Hallå alla hemmafixare!

Har en liten fundering kring ett "lill-projekt" jag snart tänkte ta itu med. Men då jag saknar både erfarenhet och kunskap vänder jag mig såklart hit!

Så här: Efter att en vattenledning gått sönder (utanför huset, under mark) förra året, grävdes en stor grop upp på framsidan av huset, vid entrén för att byta röret i fråga. Detta medförde i sin tur att nästan halva entregångens stenplattor fick lov att läggas åt sidan. Företaget som grävde fyllde efter arbetet på med lite större grus, där plattorna legat förut.

Jag har nu skyfflat undan gruset och ser då att det ligger frigolit under plattorna.


1. Vad är frigolitens funktioner? Bör jag lägga ny frigolit även under plattorna jag ska "återlägga"?

2. Vilken storlek grus/sand bör jag ha under plattorna?
(Vet att åsikterna om stl och material på grus/stenmjöl osv går isär en del, efter att ha läst runt lite här, men hur skulle ni ha gjort i min situation?)

3. Behöver jag "padda"? Och bör jag isf göra det innan jag lägger ett ev. frigolit-lager?

4. Hur säkerställer jag får en viss lutning bort från huset?

Uppgrävd entrégång med synlig frigolit och grus efter vattenledningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grop med upplyfta stenplattor och synligt frigolitskikt bredvid grus och stenar vid en husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Entrégång med stenplattor bredvid en grop fylld med grus och synlig frigolit, samt trädgårdsredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske är det så att vattenledningen ligger grundare än önskat av någon anledning, kanske berg? I så fall har man troligen lagt isoleringen för att skydda mot frysning, även om den verkar ligga väl högt.
Jag rekommenderar dig att lägga plattorna i "2-5" (makadam).
Jag hade inte brytt mig om att padda ytan nu. Troligtvis har det paddats ordentligt vid återfyllnad, då det inte ser ut att ha sjunkit speciellt mycket.
 
T T.Gustafsson skrev:
Kanske är det så att vattenledningen ligger grundare än önskat av någon anledning, kanske berg? I så fall har man troligen lagt isoleringen för att skydda mot frysning, även om den verkar ligga väl högt.
Jag rekommenderar dig att lägga plattorna i "2-5" (makadam).
Jag hade inte brytt mig om att padda ytan nu. Troligtvis har det paddats ordentligt vid återfyllnad, då det inte ser ut att ha sjunkit speciellt mycket.
Tack för input! Kommer nog göra så. I brist på egna/andra förslag. Och skulle det sedan se taskigt ut efter något år får jag väl helt enkelt göra om det ;)
 
Jag skulle välja stenmjöl 0-4, jag tycker det är lätt att packa med fötter och vatten om du inte vill hyra padda.
Möjligt att flis är bra att lägga marksten i men du behöver ha stenmjöl till fogarna och jag skulle nöja mig med att ta hem en fraktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.