Hej!
Funderar på hur jag kan förvänta mig att avloppet ser ut i eller under golvet i källaren till vårt hus som är byggt 1957? Alla synliga rör är av gjutjärn. Under sommaren 2005 bytte vi avlopp utanför huset i samband med att gatan grävdes upp. Då såg jag att det rör som kommer ut ifrån huset är ett glaserat cementrör (det bruna röret på bilden). Tog även en bild in i röret när det kapats av.

Frågan är således hur långt in under huset är det troligt att cementröret sträcker sig och när tar gjutjärnet vid?
 
  • Avlopp-betong-ute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp-betong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog keramikrör du sett. De brukade vara glaserade.
Betongrör har nog aldrig glaserats.
JAg skulle tro att keramikrören har dragits in till
a) antingen källarväggen
eller
b) till den första vertikala rördelen, den som du sen ser innifrån källaren.
 
  • Gilla
naeblizz
  • Laddar…
Om man tittar på bilderna jag tog in i röret (bara en är publicerad ovan) så kan man se åtminstone 5 sektioner av keramikröret som går in under huset. Vet ej hur lång varje sektion är men åtminstone 50 cm skulle jag tro. En stående stam finns i rakt motsatt ände av huset och en finns i garaget ca 5-6 meter från utloppet. Se bilden. De röda punkterna visar de stående stammarna och den röda rektangeln till höger visar utloppet under huset där änden på keramikledningen finns. Om nu keramikledningen går under hela huset - hur gör jag då när jag vill skarva i nya plaströr?
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vanliga är väl att cementrören/keramikrören går ända fram till kröken som blir där avloppstammen går upp ur golvet och övergår till gjutjärnsrör...

Jag har bytt hela stammen i mitt hus och där var det gjutjärnsrör(spröda) ner till första kröken, sedan övergick det till cementrör.
 
I vårt hus gick/går keramikrören hela vägen fram till brunn/toalett osv men den sista decimeterna eller så kan vara gjutjärn.

Jag har byggt på en ny "groda" som jag lärde mig att det hette.
Den rörfirma jag pratade med påstod att det inte fanns några speciella övergångar utan att jag skulle ta ett 4" rör och trycka in en bit och sedan lägga cement eller liknade (jag använde byggskum med lite tätning så det inte rann in för långt).

Kan tillägga att jag har ett kraftigt fall på resten och risken att vattnet stiger upp till skarven är näst intill obefintlig.

/Erik
 
Jag får tacka för era svar. Det får allt bli lite funderande kring hur jag ska göra. Hade jag inte haft en ledning i garaget så hade det inte varit särskilt krångligt att bila upp skiten och lägga i nytt fram till sista stumpen av keramikrör. Det blir så himla mycket som ska öppnas upp om jag även ska byta stam och ledning från garaget. Eftersom det sannolikt är keramikrör som kommer från garaget också så blir det ju problem med att skarva i detta i det nya plaströret?
 
Jag har bara en grundläggande fråga:

Är det något problem med de glaserade rören?? Blir det stopp?

Om man inte rör så mycket i dessa rör så håller de mycket länge.

Prototypen
 
Nej av bilden till höger i första inlägget framgår att de i princip är helt rena invändigt. Åtminstone längst ut. Att jag ska byta en del beror på att jag har för avsikt att bryta upp golvet i ett rum och där byta golvbrunn samt utöka med ytterligare ett avlopp för wc. Dessutom ska jag isolera samt lägga dit rör för golvvärme samt gjuta en ny platta. Därutöver har jag tänkt att flytta stammen (stående) som går ner just i det rummet.
 
Jamen dåså,

Vad frågar du då för, det är bara att bila upp men var beredd på att keramikrören går lätt sönder. Var beredd med en grävmaskin utanför så du får koppla in det nya röret direkt mot kommunens.

Prototypen
 
Jag tror nog inte att jag byter hela vägen, om det nu är keramik under huset. Det blir lite för mycket jobb. Att jag frågade berodde på att jag inte visste om det var brukligt på 50-talet att lägga keramik hela vägen eller om man körde gjutjärn mestadels.
 
Har själv hus från -50 och där är det inte glaserade rör utan vanliga cementrör under golvet men det va gjutjärn i stigarna upp från golvet. När jag bilade upp badrumsgolvet (ca 11kvm) så hittade jag 4 ställen där rören va sprukna varav 1 ställe där det glipade ordentligt. Även om nu keramikrör kanake är bättre så skulle inte jag chansa om jag skulle lägga nytt golv ovanpå. Kommer när det är dags för resten i källaren bila upp ränna för att byta ut resterande rör.
Va ju lite synd att ni inte bytte in innanför väggen när ni grävde utanför. Eller går ett 110 rör in i keramik röret så man innifrån iaf kan peta in det fram till skarven för att göra det bästa av detta?
 
snuttjulle skrev:
Eller går ett 110 rör in i keramik röret så man innifrån iaf kan peta in det fram till skarven för att göra det bästa av detta?
Har funderat på detta också. Utan tvekan får ett 110-rör plats i keramikröret. Dock tror jag det blir svårt för att inte säga omöjligt att få till detta från insidan.

Vi hade inga inomhusarbeten på gång då för två år sedan när avloppet byttes. Bytet gjordes i samband med att kommunen grävde upp hela gatan för att lägga ner dagvattenledning samt byta vatten- och avloppsledningarna. Dumt nog tänkte vi inte så noga på inomhusavloppet då. I värsta fall får man gräva upp för hand men avloppet ligger på ca 2.20 meters djup så det blir ju en rejäl grop.
 
hörde att keramikrör ligger oftast i marken medan gjutjärn används i den fria luften eller ingjutet...
gaia
 
om man inte ska bila upp eller bygga om utan bara byta avloppsrören så kan man plasta dom invändigt istället
tror att det kostar en slant men vad kostar det inte att bila upp köpa + installera rör, gjuta igen samt nya ytskikt
då kan det vara prisvärt att plasta dom
dom har en kamera så dom kollar om det finns sprickor innan o.s.v. + att dom filmar efteråt tror jag
 
  • Gilla
OnkelWaldo
  • Laddar…
De glaserade rören kan hålla i hundratals år - till och med många hundra år!

Om de ligger stilla, förstås.

Och så är det lite frågan hur det är tätat mellan rören - ev med något garn som ruttnat. Men om det är lerjord bakom så är det ju tätt ändå...

I USA säger man "If it is not broken - do not fix it" - och det ligger det väl en del i. Om ett 110 mm plaströr går inuti keramiken en bit i övre änden - där Du skall lägga om golvet - så täta mellan plaströr och keramikrör med lämpligt medel, något kitt-artat kanske? PL-mångahundra, kanske? Jag skulle inte tro att betong biter i glasyren... Förr hade man nog tagit beck

Någon gång i framtiden när rummet mellan skall ändras så blir det att fortsätta med plasten, men tills dess fungerar keramiken lika bra!

Egen erfarenhet är att golvbrunnar från 40-50 talet i järn är slut / upprostade inuti och i botten, med lite försiktighet går det att bila upp brunn och ansluta en ny till befintliga keramikrör...

De gamla keramikrören är vanligen blanka inuti, och ligger med mer fall än man jobbar med idag - funkar ofta bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.