Vi ska bygga en takkupa på vårt radhus och har hittat en konstruktionsritning som passar perfekt för det vi tänkt oss. Problemet är att U-värde på tak och vägg är för höga. Jag har försökt använda de program som det länkas till här på byggahus, men blir inte klokare. jag får bara inte ihop det.
Finns det någon som har tid och lust att kika på konstruktionsritningen och komma med tips på vad vi kan justera för att vi ska klara kraven för U-värde? :)
 
Vad är gränsvärdet i Sverige ?
(Om vi nu tar 'punktuella' värden:) Här i Schweiz är det 170 mW/m² °K (men som svensk vill man ju använda C, som ju är samma skala) vid nybygge, 270 mW/m² °K vid renovering och 200 mW/m² °K för att få subvention.

Får jag värdena så kan jag räkna på det. I avvaktan så kollar jag de här konstruktionerna...kommer strax...
 
Här.
Nu tog jag i exemplet Rockwool mineralull, med en lambda på 36 mW/m °K, vilket är ett vanligt medel, och jag har för mig att man hittar Rockwool i Svergie. Träull är ju trevligare men förmodligen priserna även i Sverige flugit i höjden ?
Du har alltså U-värdena 180 mW/m² °K i taket och 170 mW/m² °K i väggen. Räcker verkligen inte det ?

Ja, och som station meteo har jag Basel, jag orkar inte gräva fram nån svenskt station, framför allt inte i ett gratisjobb, men årsmedel här är bara ca 1 °C varmare (än min hemstad, innan utvisningen, Stockholm)
 
Redigerat:
oj, det skulle visst vara KVC, inte KMC, men det får väl vara skitsamma.
 
Tusen tack för hjälp, det gick vägen!:D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.