Jag ska välja en kamin. Platsen är en smyg som är 60x70cm. Bakåt är murstocken och på sidorna är det mexitegel. På ena sidan tar badrummet vid. Jag funderar på det här med avstånd till brännbart material.

Det kan tex stå 30 cm från sidan av kaminen till brännbart. Om jag har trä inom 30 cm spelar det ingen roll om det före kommer en tegelvägg (obrännbar)?
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska välja en kamin. Platsen är en smyg som är 60x70cm. Bakåt är murstocken och på sidorna är det mexitegel. På ena sidan tar badrummet vid. Jag funderar på det här med avstånd till brännbart material.

Det kan tex stå 30 cm från sidan av kaminen till brännbart. Om jag har trä inom 30 cm spelar det ingen roll om det före kommer en tegelvägg (obrännbar)?
Fråga din sotare, det är enklast att kolla med den som ska godkänna installationen.
 
Tack men jag frågade inte om var jag ska vända mig för att få svar.
 
Hur ska du veta om ditt mexitegel godkänns som icke brännbart i din kommun om du inte kommunicerar med den som ska godkänna det?
 
Tror ju mexitegel brinner ungefär lika bra i alla kommuner.

Surfa vidare om du har tråkigt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Du har ju varken angivit vilken kommun du bor i eller vilken eldstad du avser att installera, lycka till med att få bättre svar än att kontakta sotaren
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är som Fribygg säger, kontakta din sotare.
Väldigt olika från kommuntill kommun hur seriösa/ utbildade besiktningskontrollanter som finns.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Ok, jag får göra det!

Om min sotare (som är väldigt bra och kunna, säkert utbildad) anser att mexitegel är en brandvägg kan jag då ställa en kamin 10 cm ifrån brandväggen?
 
H
D Derbyboy skrev:
Ok, jag får göra det!

Om min sotare (som är väldigt bra och kunna, säkert utbildad) anser att mexitegel är en brandvägg kan jag då ställa en kamin 10 cm ifrån brandväggen?
om din sotare anser att det är lämpligt så ja då kan du det.
Då det är även han som ska godkänna allt så är det bra att ha en dialog med sotaren i sin kommun vad för regler man bör tänka på.

själv så när jag frågade våran sotare så är de ny godkänning av skorsten då det varit oljepanna i huset.
Men de kommer inte godkänna min skorsten då det finns trä reglar nära den på övervåningen.
Skulle använt plåtreglar när vi byggde ena väggen.
Men lätt att va efterklok.
Sen är det spån som isolering i mellan bjälklag och det va ajabaja vid ny godkänning
 
Redigerat:
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Tänker att det borde funnits regler som även sotaren utgår ifrån.
 
D Derbyboy skrev:
Tänker att det borde funnits regler som även sotaren utgår ifrån.
Det finns det säkert, kontakta din sotare så kommer han säkert upplysa dej om vad som gäller.
Här kan du nog inte få bättre råd utan att ange varken kommun eller vilken kamin du avser att installera.

Reglerna generellt borde du kunna hitta på Boverket, men hur din sotare tolkar och tillämpar dem dom tror jag inte du kan läsa dig till.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Det finns instruktioner hur man bygger godkända brandväggar. Sedan finns det kamintillverkarens uppgift om hur långt ifrån brännbart den får stå. Om man kan visa papper på att precis den lösning man gjort är godkänd så skall det mycket till innan sotaren säger nej. Kan man inte det så är det upp till sotaren att bedöma. Det kan säkert räcka med en mexitegelmur. Men mer specifik än så är svårt att bli. Leta om du hittar byggbeskrivningar för tegelmur som brandvägg. Eller bättre. Prata med sotaren.
 
Tänk att jag kunde få svaret på min fråga bara genom att läsa conturas broschyr:

Text från Conturas broschyr angående godkänd brandmur med alternativ för tegel och lättbetong.
 
En del tillverkare skriver minsta avstånd till godkänd brandmur, varför?

Vissa spisars, tex vedspisar kan ju muras in…..samtidigt finns det tex braskaminer som måste placeras ett visst avstånd från en brandmur.

Jag får inte riktigt ihop det.
 
Du kan fråga din brandskyddskontrollant om vad som gäller men det är inte alltid de har full koll på bakomliggande regler utan går på vad som är ”vedertaget” i branschen.

Här får du mer information än vad du behöver som bakgrund.

Kravet på avstånd till brännbart material regleras i Boverkets byggregler.

I kap. 5:41 står att temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material inte får överstiga 85 °C… Vid utformning bör hänsyn tas till att temperaturen kan öka vid långvarig kontinuerlig drift eller om den fasta installationen byggs in. När installationsdelar kläs in bör material som kan få högre temperatur än 85 °C om det byggs in, vara material av lägst A2-s1,d0.

I kap 5:4221 beskrivs att erforderligt skyddsavstånd beror bl.a. på den strålande ytans storlek, temperatur och emissivitet. Bestämningen av erforderligt avstånd kan göras på följande sätt:
1. För en oisolerad eldstad som inte är vattenmantlad eller för en oisolerad rök- och avgaskanal kan erforderligt skyddsavstånd till brännbara byggnadsdelar sättas till minst 0,5 meter.
2. Brännbara byggnadsdelar kan skyddas av ett strålningsskydd av material av lägst
brandteknisk klass A2-s1,d0, och med tillräcklig utsträckning i höjd- och sidled och placerat med ett avstånd till brännbara byggnadsdelar eller till eldstaden.

Du kan läsa en bra sammanfattning på denna sidan. http://www.nordicheating.se/informa...on/bygganmaelan-och-boverkets-byggregler.aspx

Sammanfattningsvis kan sägas att avstånd generellt bör följa kaminens monteringsanvisningar för att kaminen ska ha optimal funktion och vara säker. Men det finns inget myndighetskrav utöver tidigare beskrivna. Du behöver inte ha en brandmur utan det räcker med obrännbart ytskikt, ex. gips eller annat brandhärdigt skivmaterial så länge inte det bakomliggande blir över 85 grader. Har du en mur i obrännbart material, ex mexitegel, så uppfyller den kravet väl, speciellt på 30 cm avstånd.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.