Vi har ett hus där ytterdörren sitter på en farstukvist som är i vinkel mot huset. På farstukvisten ovanför dörren finns ett takutsprång som går ut 28 cm från väggen. Taket på huset har inget rasskydd och på vintern samlas snö på taket och ramlar sedan ner framför ytterdörren.

Vi vill sätta en utelampa ovanför dörren men jag är orolig för att den kan bli krossad av nedfallande snö. Frågan är om detta egentligen är ett problem som borde åtgärdas genom att sätta ett rasskydd på hustaket. Hur svårt är det att sätta upp rasskydd? Om vi inte sätter rasskydd undrar jag om man kan sätta en liten extra "skärm" ovanför utelampan för att skydda den. Har någon gjort en sådan lösning?
 
Efter lite funderande är vi inne på att bygga ett skärmtak över ytterdörren. Här är en tråd med en liknande lösning, men vår farstukvist är lite större och det finns inget fönster på huset, samt att gången till dörren kommer från sidan och inte rakt framifrån.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tak-oever-ytterdoerren.95368/

Ena sidan av skärmtaket går att fästa i husväggen men frågan är hur man gör med andra sidan. Eftersom man måste passera sidan av skärmtaket så blir det trångt med en konsol. Ett annat alternativ är en stolpe som vilar på marken. Måste man då gjuta och i så fall hur mycket? Eller kan man helt enkelt gräva ur en fyrkant, fylla på med sand och lägga dit en betongplatta som stolpen kan vila på? Jag kan nämna att det är lerjord som rör sig och "flyter" omkring så om man ska få det helt stumt gissar jag att man måste gräva ur under hela skärmtaket och gjuta och det vill vi inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.