Toppeffektbehovet är väldigt styrt av hur mycket glasyta man har och därigenom ocksåp vad för slags fönster.

Mitt råd till Robban och lotta är att vända er till någon som kan göra en korrekt beräkning åt er. Jag kan tillhandahålla en kontakt om så önskas, det är inte dyrt så jag tror att det lönar sig att ha en korrekt uträkning istället för en uppskattning.
 
Bor man i skåne kan man vad jag sett i annan tråd räkna med 40W/kvm, i norrland 60W/kvm och däremellan 50W/kvh.
Behovet skulle alltså bli 0,4x206=8,3 kW toppeffekt. Det är med "normal isolering"
 
Har pratat med han som är ansvarig för värme anläggningar på Västkustvillan,och han ska räkna på payoff tiden på både 495 an och jordvärmen och återkomma.

Ivt har en frånlufts modul VBX som han säger ska kunna samköras med en jordvärmepump,då behöver vi inte ändra på vent systemet.
 
VBX:en ger mest bättre verkningsgrad på en berg/jordvärmeanläggning samt återladdar jord/borrhål.

Klart du kommer få en bättre pay-off kalkyl på 495:an om man räknar med ett fast el-pris. En sådan kalkyl borde innehålla ett indexerat el-pris för att vara helt rättvisande. Index skall bygga på prisutvecklingen åtminstodne de senaste fem åren.
 
Robban och lotta skrev:
Har pratat med han som är ansvarig för värme anläggningar på Västkustvillan,och han ska räkna på payoff tiden på både 495 an och jordvärmen och återkomma.

Ivt har en frånlufts modul VBX som han säger ska kunna samköras med en jordvärmepump,då behöver vi inte ändra på vent systemet.
frånluftsmodulerna brukar inte ge ngt nämnvärt tillbaka
länk Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!

kolla in comfortzone CE65, den har ventilationen också

kolla länkarna nedan

Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
 
Det var månnga här som var stressade över att en frånluftspump bara
har 2Kw. Men man ska ju se till kostnaden att installera en bergvärmepump.
Som är betydligt dyrare. payoff tiden blir ju betydligt längre.
ett nytt hus darar ju inte så mycke energi.
Under 25000Kw år i uppvärming så är bergvärme ej ett alt,
Vem vett att det om 15år är så ekonomiskt med värmepumpar
Ett bra alt. ar ce50 eller ce65 Frånluftsvärmepump ComfortZone CE50 värmepump frånluftvärmepump frånluftsvärmepump radon luftvärmepump
 
Robban och lotta skrev:
Har pratat med han som är ansvarig för värme anläggningar på Västkustvillan,och han ska räkna på payoff tiden på både 495 an och jordvärmen och återkomma.

Ivt har en frånlufts modul VBX som han säger ska kunna samköras med en jordvärmepump,då behöver vi inte ändra på vent systemet.
Kostnaden för att uppgradera från en IVT490 till en IVT 495 TWIN är försvinnande liten i sammanhanget. 495:an ger dubbel effekt mot vad 490:an gör (4kwh istället för 2kwh). 495:an är även den en frånluftsvärmepump så du behöver inte komplettera med FTX-ventilaton (mekanisk ventilation) och kostnaden för detta.

Alla som bygger större än 100 kvm borde definitivt uppgradera sina 490: or. Man vill ju ha - SKA HA - ha en billig driftskostnad när man bygger ett nytt hus!

Uppgraderade själv till en 495:a. Att värma ca 200 kvm (enplan) kostar mig ca12.000 kwh/år INKL hushållselen.
 
Tack för det Spiderman.
Var ligger ert slott nånstans? Det låter som en bra siffra det där, har du månne skruvat lite själv på elmätaren... :)
 
haddirajan skrev:
Tack för det Spiderman.
Var ligger ert slott nånstans? Det låter som en bra siffra det där, har du månne skruvat lite själv på elmätaren... :)
Förvisso ligger "slottet" i Skåne... Men förra vintern var rejält kall. Jag har minskat förbrukningen lite för varje år. Jag har "optimerat" min värmepump så mycket som jag bara kan. Tack vare egna experiment, tips från servicekillar samt förstås IVT:s support :)

Vi eldar även i kamin men det är mer för att höja temperaturen. Värmepumpen håller ca 20-21 grader om vi inte eldar. Något som vi tycker är skitkallt! Vi är en lättklädd barfotafamilj som älskar värme ;)
 
Spiderman skrev:
... jag har "optimerat" min värmepump så mycket som jag bara kan. Tack vare egna experiment, tips från servicekillar samt förstås IVT:s support :)
Exakt vad har du gjort för att optimera den? Och vilka är tipsen från servicekillarna?
Tacksam om du vill delge dessa till oss.
 
GreenTurtle skrev:
Exakt vad har du gjort för att optimera den? Och vilka är tipsen från servicekillarna?
Tacksam om du vill delge dessa till oss.
Har jag här på forumet redogjort för mina experiment och resultat ang. värmepumpens drift. Jag har dock oftast fått höra typ att:
"-det kan inte fungera" osv... Något som det uppenbarligen gör ;) men detta gjorde att jag tröttnade på att "missionera". Nu är vi ju dessutom inne i fel avdelningen för detta ämne...

DOCK. I korthet och i priorieteringsordning:

- sök fram den absolut lägsta värmekurvan som du kan ha för att hålla önskad temperatur i huset. För hög värmekurva = onödig förbrukning av kwh.

- i nybyggda välisolerade hus behöver man inte följa en vald värmekurva slaviskt. Justera ner värmetopparna i värmekurvan. Själv klarar jag lätt att hålla värmen med 25 graders framledningstemperatur.
Om temperaturen sjunker ner under minus tio grader måste jag dock då stödelda i kaminen för att inte gå under 20 graders rumstemperatur.

- koppla bort alla rumstermostater. Rumstemperaturerna blir de rätta i och med att du hittat rätt värmekurva.
I och med att du kopplar bort rumstermostaterna så slipper du även kalla golv i de rum där du håller lägre temperatur (t.ex. sovrum). Jag har golvvärme i hela huset och då vill jag förstås även ha värme i alla golven... Tidigare var sovrumsgolven iskalla *burr*. I sovrummen har jag även strypt slingorna något.

Faktum är att jag även har underhållsvärme igång sommartid. Jag vill inte ha iskalla klinkergolv... (Detta fungerar efter lite justeringar i värmepumpens inställningar).

- Det som styr en IVT-värmepumps hela drift är utetemperaturgivaren. Ju kallare det blir ute desto mer höjs framledningstemperaturen. Detta undviker du genom att "kapa topparna" enligt 2:a punkten.

Det spelar ingen roll hur mycket du eldar i t.ex en kamin och hur varmt du får inne tack vare detta. Utetemperaturen - och vald värmekurva - styr framledningstemperaturen. = Värmepumpen jobbar ändå för högvarv trots att rumstermostaterna slagit ifrån. = ingen som helst besparing av kwh.
Ungefär som att reglera en bils hastighet med kopplingen istället för att släppa på gasen...

Den absolut viktigaste inställningen är att hitta lägsta möjliga framledningstemperatur.

- I värmepumpens servicemeny finns en massa andra inställningar som man kan fixa till. Dessa skall man dock INTE röra om man inte talat med IVT-folk. Risken är att du av misstag får motsatt verkan.

I servicemenyn kan man t.ex. förskjuta starten av elpatronen. En "timer" tar tid om framledningstemperaturen sjunker under en viss nivå. Om inte temperaturen har kommit upp i "rätt" nivå efter en viss tid så går elpatronen igång. Denna tidpunkt kan man förskjuta.
Jag vill/kan inte tala om hur man gjorde eftersom det är minst ett år sedan jag gjorde detta. Jag minns inte riktigt vilken av menyerna som jag "lekte" i... Mitt råd är att ni ringer IVT's support.

Under den här vintern har min elpatron endast gått igång när jag värmt "extra varmvatten" vid storbad. Ibland även vid "veckovärmningen" av varmvattnet.

Nu tog jag i lite i mitt förrförra inlägg *blink* Min årsförbrukning är numera faktiskt nere på 11.500 kwh/år. Boytan är 212 kvm.
Vårt förra - mindre - hus värmdes med gas. Vår förbrukning av hushållsel var då 4.500-5.000 kwh/år.
Om förbrukningen av hushållselen nu är ungefär densamma, innebär det att jag nu värmer huset med 6.500 - 7.000 kwh/år...

Något som jag är MYCKET nöjd med *flinar nöjt* DÅ kan man verkligen snacka om kort payoff-tid!

P.S. Kan ju tillägga att jag denna vintern helt har gått ifrån IVT's värmekurvor. Jag har valt en värmekurva - helt slumpvis - och modifierat den enligt mina egna önskemål *ler*
Detta då jag efter några års experiment har lärt mig att "prata med och förstå" min värmepump *blink*
 
Spiderman skrev:
Vi eldar även i kamin men det är mer för att höja temperaturen. Värmepumpen håller ca 20-21 grader om vi inte eldar. Något som vi tycker är skitkallt! Vi är en lättklädd barfotafamilj som älskar värme ;)
Man kan ju lätt se att det är något som inte stämmer med ekvationen. Om det nu är så att diu verkligen värmer 212 kvadrat med en 495:a så har du 18,86W per kvadrat om du använder all effekt till bara uppvärmning, mao inget till varmvatten.

Du skriver själv att ni eldar i kaminien för att få varmt, att ni inte får varmare än 20-21 grader utan kamin. Det du gör är att du skryter med att du har spärrat varmare uppvärmning i ett hus i skåne och att du därför måste du elda i kamin för att få det drägligt varmt inomhus.

Det låter inte som bra råd på ett forum där det finns deltagare från hela sverige. I värsta fall så kan det medföra att någon köper en underdimesionerad värmeanläggning. Låt var och en göra en energiberäkning på sitt hus. Låt dem själva se vad just deras hus i deras del av sverige behöver för anläggning.

Alldeles för många har gått på husföretagens minor och köpt en 490:a eller 495:a som inte räcker till för deras hus.
 
Robert_Maria skrev:
Man kan ju lätt se att det är något som inte stämmer med ekvationen.
Jag tror att du i din iver har missat den här trådens rubrik. Tråden ställer frågan om man ska uppgradera från en 490 till en 495:a!
Eller du kanske rekommenderar att man ska installera en bergvärmepump för ca 200.000 kr till ett hus om 120 kvm? När man för 15-20.000 kr extra kan få en 495:a med markslinga installerad och klar. Eller?

Huruvida du kan få ekvationen att "stämma eller inte stämma" ger jag faktiskt blanka fasen i. Jag har optimerat mina inställningar och har lyckats få en mycket billig drift.
En inomhustemperatur på 20 - 22 grader är fullt normal - det är en inomhustemperatur som folk normalt "kostar på sig".

Att du anser mina fakta vara "skryt" får stå för dig själv. Jag har presenterat rena rama fakta. Hur du sedan tolkar dem är naturligtvis din ensak...

Jag har svarat på en direkt fråga och så var det med det!

Lycka till med injusteringen av din värmekälla! Må du få en god värmeekonomi!
 
Intressant Spiderman, det borde också innebära att ni har väldigt bra isolering i huset.
Det skulle vara intressant att få reda på vilka mängder ved vi pratar om?

Min plan är att få huset självförsörjande med värmepump, men vi ska dessutom också ha kamin. Ju mer jag läser på om nya hus och andras reaktioner, desto mer förvirrad blir jag...
 
haddirajan skrev:
Intressant Spiderman, det borde också innebära att ni har väldigt bra isolering i huset.
Det skulle vara intressant att få reda på vilka mängder ved vi pratar om?

Min plan är att få huset självförsörjande med värmepump, men vi ska dessutom också ha kamin. Ju mer jag läser på om nya hus och andras reaktioner, desto mer förvirrad blir jag...
Det är inte så enkelt och man kan inte jämföra olika hus med varandra (såvida de inte är tvillinghus förstås).
Man kan inte heller - som många här på forumet gör - jämföra värmekurvor med varandra ;)

Vilken lägsta framledningstemperatur man kan hålla - i sitt hus - beror t.ex. på:
- hur djupt värmeslingorna är ingjutna i plattan.
- hur mycket isolering man har under plattan.
- vilket u-värde som huskonstruktionen har - väggar, fönster, dörrar och tak.
- vilken inomhustemperatur som är familjens "trivseltemperatur".

Du har helt rätt. Jag har ett mycket välisolerat hus. Ändå har jag oftast Airfresh-ventilerna helt öppna. När det stormar stänger jag dem dock helt och hållet - åt det håll det blåser från.

Varje gradtal extra som man värmer framledningsvattnet (vattnet i golvslingorna) kostar kwh. Det är det som är det enkla i kråksången. Hitta den absolut lägsta framledningstemperaturen så att värmepumpen slipper jobba i onödan.

Detta är inget hokus-pokus. Det rekommenderas redan på den första sidan i IVT's manualer *ler* Dessutom rekommenderas bortkoppling av rumstermostater av IVT's certifierade servicekillar. Detta p.g.a. att värme i betongplatta är extremt värmetrög. Det tar minst ett dygn innan du känner av en ändring av framledningstemperaturen.

Jag tycker definitivt att du ska uppgradera till en IVT495 Twin. Den extra investeringskostnaden kommer att spara dig många 1000-lappar årligen.

Vedåtgången... Jag har en enkel plåtkamin med täljsten på sidorna. Jag tycker att det är bättre att investera pengarna i den primära värmekällan. Vissa väljer en 490 och investerar sedan (tvingas kanske när de upptäcker hur hög elförbrukning de får) 50.000 - 100.000 kr i en kamin/ugn :eek:

vm21.jpg

Vi installerade vår kamin i januari 2005. Med kaminen värmer vi upp entré, kök, matplats, vardagsrum och bibliotek (totalt ca 80 kvm) till ca 25-28 grader :surprised: Resten av huset får värmepumpen klara av...

Min vedåtgång:
Första vintern 04/05 - 1,5 kubik
Andra vintern 05/06 - ca 3 kubik (extremt kall vinter här i Skåne)
Tredje vintern 06/07 - ca 6 kubik. Vi eldade mer eftersom vi har varit hemma hela dagarna.

Jag håller nu på och handlar hem ved för nästa vinters förbrukning. Jag räknar då med en årsförbrukning om ca 3-5 kubik. Jag kommer dock att köpa hem betydligt mer, då jag inte vill känna att jag måste snåla med veden. Ved är ju s.a.s. ingenting som förfars.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.