Jag har ett självlåsande lås. Så gissa vem som lyckas låsa ute sig själv några gånger.

Så vill byta låshus då jag vill aktivt välja när jag ska låsa dörren.
Men då till fråga, hur vet jag vilket som passar utan att jag måste göra större förändringar.

Någon som sitter med lite mera kunskap än mig i detta ämne?
 
  • Dörr med öppet låskista och synligt märke, ASSA, på låscylindern, i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ deras standard? Lite har jag räknat med att man får fixa.
Funderade på ett yale lås men där är det väldigt mycket att fixa med då.
 
Frökenfrågvis Frökenfrågvis skrev:
Typ deras standard? Lite har jag räknat med att man får fixa.
Funderade på ett yale lås men där är det väldigt mycket att fixa med då.
yale lås har jag dålig koll på, kanske 123abc dyker upp han har bra koll på lås
 
Jo yale har jag bytt på nya standarddörrar då är det inga problem. Men min egna dörr är väl troligen från typ 50-60talet så är lite annat.
Så lutar mera att bara byta låshus så man slipper låsa ute sig
 
Oavsett vad du ersätter med så måste låshusets urtag breddas lite men det är ganska lätt att göra (låshusets stolpe har samma mått).
Vanligast är att byta låshuset till ett ASSA 565 som @tergo redan skrivit.
Om det är ett Yale Doorman du vill ersätta med så måste du byta slutbleck till ett ASSA 1487-5.
 
Men då om jag tex byter till ett ASSA 565 så behöver jag inte byta bleck? Eller lär det även bytas om man byter till ett ASSA 565
 
Frökenfrågvis Frökenfrågvis skrev:
Men då om jag tex byter till ett ASSA 565 så behöver jag inte byta bleck? Eller lär det även bytas om man byter till ett ASSA 565
Med 565 så bör det passa men om det är en riktigt gammal 560 så kan man behöva ändra slutblecket lite.
 
1 123abc skrev:
Oavsett vad du ersätter med så måste låshusets urtag breddas lite men det är ganska lätt att göra (låshusets stolpe har samma mått).
Vanligast är att byta låshuset till ett ASSA 565 som @tergo redan skrivit.
Om det är ett Yale Doorman du vill ersätta med så måste du byta slutbleck till ett ASSA 1487-5.
En annan fråga, funkar assa 565 med slutbleck assa 1487-5? Eller är det ett annat låshus man lär ha då?
 
Frökenfrågvis Frökenfrågvis skrev:
En annan fråga, funkar assa 565 med slutbleck assa 1487-5? Eller är det ett annat låshus man lär ha då?
Till ASSA 565 är det slutbleck 1887-5 som passar.
1887 är till klassiska (Classic) låshus, 1487 är till Connect låshus.
Däremot kan det vara en del jobb att fälla in ett nyare slutbleck och vinkelslutbleck i äldre dörrar kan ibland vara lite jobbiga att passa in.
Om du inte måste byta slutbleck så så kan du behålla det som sitter i karmen.
 
1 123abc skrev:
Till ASSA 565 är det slutbleck 1887-5 som passar.
1887 är till klassiska (Classic) låshus, 1487 är till Connect låshus.
Däremot kan det vara en del jobb att fälla in ett nyare slutbleck och vinkelslutbleck i äldre dörrar kan ibland vara lite jobbiga att passa in.
Om du inte måste byta slutbleck så så kan du behålla det som sitter i karmen.

Detta sitter på plats nu.
Ett problem som jag hade tidigare som jag inte reflekterade över innan var att jag alltid fick "drämma" igen dörren för att stänga den.
Detta medför att nu när jag inte har ett självlåsande låshus så när jag stänger dörren så vill den inte hålla sig stängd. Men däremot så kan jag låsa med vredet och den håller sig låst. Detta är nog något som hade varit ett problem med de gamla låshuset med om jag inte hade haft den självlåsande mekanismen. Men detta känns som att dörren inte går att stänga som "hela vägen" då pinten (vad heter den trekantiga delen som sticker ut?) inte åker in i hålet ordentligt för att hålla sig stängd?
 
  • Hand pekar på dörrlåsets slutbleck som inte stänger ordentligt, med dörrhandtag och öppen dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på öppen dörrkarm med inbyggt låshus och problem med att låspinnen inte passar ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att fila ur slutblecket lite men det är detta jag antydde om med att passa in då man får titta hur dörrbladet ligger i karmen och ibland inte fälla in slutblecket fullt på den sidan som möter dörrbladet, så man passar in plösmåttet efter befintlig dörrgång/dörrmiljö.
om du lossar slutblecket så kan du skruva in 2st skruvar som blecket rider emot om du måste få ut slutblecket lite, sedan när allt stämmer så ska du även skruva in snedskruvarna.
Dra i lite latexfog sen när du är klar så kommer det se bättre ut.

Du menar nog tryckesfallskolven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.