Hittade denna bamsing ute i vår bod som höll på att bygga bo. Vad är detta? Måste försöka att ta bort den.

Carina

Getingbygge inne i en bod med en synlig geting och delar av ett getingbo med larvceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Geting i dess bo synlig genom en öppning i boets vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Geting inne i bo med synliga hexagonala celler på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en bålgeting.
 
J JSE skrev:
Det är en bålgeting.
Tack JSE. Tydligen fridlyst,men jag vill inte ha den kvar....
 
Bålgetingar är fredliga nyttoinsekter så länge man inte stör deras bo. De fångar andra insekter som man inte vill ha för många av.
Låt de vara om inte boet hamnat där ni tänker hålla till.
 
  • Gilla
makhno_ och 3 till
  • Laddar…
C carelisas skrev:
Tack JSE. Tydligen fridlyst,men jag vill inte ha den kvar....
Bor du i hus? Kontakta ditt försäkringsbolag. De brukar ofta ha avtal med Anticimex/Nomor för borttagning av getingbo, gratis för dig!

Bålgetingarnas beteende brukar liknas vid humlor. De är inte alls aggressiva så som vanliga getingar är.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
Tack igen JSE samt Benno. Trodde att jag kunde ta bort den själv, men kontaktar Anticimex i morgon.
/
 
Det ser ut att existera en geting. Det behövs inte hjälp för att ta ner det. Jag har bålgetingar i ett uthus nu och har haft bon jag sett flera år tidigare. Men de har inte stört mig. De låter respektingivande när de kommer i närheten, men är inte på min mat som vanliga getingar. De är inte alls det problem som många tror.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack Daniel, jag kanske ändå ska vänta med att ta bort det, då det verkar som om bårgetingen är harmlös.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Ta ner det bara. De hinner bygga ett nytt bo på bättre plats.
Tar du inte ner det nu, hinner boet bli ordentligt stor, och några hundra bålgetingar som svärmar rund ditt hus på kvällen, är inte så trevligt.
 
  • Ledsen
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ta ner det bara. De hinner bygga ett nytt bo på bättre plats.
Tar du inte ner det nu, hinner boet bli ordentligt stor, och några hundra bålgetingar som svärmar rund ditt hus på kvällen, är inte så trevligt.
Hu,det låter inte så trevligt! Tack Harry.
 
Fast kontentan var ju att bålgetingar är rätt trevliga varelser. Naturligtvis får de hålla sig på lämpliga platser men inget att få panik över.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ta ner det bara. De hinner bygga ett nytt bo på bättre plats.
Tar du inte ner det nu, hinner boet bli ordentligt stor, och några hundra bålgetingar som svärmar rund ditt hus på kvällen, är inte så trevligt.
”Några hundra bålgetingar som svärmar runt ditt hus”???
När har det inträffat?!?
Skicka gärna en bild.
Jag har aldrig någonsin sett en svärm med bålgetingar. Vi har bålgetingar, men de är ganska solitära. Ser nästan aldrig mer än en i taget. Ibland flyger det in en i huset, men jag öppnar fönstret så flyger den ut igen. Aldrig att de flyger runt maten eller knappt i närheten när vi sitter ute. Det dunsar till i fönstret inloggad, men då ramlar den ned på altangolvet o flyger iväg.
De är absolut inte som andra getingar.
Låt den vara.
Skulle det bli ett problem så kontakta Anticimex först när det är ett problem.
 
  • Gilla
  • Älska
U8076NIN och 7 till
  • Laddar…
Som folket skriver så är dom harmlösa, trots att dom låter som en mindre helikopter när dom susar runt
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
K knipo skrev:
”Några hundra bålgetingar som svärmar runt ditt hus”???
När har det inträffat?!?
Skicka gärna en bild.
Jag har aldrig någonsin sett en svärm med bålgetingar. Vi har bålgetingar, men de är ganska solitära. Ser nästan aldrig mer än en i taget. Ibland flyger det in en i huset, men jag öppnar fönstret så flyger den ut igen. Aldrig att de flyger runt maten eller knappt i närheten när vi sitter ute. Det dunsar till i fönstret inloggad, men då ramlar den ned på altangolvet o flyger iväg.
De är absolut inte som andra getingar.
Låt den vara.
Skulle det bli ett problem så kontakta Anticimex först när det är ett problem.
Jag pratar om egen erfarenhet. Vi har bålgetingar varje år. Först bygger de bo i en fågelholk, men efter ett tag är holken för lite och lämnar de boet för att bygga nytt . Då har de hamnat högst uppe på gavelspetsen, under nacken.
Bålgetingar är nattaktiva och jagar framförallt på nattfjärilar. Nattfjärilar dras till ljus, så de befinner sig rund huset vid utebelyssning och vid upplysta fönstren.

Det gör att man har många bålgetingar rund huset och kommer man för nära när de jagar, kan de börja attackdyka. Så man kan inte bara öppna dörren och gå ur huset, men man behöver först släcka utebelysning och ljuset i alla rum närmast dörren, och då (efter ca en minut) kan man gå ut
 
harry73
Hittade några bilder på boet
Först satt de i fågelholken
Ett fullt utvecklat getingbo inne i en öppen fågelholk monterad på ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När boet blev för stor, flyttade de ut
Bo byggt av fåglar i hörnet under en husnock vid rödmålade väggbrädor, ursprungligen i en fågelholk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.