Någon som vet vad det kostar att bygga ett garage med takterrass på istället för vanligt tak?

vad kan kvadratmeterpriset vara för terassen jämfört med vanligt tak?

vi ska bygga ett isolerat kopplat dubbelgarage med golvvärme på ca 60-65 kvm. Detta kalas kostar ca 650 000 kr med totalentreprenad med vanligt tak.

någon som vet hur mkt dyrare det kan bli om man istället skulle göra hela taket till en takterrass? Är det en dum idé?
 
3 trådar med samma ämne är väldigt dumt. Det gynnar inte dig, bättre kvalitet normalt om alla läser/svarar i en och samma tråd.
 
Kör på takterrass, vi har precis samma lösning hemma hos oss. Det är riktigt fint!

Viktigt att ta hänsyn till takmaterialet, vinkeln på taket, samt hur du skall fästa takterrassen i resten utav konstruktionen utan att riskera att du skadar taket och riskerar andra skador som följd.

Detta kommer avgöra din slutgiltiga kostnad :) Det finns lite olika lösningar på hur folk har gjort det här i forumet och det finns även andra varianter.
Personligen har jag papptak och sen är det egentligen bara byggt en "markstående" trall ovanpå som är ankrad i husväggen och lite lätt i taket.

Hade jag byggt idag hade jag nog gått på valsat plåttak med en lösning som finns på en annan tråd här i forumet. Riktigt snyggt, relativt riskfritt då man aldrig behöver skriva igenom taket och det ser enligt mig snyggast ut.

Men pris. Beror som sagt på dina val. Mitt alternativ kostar som att lägga papptak och sen bygga en trall ovanpå det, 30'000+ kr beroende på val utav trall.

Plåtvarianten är nog dyrare skulle jag lugnt säga. Ingen aning om hur dyrt dock..

Om din fundering gäller takterrass istället för tak, då är jag inte till någon stor hjälp tyvärr :sweat: Det låter som nåt som absolut går att göra, förmodligen smidigare än mina "efterhands" lösningar. Men det finns nog inget rakt svar på den tyvärr. Jag skulle rekommendera att du kontaktar nån som får rita på det så att du kan försäkra dig vad gäller fukt och bärkraft m.m. då konstruktionen fortfarande måste agera som just det, ett tak.

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.