Har sett många fina inspirationsbilder på kök där man valt att måla ovanför diskbänken istället för att sätta kakel/sten. Har blivit sugen att göra det jag också vid min kommande köksrenovering, men nu när jag frågade min hantverkare om det var möjligt fick jag till svar att det var stor risk för vattenskada inom kort tid? Låter det rimligt?

Jag tänkte att det största problemet skulle vara att det skulle bli lite svårare att hålla rent, men riskerar alltså alla dessa fina kök jag sett att få vattenskador? Någon mer erfarenhet eller kunskap inom ämnet?
 
  • Minimalistiskt kök med vita skåp och målad vägg ovanför svart diskbänk och kran, dekorerat med solros och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror ju mycket på vad det är för vägg bakom (gips? puts?) och vilken färg man målar med. Målar man med en våtrumsfärg och ser till att täta springan mellan vägg och diskbänk med en bra fog så ser jag inga problem.
Det går också att sätta upp en glasskiva på väggen - då kan man t.o.m. ha en tapet eller fotokollage bakom.
 
B b8q skrev:
Beror ju mycket på vad det är för vägg bakom (gips? puts?) och vilken färg man målar med. Målar man med en våtrumsfärg och ser till att täta springan mellan vägg och diskbänk med en bra fog så ser jag inga problem.
Det går också att sätta upp en glasskiva på väggen - då kan man t.o.m. ha en tapet eller fotokollage bakom.
Okej, då förstår jag bättre. Det är en betongvägg bakom, kanske det som ställer till det då?
 
Betong tål lite stänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.