Vi har fått en vattenläcka på trycksatt ledning i brf. Skadan är i badrum och vi upptäckte det för att vatten läcker fram innifån väggen och tränger ut vid blandarfästet så att väggen har mjuknat och det är ingen skada i själva våtrumsmattan.

Vi har försökt läsa på och det verkar som att det är föreningen som ska bekosta all reparation för att det är en trycksatt ledning. Och som jag har förstått det så är tätskiktet förstört pga av att väggen har mjuknat så hela badrummet måste rivas ut. För man får inte bara byta den gipsskivan och sen lappa mattan?

Sen vet vi ju inte om själva skadan är precis där det läcker heller utan det kanske blir golv som ryker också för att hitta läckan.

När vi upptäckte skadan kontaktade vi givetvis föreningen illa kvickt.
Föreningens försäkringsbolag har nu i sin tur valt besiktningsfirma och hantverksfirma som till att börja med ska fixa läckan och sedan besiktiga skadan. Vi hade en röris ute tidigare preliminärt som sa att dom iallafall får börja med att såga upp väggen runt blandaren. Så bara där är väl då hela badrummet kört?


Dock så har jag lite bad feeling över hantverksfirman för dom skulle kommit idag för att påbörja arbetet med att få stopp på läckan men dök inte upp och ringde inte upp om att dom inte skulle kunna komma idag utan fick jaga dom själv i 2-3h.
Samt att när jag googlat lite på firman så har dom en betalningsanmärkning hos Kronofogden. Och det är en firma som bedriver totalentrepenad, så dom skulle kunna fixa allt från läckan till återställning utav badrummet så det är säkert därför försäkringsbolaget valt dom så det bara blir en hantverkare som har hand om allt.

Så frågorona är har vi läst till oss rätt att hela badrummet verkar kört? Och hur ska man agera/tänka kring den här firman? Och kan man ens ställa något krav på att byta firma när det är föreningens försäkringsbolag som valt?
 
BirgitS
Det låter som att det blir en badrumsrenovering. Det bästa är väl att du pratar med styrelsen om dina farhågor när det gäller hantverkaren och att de tar upp det med föreningens försäkringsbolag och frågar hur de ställer sig till ett byte.

När det gäller ens egen försäkring brukar det gå bra att byta hantverkare.

Du bör nog kontakta ditt eget försäkringsbolag också eftersom ytskikten inte ingår i föreningens ansvarsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.