I brist på ord för de ingående delarna namnger jag dem med bokstäver. Bilden visar neder/underdelen av 10 år gammal diskmaskin från IKEA
Interiör av diskmaskin med markerade delar A till E, inklusive en reservdel som hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C är en ny (korrekt?) reservdel för den del som börjat läcka vatten. ”Original-C” satt fast i E med hjälp av slangklämma D. Någon liknande klämma finns inte för att fästa C med A (vid öppning B). Snarare verkar ”Original-C” vara limmad vid B.
Fråga: måste C vara limmad vid B, vilket lim? Eller kan jag använda en slangklämma? Eller behövs ingetdera?

Nedan: samma vy men lite mer överblick och utan bokstäver
Hand som håller en reservdel nära den undre delen av en diskmaskin med synliga sladdar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A axxa skrev:
I brist på ord för de ingående delarna namnger jag dem med bokstäver. Bilden visar neder/underdelen av 10 år gammal diskmaskin från IKEA
[bild]
C är en ny (korrekt?) reservdel för den del som börjat läcka vatten. ”Original-C” satt fast i E med hjälp av slangklämma D. Någon liknande klämma finns inte för att fästa C med A (vid öppning B). Snarare verkar ”Original-C” vara limmad vid B.
Fråga: måste C vara limmad vid B, vilket lim? Eller kan jag använda en slangklämma? Eller behövs ingetdera?

Nedan: samma vy men lite mer överblick och utan bokstäver
[bild]
…och som svar till min egen fråga verkar en slangklämma göra susen - åtminstone höll det tätt under första diskningen…
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
A
A axxa skrev:
…och som svar till min egen fråga verkar en slangklämma göra susen - åtminstone höll det tätt under första diskningen…
om du kan fixa en lös gummibit så funkar en slangklämma fint.
tillverkaren i ett speciellt land söder om oss förenklade reservdelshållningen med att vulka dit originalslangen.
då slapp de lagerhålla såväl slangbit som klämma, i stället så byts pumpen komplett eller brunnen komplett.
en ökad reservdelskostnad från 80.- till 800.-. inget som du som slutkund förväntas upptäcka då livslängden är dimensionerad motsvarande garantitiden dvs i detta fallet 5-år.
 
Tack för fördjupande svar kring varför slangbiten var limmad/vulkad! …och jag lyckades förövrigt hitta rätt slang från Reservex.se för 189kr. Måhända dyrt för 7 cm gummi men betydligt billigare än en ny brunn…
 
A
A axxa skrev:
Tack för fördjupande svar kring varför slangbiten var limmad/vulkad! …och jag lyckades förövrigt hitta rätt slang från Reservex.se för 189kr. Måhända dyrt för 7 cm gummi men betydligt billigare än en ny brunn…
bra att du hittade den för electrolux säljer inte denna som reservdel till din maskin.
 
A axxa skrev:
Tack för fördjupande svar kring varför slangbiten var limmad/vulkad! …och jag lyckades förövrigt hitta rätt slang från Reservex.se för 189kr. Måhända dyrt för 7 cm gummi men betydligt billigare än en ny brunn…
Har exakt samma problem, vet du vilket artikelnummer slangen hade, lyckas inte hitta den?
 
Gimp Gimp skrev:
Har exakt samma problem, vet du vilket artikelnummer slangen hade, lyckas inte hitta den?
Med lite tur är det artikelnumret du ser tillsammans med varans namn på bilden. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken av slangarna jag till slut behövde…
Skärmbild av en orderbekräftelse på svenska för slangar och fraktkostnad, totalt 417 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis den är det, tack (y)
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.