Har gjutit en bänkskiva till uteköket men jag var för seriös så jag körde med betongvibrator o den gjorde några märken i formplyfan o där fastnade förstås betongen men annars blev den slät o fin, någon som gjort skiva o fått den bra genom att bara knacka på formen när man fyllt den? Är ju bara 45mm så borde väl räcka med hamra lite?
 
Jag har en slagskruvdragare som jag satte en vagnsbult i chucken. Sen körde jag lite varstans på undersidan av formen.
Funkade fint för en skiva på ca 45mm
 
maah maah skrev:
Jag har en slagskruvdragare som jag satte en vagnsbult i chucken. Sen körde jag lite varstans på undersidan av formen.
Funkade fint för en skiva på ca 45mm
Det var ju ett bra tips Iofs hade jag lagt formen på släpen när jag gjöt för få plant men går ju lägga sig under den o köra....
 
Använd expanderbetong så räcker det med några lätta hammarslag mot formen. Lite dyrare men både enklare och bättre resultat.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Använd expanderbetong så räcker det med några lätta hammarslag mot formen. Lite dyrare men både enklare och bättre resultat.
Är det inte grövre material i den?
 
P ptlf skrev:
Har gjutit en bänkskiva till uteköket men jag var för seriös så jag körde med betongvibrator o den gjorde några märken i formplyfan o där fastnade förstås betongen men annars blev den slät o fin, någon som gjort skiva o fått den bra genom att bara knacka på formen när man fyllt den? Är ju bara 45mm så borde väl räcka med hamra lite?
Fyll på hälften, sen slår du med öppen handflata på betongen, hackar med sleven och därefter slår du med hammaren på formen/släpen. Fyll sedan på med resten och upprepa.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Är det inte grövre material i den?
Nej, det är minst lika fint som finbetong om inte ännu finare.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Har gjutit en bänkskiva till uteköket men jag var för seriös så jag körde med betongvibrator o den gjorde några märken i formplyfan o där fastnade förstås betongen men annars blev den slät o fin, någon som gjort skiva o fått den bra genom att bara knacka på formen när man fyllt den? Är ju bara 45mm så borde väl räcka med hamra lite?
Jag har gjutit 4 skivor med expanderbetong som jag blandade lite pigment i. Slog med gummihammare på sidorna och under.
Jag byggde ett regelverk under som jag la formen på. Då kom jag åt att knacka mellan reglarna. Smörjde formen med matolja innan gjutning. Inte en luftbubbla blev resultatet. Väldigt nöjd.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.