Tänkte att det kunde vara bra att ha en tråd specifikt för Gardenas smart-funktion eftersom den stora Gardena-tråden börjar bli väldigt stor och innehåller många frågor som inte rör just appen eller uppkopplingen.

Hur som helst, jag börjar med min egna fråga...

Är det nån annan än jag som tycker att appen har blivit mycket sämre sen den uppdaterades inför 2020-säsongen? Dels verkar notiserna fungera sämre, jag kan inte se att jag får nått larm när den har kört fast utan måste starta appen för att se om något är fel.
Sen har den blivit jobbigare att använda. Tidigare så kunde man trycka på parkera och välja att parkera till nästa schema-start eller parkera permanent. Nu verkar man bara kunna parkera till nästa start och vill man parkera den permanent så får man trycka sig in på klipparen och aktivera viloläget.
Ska det vara så eller gör jag fel?
En ny grej är att när man kör igång den från parkerat läge så kan man välja hur många timmar den ska köra innan den går tillbaka igen. Det är väl trevligt med nya funktioner men jag ser kanske inget jättestort behov av just ser där... Hellre hade jag sett möjligheten att välja att sen går ut till en fjärrstartpunkt när man kör igång den.
 
Nu hade jag inte klipparen förra året, men notifieringar funkar riktigt dåligt tycker jag. Så här i början när den kör fast titt som tätt och hittar alla håligheter och annat att köra fast i så hade det varit bra om det kunde plinga istället för att man i slutet av dagen märker att den inte är i sitt bo. Tror jag fått en notifiering hittills av kanske 10-15 stopp.
 
  • Gilla
SvenOlofAndreas
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Nu hade jag inte klipparen förra året, men notifieringar funkar riktigt dåligt tycker jag. Så här i början när den kör fast titt som tätt och hittar alla håligheter och annat att köra fast i så hade det varit bra om det kunde plinga istället för att man i slutet av dagen märker att den inte är i sitt bo. Tror jag fått en notifiering hittills av kanske 10-15 stopp.
Förra året så fick jag noteringar men det tog en stund. Helt ok för när den kör fast, helt värdelöst som stöldskydd. I år har jag inte fått en notis över huvud taget.
 
J
Tycker att den fungerar precis som tidigare, dvs riktigt bra. Har inga problem med notifieringar. Håller på att böka med grävning och den har kört fast säkert 7-10ggr de senaste veckorna och larmat ganska omgående, ca 3-5s efter stopp. Stod o tittade när den forcerade och klättrade (ja) upp på en stege jag försökt avgränsa en grävplats med, den drog igång larmet o jag fick meddelande efter ca 2-3s.

Inga probbs alltså för mig!
 
Tja!

Jag har lite frågor, som jag önskar typ lite svar på :)

Jag köpte en Gardena smart SELINO lifte 1250, men smart gateway en vägrar fungera.
De ända som lyser är Grön Power LED, vet inte hur många gånger jag har gjort factory reset på den sen i fredags när jag fick grejerna. jag har öppnat ALLA portar som Gardena säger sig vilja ha till sin Gateway, så den har internet access i mitt nätverk, kör på kabel ej WiFi.

Ser att mittersta LED:en blinkar vid uppstart lite gran, gissar på att det är Blåtand som den använder för att prata med klipparen.

men den vänstra "internet" LED lampan, den har aldrig någonsin lyst eller blinkat övht. den har varit konstat svart.

min DHCP server ger den Gaten IP nummer, knappar jag in IP i webläsaren så kan jag sätta tidzon och välja Något av mina WiFi nät, men de är allt, inget mer.

så min fråga är, vad är er erfarenhet? är den riktig DOA (måndags ex) eller är det något utomstående som är orsaken?
 
Niclas Horn Niclas Horn skrev:
Tja!

Jag har lite frågor, som jag önskar typ lite svar på :)

Jag köpte en Gardena smart SELINO lifte 1250, men smart gateway en vägrar fungera.
De ända som lyser är Grön Power LED, vet inte hur många gånger jag har gjort factory reset på den sen i fredags när jag fick grejerna. jag har öppnat ALLA portar som Gardena säger sig vilja ha till sin Gateway, så den har internet access i mitt nätverk, kör på kabel ej WiFi.

Ser att mittersta LED:en blinkar vid uppstart lite gran, gissar på att det är Blåtand som den använder för att prata med klipparen.

men den vänstra "internet" LED lampan, den har aldrig någonsin lyst eller blinkat övht. den har varit konstat svart.

min DHCP server ger den Gaten IP nummer, knappar jag in IP i webläsaren så kan jag sätta tidzon och välja Något av mina WiFi nät, men de är allt, inget mer.

så min fråga är, vad är er erfarenhet? är den riktig DOA (måndags ex) eller är det något utomstående som är orsaken?

Om inte internet-Led har lyst öht så låter som något hårdvarufel på Gateway:n.
Du har inte något i din nätverkslösning som ev. skulle kunna orsaka problem, repeater etc?

Kommunikationen till klipparen går via ett gardena-specifikt protokoll på 800 MHz.
 
E etompau skrev:
Om inte internet-Led har lyst öht så låter som något hårdvarufel på Gateway:n.
Du har inte något i din nätverkslösning som ev. skulle kunna orsaka problem, repeater etc?

Kommunikationen till klipparen går via ett gardena-specifikt protokoll på 800 MHz.
Håller med, jag misstänker HW fel också, men chansade på att ställa frågan iaf.

Nopp ingen repeater, bara en AP som är inkopplad min brandvägg / gate. iom att jag jobbar inom IT så är jag lite nördig, så jag kör ingen vanlig standard router, kör en "riktig" Gateway / Brandvägg. men där har jag gjort alla inställningar för Gardena Gate:en att få fri access in och ut.

De går lite trafik till å från Gardena Gate:en, men det är KB vi pratar om. en något är super fel.

tack för att du tog dig tid att svara :)
 
Hej,

Hur långt ifrån laddstationen kan man placera Gardena gateway:en?

Mvh
Hundra
 
H Hundrahundar skrev:
Hej,

Hur långt ifrån laddstationen kan man placera Gardena gateway:en?

Mvh
Hundra
Gateway:n kommunicerar inte med laddstationen utan med själva klipparen.
Räckvidd mellan klippare och Gateway kanske 100 m under bra förhållande.
 
Hej,

Aha, det funkar så.
Gatewayen står inomhus så det blir ju väldigt olika hur långt ifrån klippare den är beroende på vårt den är och åker.
Jag har precis installerat det hela så jag lär väl få veta om det funkar eller ej. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.