Grejen är ju att vid en reklamation om dålig vidhäftning till exempel, så är det lätt att bevisa att det var fel på färgen om man tvättat innan, vad skulle det annars kunna vara liksom..? Medan det är ganska lätt för tillverkaren att hävda att det inte var fel på färgen, utan på förarbetet, om man inte tvättat innan.
 
jon_h skrev:
Grejen är ju att vid en reklamation om dålig vidhäftning till exempel, så är det lätt att bevisa att det var fel på färgen om man tvättat innan, vad skulle det annars kunna vara liksom..? Medan det är ganska lätt för tillverkaren att hävda att det inte var fel på färgen, utan på förarbetet, om man inte tvättat innan.
En felaktig färg är en felaktig färg, varken mer eller mindre. Dålig vidhäftning kan bero på flera faktorer. Jag har själv råkat ut för dålig vidhäftning och det berodde på att tidigare ägaren bättringsmålat fläckvis med en färg som inte var kompatibel med den jag valde. Oavsett om jag tvättat huset 40 gånger så hade vidhäftningen inte blivit bättre.

Jag hade en diskussion med färghandlaren om detta och köpte att det inte var färgen det var fel på.
 
Robert63 skrev:
En felaktig färg är en felaktig färg, varken mer eller mindre.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om färgen skulle släppa så är det ju en bevisfråga. Hur bevisar du att det är en felaktig färg och inte felaktigt underarbete om du inte tvättat?

Det du beskriver är ju fel val av färg för underlaget, och det är ju en helt annan sak.
 
Snälla Robert förstår du inte vart alla vill komma??
OM du inte tvättar huset så får du stå för det för att det finns nästan inget så bra för mögel etc att grofast i en övermålad yta. Brukar säga till kunderna ibland att det finns väl ingen(tror jag) som tar på after shave eller parfym utan att duscha först och då brukar kunderna förstå vad jag menar.Sen är det klart upp till var och en hur man gör.
Det är det 3 färgmärket jag säljer idag och alla rek att tvätta innan målning. Om man sen tycker att" jag har ett rent och fint hus "så är det upp till var och en!!!
Lycka till med tvätten!!!!!!!!!!!!!
Anders
 
Men du drar ju ut det hela i onödiga upplägg och lyssnar inte på vad man säger! Ska jag bokstavera? OM det är fel på produkten och detta går att bevisa så får naturligtvis konsumenten tillbaka pengarna. PRECIS som i alla andra butiker.

Jag sa inte att jag har tre års erfarenhet. Jag sa att jag arbetat TRE år med YRKESMÅLERIET. Inte ett ord om hur länge jag varit i branschen. Numera arbetar jag mot privatpersoner - många nästintill lika kunniga som målarna.

Jotun säger precis vad vi säger. OM det är fel på produkten ansvarar företaget för detta. Men om det INTE är fel på produkten...vems är då felet? I detta fall skulle man kunna tolka Jotuns svar som att de skiter i slutkonsumenten om det inte är fel på produkten. Detta gäller inte alla färgfabrikanter utan många går till grunden med VAD problemet är. Bland annat skulle det kunna vara att huset INTE är tvättat.

Som färghandlare kan man inte innan någon målar åka runt till ALLA hus och titta hur det ser ut, hur smutsigt det är, mäta smutshalten i luften och på fasaden. Därför är det en billig garanti för konsumenten - för då vet VI och DE att det är RENT. De problem som uppstått beror inte på att huset är SMUTSIGT.

Jag säger inte att alla hus behöver tvättas, men många behöver det och det jag vill framhäva är att om du inte följt vårt koncept - vare sig det gäller underbehandling eller att följa en produktlinje så har du ingen garanti alls. Du har inte gjort som vi rekommenderat.

Sedan får du komma med vilka argument du vill. Jag har också studerat marknadsföring och är väldigt öppen för vad vi konsumenter blir itutade, men om någon jäkel säger till mig att min brandförsäkring inte gäller om jag inte skaffar ett brandlarm - nog fan köper jag ett brandlarm vare sig jag förväntar mig att huset skall brinna eller inte. Och vad hjälper ett brandlarm om jag inte är hemma? Ingenting. Men jag har köpt ett. Så nu kan jag sova om nätterna.

Och det kan alla konsumenter med tvättade hus också göra. Sov gott.
 
...Jag vill bara poängtera att det svaret var till Robban...Om det var någon som missade vilken sida jag ställt mig på i denna fråga. ;)
 
JAg tolkar Jotun svar som att är det ett fel på själva färgen (kulörfel, tillverkningsmiss eller liknande) så ersätter de med ny färg. Och det bara om Du har tvättat med deras Pingo kraftvask(tror jag det heter.
Anders
 
Rolig diskussion där vi dessvärre verkar prata förbi varandra. Så jag vilar min väska i frågan och låter var och en bli salig på sin tro.

Ska måla min fasad nu i vår. Har gjort bedömningen att det räcker med att högtrycka den samt skrapa på några ställen. Möglet kommer jag inte ifrån, tänker njuta av resultatet sittandes på verandan med ett gott glas vin och några utvalda mögelostar, köpta för pengar jag sparade genom att inte köpa ett specialmedel.

Greppa penslarna, snart är målarsäsongen här!!!
 
Lycka till!
Anders
 
Manor skrev:
Hej !

Jag vet inte vad du har grundat med, men jag använde Demidekk Extra som grund på vårt hus...och den skulle man måla över med Demidekk Optimal inom tre veckor!!! Hoppas att ni har läst er bruksanvisning noga, så att ni inte behöver börja om helt från början.

mvh Manor


låter ju skumt! vi har målat med nordsjö utegrund och ska måla med nordsjö tinova v täcklasyr i år. står inget sånt på våran färg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.