Hej!

Jag behöver byta ut taket på vår friggebod som endast har takpapp. Jag undrar om det går att lägga tegel istället. Anledningen till att jag undrar är att jag tänker på om friggeboden klarar av vikten. Det går åt ca 145 takpannor som tillsammans väger 580 kg. Sedan tillkommer papp och lite läkt. Jag kan tänka mig att konstruktionen på friggeboden inte är tänkt att ha takpannor.

Friggeboden står endast på betongstenar och här tänker jag att det blir så tungt att hela friggeboden sjunker ner i marken. Det ligger grus under betongstenen och marken den står på är stenig. Men det har varit skogsmark så osäker på underlaget.

Insidan tycker jag ser lite klen ut. Jag kanske kunde förstärka med lite reglar på långsidorna. Takbrädorna är lagda nerifrån och upp och det är hyfsat kraftiga reglar som de ligger på. Jag tog lite bilder på allt jag pratat om:

fri1.jpg fri5.jpg fri6.jpg fri7.jpg

Vad tror ni, går det att genomföra eller är enda alternativet plåttak? Är inte så glad i plåttak...

Vet inte varför vissa bilder inte funkar. Här är länk till de som saknas:
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/fr2.jpg
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/fri3.jpg
 
Redigerat:
Jag skulle inte vilja belasta det där taket med 700kg extra. Taket ser ut att vara fribärande, stämmer det? Alltså inga takstolar med cc 1200.
Om man står ut med imitationer (jag gör det inte) så finns ju för all del plåttak som ser ut som tegel.
 
M Maximarcus skrev:
Jag skulle inte vilja belasta det där taket med 700kg extra. Taket ser ut att vara fribärande, stämmer det? Alltså inga takstolar med cc 1200.
Om man står ut med imitationer (jag gör det inte) så finns ju för all del plåttak som ser ut som tegel.
Nä det är inga takstolar. Det som bär upp taket är de tre balkarna som du kan se på bilderna.
Det är 80 cm mellan balkarna och har dimensionen 14x4 cm och står då på högkant.
 
Som lekman skulle jag säga absolut nej till tegel på det där taket.
Smaken är ju olika men visst finns det mycket snygga plåttak idag, behöver ju inte vara svart trapetsplåt!
 
Javisst går det!
Är spännvidden under 3.2m?
Är takåsarna 45x145mm?
Om båda ovanstående är uppfyllda skruva fast stående regel på gavelväggarna under de takåsar där det saknas, sen kan du belasta den där konstruktionen med tegel.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst går det!
Är spännvidden under 3.2m?
Är takåsarna 45x145mm?
Om båda ovanstående är uppfyllda skruva fast stående regel på gavelväggarna under de takåsar där det saknas, sen kan du belasta den där konstruktionen med tegel.
Jo det där tre balkarna kanske är 145x45, de krymper väl nån halvcentimeter med åren gissar jag. Spännvidden är ca 3 meter från gavelspets till gavelspets mätt inifrån.

Det är ju rätt lätt att sätta stående reglar just under dem. Jag antar att det kan vara bra att lägga betongsten under reglarna så de vilar på marken under friggeboden. Jag tänker även att sätta reglar på långsidorna också med betongsten under friggeboden där reglarna sitter. Detta eftersom det inte är lika kraftiga reglar där väggen går ihop med taket.

Är det ok att lägga takbrädorna uppifrån och ner som det är gjort tidigare? Om inte så får jag sätta reglar mellan balkarna.

Jag kanske skulle göra en ritning i Sketchup eftersom det är svårt att förklara i ord?

Jag oroar mig lite på att det blir för tungt så friggeboden sjunker, men det är ju svårt att avgöra...
 
Redigerat:
Tror inte du behöver göra någon ritning, sätt stående reglar under takåsarna, strö och bärläkt till tegeltaket så är det klart för takläggning.

Kan du få tag i samma tegel till friggeboden som till huvudbyggnaden kommer det bli snyggt och lätt att underhålla i framtiden då du inte behöver hålla flera sorters tegel i lager.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror inte du behöver göra någon ritning, sätt stående reglar under takåsarna, strö och bärläkt till tegeltaket så är det klart för takläggning.

Kan du få tag i samma tegel till friggeboden som till huvudbyggnaden kommer det bli snyggt och lätt att underhålla i framtiden då du inte behöver hålla flera sorters tegel i lager.
Jag får försöka göra en lösning med reglar vid sidan av dörröppning och fönster. går ju inte ha en stående regel mitt i dörren och fönstret :p Tror jag kan lösa det...

Kom på att jag skulle kunna sätta reglar mellan balkarna (uppifrån och ner och fästa dem med balkskor?
 
E Eazy1 skrev:
Jag får försöka göra en lösning med reglar vid sidan av dörröppning och fönster. går ju inte ha en stående regel mitt i dörren och fönstret :p Tror jag kan lösa det...

Kom på att jag skulle kunna sätta reglar mellan balkarna (uppifrån och ner och fästa dem med balkskor?
Har du två åsar du har svårt att sätta stående regel under?
 
F fribygg skrev:
Har du två åsar du har svårt att sätta stående regel under?
Skickade en bild via pm. om det.
 
Taket blev färdigt i somras, men stuprören har tagit tid innan jag fick dem av olika anledningar. Så det är först nu som det blev helt klart.

Reglade upp alla väggar och limmade på en 45x45 på undersidan av takreglarna. Har kollat med vattenpass på undersidan och de har inte böjt sig en millimeter. Ska kolla till vintern när (om) det ligger mycket snö på taket.

Såhär blev det i alla fall.

fri8.jpg

Vet inte vad det är med byggahusforumet och varför det inte går att länka bilder direkt. Här är en bild från andra sidan med vedskjulet:

http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/fri9.jpg
 
  • Gilla
Robin.sch
  • Laddar…
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.