få sämre utnyttjande av tomten för utsiktens skull och konstatera 5-10 år senare att det inte är någon utsikt kvar.


Även om du har garaget kvar så långt in på tomten så bör ju uppfartsvägen ligga parallell med tomtgränsen för som nu får du ett trist triangelhörn som inte kan användas till något.

Nackdelar med att ha garaget långt in är det blir mycket att skotta om det kommer snö och att många kvm tomt går åt till uppfarten.

Ytterdörren bör helst synas från gången mot huset så att folk vet vilken dörr de ska in genom så att de inte står och knackar på altandörren i stället. Därför bör ytterdörr och hallen finnas i det hushörn som är närmast garaget, dvs. inte köket i det hörnet.

Sen är det ju mer personligt om man vill ha nedre högra hörnet till vardagsrum eller matplats. Det i sin tur bestämmer var köket (resp. sovrummet) ska vara. Men det är ju mer praktiskt om köket inte är allt för långt från ytterdörren.
Tack för svar!
Ja vi har frågat kommunen och vegetationen på grönområdet ska hållas nere, korridoren är till för att så många som möjligt ska få ta del av utsikt. Bifogar en bild på området, vi har Ekön 5.
Okej, förstår vad du menar med garaget så placeringen av det får vi klura på.
Vad gäller entré så tänkte vi att den skulle vara i mitten på kortsidan, och då skulle ju kök få plats till höger direkt när man kommer in, och så kan man hänga av sig till vänster (men du kanske menar att entrén borde vara till höger på kortsidan för att ligga så nära garaget som möjligt?)

@16386 (du kanske också vill kika på bilden som troligen förklarar våra tänkta vinklar lite bättre)
 
  • Karta över ett planerat bostadsområde med markerad tomt Ekön 5 nära grönområde och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Jag hade inte grottat ner mig allt för mkt i placeringen av kök/vrum/matplats mer än att det med fördel förläggs i den högra delen av huset.

För att kunna spika placeringarna så behöver ju övrig planlösning lösas. Vad är tanken? Enplanshus?
Okej, vi vet på ett ungefär hur övervåningen ska se ut, det är bara placering av köket som sätter griller i huvudet på oss just nu :p Utsikt över vägen och när någon kommer eller lite sjöutsikt men långt till entrén...
 
anton svensson anton svensson skrev:
Okej, vi vet på ett ungefär hur övervåningen ska se ut, det är bara placering av köket som sätter griller i huvudet på oss just nu :p Utsikt över vägen och när någon kommer eller lite sjöutsikt men långt till entrén...
Har du en planlösning att dela med dig av?

Då hade det rent krasst blivit enklare att ge ett konstruktivt svar :D
 
anton svensson anton svensson skrev:
Hej

Försöker klura ut var man bäst placerar kök/matsal/v-rum. Eftersom både väg, kvällssol och större delen av trädgården ligger åt samma håll är det inte helt lätt att få till det. Nämnvärt är också att det är lite sjöutsikt ca 5 m av husets högra del (sett uppifrån).

Så, vad hade ni prioriterat, att ha nära till köket från entrén och ha lite uppsikt över gatan och när någon kommer, att ha köket i mitten av huset, eller att ha det längst bort i hörnet där det också kan ha lite utsikt? (entrén ska alltså vara på kortsidan mot garaget)

Hjälp!
Jag älskar att vårt kök har utgång till altanen/trädgården, så att vi kan ha uppsikt över barnen när de leker medans vi gör mat osv. Att ha uppsikt över entrén hade jag inte prioriterat. Sååå ofta kommer ju ingen oanmäld. Så jag hade prioriterat utsikt/närhet till trädgård/uteplats
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Personligen tycker jag att utsikt mot gatan så att man ser när gäster/besökare kommer är bra. Barnen är oftare på gatan och leker än på baksidan.
 
Hemmakatten
Tror personligen inte att barnen är mer ute på gatan och leker istället för inne på tomten, inte i dagens samhälle iaf.

Vad gäller kökets placering så skulle jag vilja ha det mot uteplatsen och gräsmattan för att gå ut och in med mat och fika. Det är ju där man är mesta tiden.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Jag hade placerat köket i norrläge.
Det kan bli så fruktansvärt varmt när man spenderar tid i köket + matlagning när solen ligger på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.