För lite, minst en frånluftsfläkt på taket eller FTX.
 
När vi byggde om badrummet satt vi in Pax fläkt i fritidshuset. Bra med luftombyte. Får ut fukt också. pax 31 med kallrasskydd.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För lite, minst en frånluftsfläkt på taket eller FTX.
Har du möjlighet att utveckla lite, varför det blir för lite med 3 paxfläktar?
 
Sorry, menade för lite med en fläkt. Bättre då med en kraftigare på taket med kanaler till de 3 rummen istället för 3 separata fläktar med 3 kanaler!
 
B
se till att det är fläktar som går hela tiden, så du alltid får bra ventilation

är du pollenallergiker är dock FTX bra.. men nog överkurs.
 
Vid ett nybyggt/större renovering så hade jag absolut monterat fläkt med kanal. Bäst distribution, och tystatst i rummen. Men om man inte har möjlighet till det. Så låter ditt förslag utmärkt. Jag har precis köpt 2 PAX Calima som vi skall installera i min pappas fritidshus. En i badrum och en i Tvättstuga. Det ger mer luftflöde än 1 st takmonterad TKC300 som klarar hyffsat stora hus. . Calima modellen är ingen jätte skillnad mot intellivent. Det jag fastnade för med Calima var att det går att ställa in lite egna inställningar via app. Fresh om jag tolkat det rätt bygger på att du höjer hastighet när ljuset tänds, och på, lukt etc. Vi har inte dragit några tändrådar till fläkten, så svårt att använda ljsuet som trigger..
Vi ahr just tänkt att låta den ersätta en vanligt frånluftsfläkt. Så då vill jag kunna sätta den i ett grundläge som alltid fungerar vilket Caliman har som grundläge 30m3/h Det motsvara grundventialtionen för ca 80m2 yta. Så ett par stycken sådana ger en rätt bra grundventialtion. Badrumsfläkt Pax Calima 1550-1P Bygghemma.se
 
  • Gilla
Fredrick.T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.