Y
Jag funderar på att lämna mitt lågenergihus för att starta om i ett normalstort 100år G-energi hus.
Två våningar och en mindre källare. Timmer med panel på utsidan. Insidan verkar ha någon form av puts på väggarna. Självdrag. Liten vedSPIS. Elradiatorer. 1glasfönster + extra 1glas vid vintertid - en period som får elmätaren att slå volter. Sågspån i golv och tak.

Var börjar man för att få human energiförbrukning?
Isolering på väggarna får alla att ropa stopp - du ruttnar gamla hus, fast panelen är dålig så kunde passa på och isolera utåt om det ger mycket besparingar.
Moderna 3glas fönster - sägs inte vara så avgörande. Förmodligen enligt personer som vill bevara det gamla.
Isolera vind - Trixigt hur det ska få plats utan att ta all förvaringsyta. Brukar man ta bort spånet då?
Värmesystem - "gamla hus mår bäst av att eldas i" men tvekdsamt med den lilla spisen. Luftvärmepumpar, eller bergvärme och vattenburna radiatorer - är bergvärmen så överlägsen så det är värt det?
Ventilation - Ska man behålla självdrag eller bygga om detta?

Var börjar man?
 
Om det gäller Skåne kanske luftvattenpump med antingen golvvärme eller radiatorer eller både och. Isolera vind med samma isolering eller tex ett extra lager lösull(ecofiber tex). Fönster om det är nödvändigt men det är inte värt att investera miljoner för att kunna spara max på elräkningen vilket många verkar försöka med i detta land…
 
Frågan blir är det låg energiförbrukning till varje pris.
Eller är det det mest ekonomiska som gäller?
 
Och kanske comfort vs ekonomi.
 
Y
larsbj larsbj skrev:
Frågan blir är det låg energiförbrukning till varje pris.
Eller är det det mest ekonomiska som gäller?
Vad tänker du för skillnader?
Jag är öppen för sunt förnuft, dels för att jag inte har råd att gå all in att modernisera allt.
Golvvärme är dock inte aktuellt. Jag tror det är en trend som försvinner sen när läckorna uppstår. ;-)
 
Y Yrrol skrev:
Vad tänker du för skillnader?
Jag är öppen för sunt förnuft, dels för att jag inte har råd att gå all in att modernisera allt.
Golvvärme är dock inte aktuellt. Jag tror det är en trend som försvinner sen när läckorna uppstår. ;-)
Med vatteradiatorer och Vp får du mycket lägre energiförbrukning än med luft-lutf.
Men det är troligt bättre ekonomi med en eller två luft-luft.
Dock betydligt sämre comfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.