S
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bästa är att installera det som standalone utan en massa styr och intergretation med värmepumpen.
larsbj larsbj skrev:
Håller helt med.
Möjligen med en förregling så att värme och kyla inte kan gå samtidigt.
Excel Excel skrev:
Rätt, anledningen att man vill krångla till det är att man vill tjäna pengar på material, och med bruttopriser vet vi alla var det slutar.

Spoiler: en röris på med gratis frukost hos Ahlsell :crysmile::crysmile:
V Vector skrev:
Tänk att vissa ska göra det svårt för sig, kanske för att som det skrivs att man ska tjäna pengar på matl. Två t rör, en backventil, två avstängningar gärna med avtappningsfunktion, en pump, en motorstyrd tvåvägsventil, rör, fläktkonvektor. När fläktkonvektorn vill starta för att kyla skickar en signal ner till cirkpump och motorventil att starta/ öppna. Å tvärt om när kylbehov inte finns. Enkelt å någorlunda billig installation utan inverkan från vp

Ni verkar ha järnkoll på en alternativ lösning.
Detta är dock långt ovanför min kompetensnivå på området.
Vart vänder man sig för att få hjälp med en sådan installation i så fall, tro?
 
Y Yrrol skrev:
Jag funderar på flytta till hus utan vattenburet system. När jag sekund-scrollade lite häromdagen tyckte jag att luftvärmepumpars COP var högre än vad min bergvärmepump har. Det ihop med filtrerad luft, kylmöjlighet och annat så lät det intressant.
En bergvärmepump har ju en värmefaktor som är så gott som konstant under året då den varierar med temperaturen i borrhålet som inte ändras så mycket. Luftvärmepumpen har en värmefaktor som varierar med utomhustemperaturen och alltså har stora variationer. Det kan därför finnas förhållanden under vilka en luftvärmepump ger en högre effektfaktor än en bergvärmepump. Det är när det är milt väder och man inte behöver så mycket värme. En luftvärmepump har möjligen en högre maximal värmefaktor. En bergvärmepump har alltid en högre värmefaktor som snitt över året.

Om det är bäst att satsa på bergvärme eller luftvärmepump finns inget entydigt svar på. Men bergvärmen kommer att ge lägre driftkostnad och bättre komfort. Luftvärmepumpen är billigare i inköp och kan därför ge en bättre totalekonomi i hus som inte har så stort energibehov.
 
S Tommy66 skrev:
Ni verkar ha järnkoll på en alternativ lösning.
Detta är dock långt ovanför min kompetensnivå på området.
Vart vänder man sig för att få hjälp med en sådan installation i så fall, tro?
Hör med någon vvs firma..
 
S
V Vector skrev:
Två t rör, en backventil, två avstängningar gärna med avtappningsfunktion, en pump, en motorstyrd tvåvägsventil, rör, fläktkonvektor. När fläktkonvektorn vill starta för att kyla skickar en signal ner till cirkpump och motorventil att starta/ öppna. Å tvärt om när kylbehov inte finns. Enkelt å någorlunda billig installation utan inverkan från vp
Så med typ den beskrivningen skulle man kunna vända sig till någon VVS:are då...
Vad skulle du gissa i pengar, apropå ”... någorlunda billig installation”?
 
Laddar upp en bild på hur vi brukar koppla in det. Fattas en tvåvägs motorventil på bilden men annars. Svårt med pris som är beroende på så många grejer, löpade eller fastpris, hur enkelt kommer man fram med rör etc. Höftar... 25 - 40 tusen
 
  • Schematisk bild som visar koppling av frikyla med komponenter som fläktkonvektor och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag betalade 50 kkr för två AC, en större och en mindre, som kopplades in mot bergvärmepumpen för två år sen. Inklusive allt. Bergvärmen fanns ju sen tidigare.
 
Först behöver ni ställa er frågan hur mycket kyla ni behöver? Schablonmässigt kan man säga att en fastighet kräver 3ggr mer kyleffekt än värmeeffekt för att kunna hålla jämn temperatur året om.

Jag är normalt en stark förespråkare för bergvärme och frikyla, men:

Installationen av frikyla är mer omständig, det går inte att komma ifrån och blir ofta minst dubbla kostnaden mot en luft/luft VP.

Om ni nu har solceller så antar jag att ni kan köra en luft/luft värmepump i princip gratis? Med andra ord så finns det ingen driftskostnad på den vilket annars är ett starkt motargument.

Estetiskt skulle jag dessutom vilja säga att innedelarna till luft/luft vinner. Däremot får ni en utedel som varesig är vacker eller är är tyst och måste placeras utifrån det.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
V Vector skrev:
Laddar upp en bild på hur vi brukar koppla in det. Fattas en tvåvägs motorventil på bilden men annars. Svårt med pris som är beroende på så många grejer, löpade eller fastpris, hur enkelt kommer man fram med rör etc. Höftar... 25 - 40 tusen
... och om jag förstår dina/era inspel rätt så betyder sådan lösning då att den är beständig även den dagen bergvärmepumpen behöver bytas ut? (Vår är från 2008.) Vilket annars skulle kunna bli fallet, enligt ett första svar (inte här) jag fått. Åtminstone delar av den, ”frikyla”utrustningen.
 
S
V vanpire skrev:
Jag betalade 50 kkr för två AC, en större och en mindre, som kopplades in mot bergvärmepumpen för två år sen. Inklusive allt. Bergvärmen fanns ju sen tidigare.
Ungefär samma pengar som en luft/luft med en utedel och tre innedelar då. (Mitsubishi.)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Schablonmässigt kan man säga att en fastighet kräver 3ggr mer kyleffekt än värmeeffekt för att kunna hålla jämn temperatur året om.
Det kan väl knappast vara en schablon som gäller Sverige?
 
Jag minns tyvärr inte var jag läst det, men vill ju minnas att det var en svensk artikel.
 
S
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är normalt en stark förespråkare för bergvärme och frikyla, men:

Installationen av frikyla är mer omständig, det går inte att komma ifrån och blir ofta minst dubbla kostnaden mot en luft/luft VP.

Om ni nu har solceller så antar jag att ni kan köra en luft/luft värmepump i princip gratis? Med andra ord så finns det ingen driftskostnad på den vilket annars är ett starkt motargument.

Estetiskt skulle jag dessutom vilja säga att innedelarna till luft/luft vinner. Däremot får ni en utedel som varesig är vacker eller är är tyst och måste placeras utifrån det.
”Solcells-argumentet” är inte irrelevant - och i sig också anledningen (utöver högsommarvärmen som intagit kåken) till att Kyla-ämnet kommit upp i familjen. (Driftstart solcellsanläggningen i förra veckan.)

Sen är ju ordet ”Gratis” kontroversiellt i alla trådar... Generellt kan man som solfarmare ju sälja el som man inte förbrukar, så en alternativkostnad (för att prata ekonomspråk) finns. Ju.
Men som sagt, du pekar på något som - med vår familjs/fastighets förutsättningar - är högst relevant i sammanhanget. Solelsproduktionen råkar ju dessutom vara som störst när behovet av kyla också är det.
:D

Sen har jag ännu inte riktigt lärt mig att utläsa hur stor elförbrukning vi kan kalkylera med, för en luft/luft-vp hos oss.
I nuläget är det Mitsubishis modell MXZ 3 TRIPPEL HERO som är under lupp.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Sen finns ju även luftreningsaspekten. Inte huvudskälet för oss alltså, men grädde på moset i så fall.

Hos luft/luft får man ju den (åtminstone med den modell jag nämnde ovan) - men inte i en Frikyla-lösning, väl?

”Med Plasma Quad-filter tar HERO bort 94-99 % av oönskade, luftburna partiklar. Det plasmabaserade filtret neutraliserar allergener, viruspartiklar och bakterier samtidigt som det renar luften från damm.”
 
S Tommy66 skrev:
Solelsproduktionen råkar ju dessutom vara som störst när behovet av kyla också är det.
Ja, precis så. Gratis var medvetet lite provocerande ;), men poängen är att kalkylen ser annorlunda ut för en fastighet med solceller.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
V vanpire skrev:
Jag betalade 50 kkr för två AC, en större och en mindre, som kopplades in mot bergvärmepumpen för två år sen. Inklusive allt. Bergvärmen fanns ju sen tidigare.
Nyfiken på hur dessa ser ut...
Är det så som en innedel för en luft/luft-värmepump? Med separat fjärrkontroll för var och en av dessa (båda/två, i ditt fall)?
Kan du länka till en bild, alternativt lägga upp foto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.