Hej,

Vid kontrollbesiktning av vårt nyproducerade hus upptäcktes att en läck-ut tittar fram bakom vårt badkar, i vägg. Det är ju såklart inte ok enl. Säker vatten och det är en projekteringsmiss av totalentreprenören.

frågan är bara vilka alternativ vi har nu? Försäkringsbolaget kommer ju med stor sannolikhet friskriva sig från detta och det kommer ju förevigt stå i besiktningsprotokollet.

besiktningsmannen sa att vi och totalentreprenören får köpslå om detta men att praxis är ca 10.000kr till oss då risken för skada är låg. Men jag känner ju att jag hellre ber de göra om och göra rätt så att det inte finns några brister vid en framtida försäljning eller liknande. Ska de göra om så lär ju det gå på 100-150.000 kr. Då känns 10 000 som en billig undanflykt för entreprenören. Skulle vi få säg 100.000 kr tillbaka så kanske vi kan tänka oss att släppa. Men jag antar att vi har rätt att begära att de åtgärdar problemet om de inte betalar oss tillräckligt bra för att leva med problemet?
 
Är det satt som ett riktigt "fel" i besprotokollet ?

Då har du något att gå på, men är det bara en "notering" med tillägget "avhjälpandekostnad för hög" så kan du tyvärr glömma det. Ta de 10 (eller varför inte 20?) och gå vidare. Kan du också få husbyggaren att skriva på ett intyg på att de garanterar funktionaliteten och eventuella följdfel under garantitiden så är det bra. Tveksamt om ett sådant intyg hjälper om skada uppkommer, men de kanske ordnar det på goodwill om en sådan situation uppstår om några år. De flesta byggare är bra människor.
 
Detta var en förbesiktning men kan inte se varför det inte skulle stå som ett riktigt fel då besiktningsmannen var den som drog upp det Samt att han sa att så länge det såg ut som det gjorde skulle det finnas en punkt i protokollet eftersom han inte kan ta bort den
 
H Husetvidskogen skrev:
Hej,

Vid kontrollbesiktning av vårt nyproducerade hus upptäcktes att en läck-ut tittar fram bakom vårt badkar, i vägg. Det är ju såklart inte ok enl. Säker vatten och det är en projekteringsmiss av totalentreprenören.

frågan är bara vilka alternativ vi har nu? Försäkringsbolaget kommer ju med stor sannolikhet friskriva sig från detta och det kommer ju förevigt stå i besiktningsprotokollet.

besiktningsmannen sa att vi och totalentreprenören får köpslå om detta men att praxis är ca 10.000kr till oss då risken för skada är låg. Men jag känner ju att jag hellre ber de göra om och göra rätt så att det inte finns några brister vid en framtida försäljning eller liknande. Ska de göra om så lär ju det gå på 100-150.000 kr. Då känns 10 000 som en billig undanflykt för entreprenören. Skulle vi få säg 100.000 kr tillbaka så kanske vi kan tänka oss att släppa. Men jag antar att vi har rätt att begära att de åtgärdar problemet om de inte betalar oss tillräckligt bra för att leva med problemet?
De närmaste 10 åren ska du vända dig till din TE om något händer. Då verkar det dumt att låta din Te köpa sig fri om det är det ni talar om? Är det ett plåster på såret så är det en annan sak. Då skulle jag kanske ta pengarna för jag tror tyvärr du saknar alternativ.

Visst ska du reklamera felet nu när det är känt. Det måste du helt enkelt göra för din egen skull. Sen tror jag att det kommer sluta med att inget görs.
Så här säger Konsumenttjänstlagen:

Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

Försäkringsbolaget kommer troligen inte betala ut en kr om skadeorsaken är tätningen runt röret. Dom försäkrar bara egendom som är byggda enligt för tiden gällande branschregler.
 
I InsidersUnited skrev:
Är det satt som ett riktigt "fel" i besprotokollet ?

Då har du något att gå på, men är det bara en "notering" med tillägget "avhjälpandekostnad för hög" så kan du tyvärr glömma det. Ta de 10 (eller varför inte 20?) och gå vidare. Kan du också få husbyggaren att skriva på ett intyg på att de garanterar funktionaliteten och eventuella följdfel under garantitiden så är det bra. Tveksamt om ett sådant intyg hjälper om skada uppkommer, men de kanske ordnar det på goodwill om en sådan situation uppstår om några år. De flesta byggare är bra människor.
denna byggare kunde inte ens stå för frakten när jag ville beställa panel till min sidobyggnad och de behövde panel till husets fasad….
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
De närmaste 10 åren ska du vända dig till din TE om något händer. Då verkar det dumt att låta din Te köpa sig fri om det är det ni talar om? Är det ett plåster på såret så är det en annan sak. Då skulle jag kanske ta pengarna för jag tror tyvärr du saknar alternativ.

Visst ska du reklamera felet nu när det är känt. Det måste du helt enkelt göra för din egen skull. Sen tror jag att det kommer sluta med att inget görs.
Så här säger Konsumenttjänstlagen:

Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

Försäkringsbolaget kommer troligen inte betala ut en kr om skadeorsaken är tätningen runt röret. Dom försäkrar bara egendom som är byggda enligt för tiden gällande branschregler.
Nä de ska ju stå för garantier osv under 10 år. Men man köper nytt hus och så blir det såhär. Antar ändå att det inte är orimligt att kräva nytt badrum och så kan de få kompensera med en högre peng än 10k om det anser att det är för stort ingrepp. En parameter i det hela är ju att vi vill börja bo i huset med…. Men även om risken är låg är ju konsekvensen hög. Vilket borde eliminera paragrafens sista stycke ovan?
 
Låt en mäklare värdera hur mycket lägre värde huset har med det här felet. Det bör kunna vara en bas för diskussionen om nivå. Alltså hur mycket lägre värde blir det om detta fel tydligt framgår av prospektet.
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
Om det va en för besiktningen på huset så säg att det ska vara åtgärdat vid inflytt, allt ska vara okej vid inflyttningen. Vid eventuella förseningar pga detta så kräv hotell och alla andra extra kostnader bör även dom stå för…
 
H Husetvidskogen skrev:
Nä de ska ju stå för garantier osv under 10 år. Men man köper nytt hus och så blir det såhär. Antar ändå att det inte är orimligt att kräva nytt badrum och så kan de få kompensera med en högre peng än 10k om det anser att det är för stort ingrepp. En parameter i det hela är ju att vi vill börja bo i huset med…. Men även om risken är låg är ju konsekvensen hög. Vilket borde eliminera paragrafens sista stycke ovan?
Sorry. Jag missade helt att det var nyproduktion. Kan ingenting om avtal när det gäller nyproduktion. Misstänker att det är ABS 18 som ligger som grund.
Kan tänka mig att det är ganska likt Ktjl rent praktiskt men har ingen erfarenhet så jag vågar inte uttala mig alls.

Hur som helst hamnar du tyvärr i en knipa. Särskilt efter 10 år eller när du ska sälja huset.
Sen när det gäller risken så är den självfallet förhöjd och ökar med åren. Sen handlar det om ur ofta röret utsätts för vattenbegjutning och vem som byggt badrummet.

Det är verkligen inte optimalt att ha ett skvallerrör bakom ett badkar. Så mycket kan man säga med säkerhet.

Det jag funderar på är om det verkligen inte finns en lösning på problemet som inte innebär rivning av hela badrummet? Kan man jobba från baksidan av badrummet och dra röret i väggen längre bort? Slitsen måste säkert göras om lite men det kanske går?
Sen får man plocka bort en platta i badrummet och delreparera tätskiktet där. Rimligen så sitter det tätskiktsduk så det ska fundera.

Det handlar om att få röret så det kommer ut minst 1m från yttre badkarskanten.

Lite märkligt att din KA inte hade det som en punkt att kontrollera badrummet efter att tätskikt är monterat. Men jag kan som sagt inte nyproduktion alls.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Om det va en för besiktningen på huset så säg att det ska vara åtgärdat vid inflytt, allt ska vara okej vid inflyttningen. Vid eventuella förseningar pga detta så kräv hotell och alla andra extra kostnader bör även dom stå för…
Tänk om det skulle vara så enkelt. En besiktningspunkt innebär inte med automatik att den måste åtgärdas.

Det är Ts fall ett lysande exempel på. Så gör om gör rätt gäller inte alltid. Även fast många konsumenter verkar tro det.

Finns en annan skön tråd som jag får upp i huvudet efter ditt inlägg där Ts frågar om hen ska reklamera ett altanbygge då skruvarna i
trallen är för långt nerskruvade. Rekommendationen säger 1 mm ner.
Detta innebär självfallet inte att man kan reklamera ett altanbygge och be byggaren göra om allt om skruvarna sitter 3 mm ner.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.