Hej
Jag håller på med ett poolprojekt (8x4m) på tomten där jag tänkte göra det mesta själv. Planen är att mura med Lecablock 250mm och isolera utvändigt med 100mm frigolit.
Vi har grävt ur 9x5 och ska fylla med 150mm makadam, 100 isolering och sen 100 betong, dock undrar jag över om en vot är nödvändig?

På en villa bär voten upp hela konstruktionen i princip men i en pool (murad i leca) bör ju belastningen egentligen bli lägre under lecan då blocken har lägre densitet än vattnet (ca 65%) och således borde det vertikala trycket bli lägre. Eller är det något jag missar?

Önskvärt vore om man kunde isolera och armera 8,5x4,5 och sen skippa ramen utan bara låta betongen fylla ut hålet i sidorna. Det går åt strax under 1 m3 extra betong men man sparar momentet med att göra en form så ekonomiskt blir det nog jämt skägg. Dock blir nackdelen att man gjuter över dräneringsrören..
Hur skulle ni gjort?
 
Nej, jag kan inte se att det ska behövas. Det är mer tryck neråt från vattnet än från lecaväggarna.
Dock är trycket mot väggarna ganska extremt. Dubbla armeringsjärn i varje skift rekommenderas.

När det gäller plattan hade jag gjort en form lika stor som yttermåttet (8,5*4,5) på färdig pool. Sen isolerat hela vägen ner i makadamen. Kyla i bottenplattan vil du gärna inte ha in från sidorna.
 
Tack för svaret!

Jag har en fråga angående dränering med.

Grävaren har grävt ut ca 1850-1900 från planerad poolnivå. Planen är att ha 150 makadam, 100 cellplast och 100 betong. Högsta punkten på dräneringen blir 1850 och lägsta 1920 där rören mynnar ut i en brunn och pumpas därifrån till annan punkt.
Räcker det då om jag lägger dräneringsrören direkt på fiberduken och sen täcker över allt med makadam? Rören bygger 110 så toppen av röret kommer då ligga mellan 40-110mm under cellplasten.

Det borde väl räcka eller?

Kruxet är att grundvattennivån för tillfället ligger på ca 2000mm så gräver jag ned dräneringen ännu djupare lär jag få pumpa tills hela regionen är torr :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.