Begagnad Gaggenau induktionshäll med fyra kokzoner och en sammanslagen zon, modellnummer CI483100/01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt en begagnad Gaggenau induktionshäll från Tyskland. Spishällen kom med vanlig stickkontakt. Elektriker har fått byta till 3fas (då det var det jag har till spisen).
Skulle ju ha testat hällen med vänliga 1fas först för att se att allt funkade men tänkte inte på det.
Nu när den är inkopplad så funkar 3 av 5 kokzoner. Den som inte funkar är den zonen som kan bli en ”stor zon” alt vara fyra små zoner. När jag försöker starta den så verkar zonen gå igång men så ganska omgående så slår den om till en spegelvänd 9.
har varit i kontakt med Gaggenau där jag fick tipset att bryta strömmen i minst 30 min för att få den i fabriksinställning. Hjälpte tyvärr inte (provade 2 ggr).
Kan det vara så att hällen i sig har en inställning som måste justeras (från 1fas till 3fas)?
Jag ska givetvis ringa till Gaggenau igen men tänkte kolla här för att få lite tips och kunskap. Tycker ibland att det gör stor skillnad när en kan ställa relevanta uppföljningsfrågor till tex servicetekniker. Annars är det lätt att de himlar m ögonen och meddelar att det inte finns något att göra…
 
E
J Jessica Lindbergh skrev:
[bild] Har köpt en begagnad Gaggenau induktionshäll från Tyskland. Spishällen kom med vanlig stickkontakt. Elektriker har fått byta till 3fas (då det var det jag har till spisen).
Skulle ju ha testat hällen med vänliga 1fas först för att se att allt funkade men tänkte inte på det.
Nu när den är inkopplad så funkar 3 av 5 kokzoner. Den som inte funkar är den zonen som kan bli en ”stor zon” alt vara fyra små zoner. När jag försöker starta den så verkar zonen gå igång men så ganska omgående så slår den om till en spegelvänd 9.
har varit i kontakt med Gaggenau där jag fick tipset att bryta strömmen i minst 30 min för att få den i fabriksinställning. Hjälpte tyvärr inte (provade 2 ggr).
Kan det vara så att hällen i sig har en inställning som måste justeras (från 1fas till 3fas)?
Jag ska givetvis ringa till Gaggenau igen men tänkte kolla här för att få lite tips och kunskap. Tycker ibland att det gör stor skillnad när en kan ställa relevanta uppföljningsfrågor till tex servicetekniker. Annars är det lätt att de himlar m ögonen och meddelar att det inte finns något att göra…
Du hade en elektriker att koppla säger du?
Då har hen givetvis kontrollerat att det är rätt spänning in i spisen, annars vore hen ingen elektriker.

Dubbelkolla imorgon att hen inte är sol-och-vårdare och annars är det Gaggenau som får svara då du gjort enligt konstens alla regler, och lite därtill.
 
Tack! Helt säker på att det inte är en sol-o-vårare :). Jobbat m samma tidigare-bara goda erfarenheter.
får kolla m Gaggenau
 
A
de flesta felen på induktions hällar står de sk elektrikerna för.
möjligt att din häll är defekt då den är begagnad
eller att den skall sitta på alla tre faserna vilket troligen inte är inkopplade då det var en vanlig stickpropp på när du fick den
 
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.