hej jag undrar om det finns något "standard" mått mellan bänkskivan och överskåpen ?
 
Ja, standardmåttet är 50cm men det är inget som säger att det inte kan vara större. Mellan spisen och fläkten kan de vara 60-65cm.
 
Vi hade en kökskonsult från Puustelli över i torsdags, standard är 50 cm men hon rekommenderade 60 cm för att ge ett luftigare intryck.
 
jag kan ha max 52 cm mellan bänk o skåp för då får jag 45mm ovanpå skåpen för jag ska ha belysning i några skåp.
 
Runt 50 skulle jag säga men det brukar styras av vad du väljer för köksleverantör. Hänsyn måste t.ex. tas till om du har högskåp. Då blir höjden given för att ovanskåpen ska gå i samma linje i ovankant. I vårt kök var höden 500 och det gick inte att välja bort just p.g.a högskåpen. Det försvann ytterligare 15 mm för täckskiva för spottar under skåpen.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Om man inte är väldigt lång, så kan det vara idé att inte hissa upp skåpen mer än 50cm ovanför bänkskivan. De skall användas också, inte bara se snygga ut.

Det är ett elände om man måste stå på en pall varje gång man skall ta ned glas och tallrikar från något som står högre upp än nedersta hyllan.
 
Hemmakatten
Har man häll i bänken måste man ta hänsyn till just den hällens regler för hur långt ovanför hällen man skall ha fläkten. Varierar mellan 45-65 cm. Att tänka på om man skall ha köksskåp ovanför spisen.
 
Regeln om fläkthöjd, har jag hört gäller endast om man har gas.
 
Hemmakatten
Nej, det måste alltid vara en viss höjd till fläkten, brandrisken finns ju där ändå. Trodde själv att det var ett fast mått beroende på om man hade el- eller gasolhäll. Men det är inte riktigt så. Det är oerhört viktigt att följa varje tillverkares anvisning. Läs gärna i tråden nedan där detta diskuterades.
http://www.byggahus.se/forum/koek/61580-koeksflaektens-hoejd.html
 
Lite blandad kvalité på den länken.
Avståndet är till närmsta brändbara material, så anledningen till att det skiljer mellan olika tillverkare är hur fläkten är konstuerad.

Regelverket som sotarna ska ska följa säger 50cm för el spis, 65cm för gas och 100cm för vedspis(eldstad)
 
Hemmakatten
Detta var ju ytterligare en parameter. Om man då följer fläkttillverkarens direktiv om (minst) 45cm får man alltså 'backning' av sotaren. Om det är så att sotarnas mått överordnade fläkttillverkarnas (vilket de borde vara) så är det ju oerhört viktigt att denna information når ut till köpare av fläktar. Inte konstigt att folk blir förvirrade....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.