tidigare ägare var glad i betongsten, och har bla satt det i ”entrén” till trädgården. Av någon anledning med en ram som är 2-3 cm högre än mitten vilket gör att det ständigt samlas skräp och vatten där, och på vintern blir det en iskaka.

Kan jag fylla igen det med tex betong, eller blir det för tunt för att hålla? Har också övervägt att lägga ett lager typ utomhusklinkers.

vad hade ni gjort?
 
  • Betongstenstrappa i entré med ram högre än mitten som samlar vatten och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på betongstenar med ojämn höjd som samlar skräp och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongstenentré med smuts och vattensamling, omgiven av en högre betongram och grussida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kollat på finjas reparationsbetong, det ska klara tunna tjocklekar och är fiberarmerad, hade det kunnat funka?
 
H
Är det inte enklare att bara ta bort ramen och eventuellt de röda plattorna samt fylla grus? Alternativt ta bort ram, gräva ur 2cm sätta tillbaka ram?
 
inte helt säkert, det är betong, lim och skit typ överallt. men jag ska kolla. tycker också att grus hade varit det enklaste egentligen, men det har varit många spännande överraskningar varje gång jag försökt mig på något med utemiljön här.

"borde vara enklast" är inte alltid samma som "faktiskt enklast" :crysmile:
 
gjort fördjupad undersökning nu! kantstenarna är stora jävlar som står på långkanten, vissa sitter fast i betongen bredvid, andra gick att rucka loss. de stod på något som såg ut som sättsand men som var hårt. de röda satt bara i sättsand, antagligen den som satt (hah!) sig och gjort att de hamnat i lägre nivå.
planen blir att ta väck de röda och lägga grus, och ta bort kantstenarna mot resten av grusgången så det går ihop, men antagligen låta de främre mot asfalten ligga kvar. borde bli bättre än det är nu i alla fall, och med inte allt för arbetsamt ingrepp.
 
  • Gilla
halj
  • Laddar…
Såhär blev det hela! väldigt nöjd och glad över förslaget att bara plocka bort allt, för det var jag för korkad för att komma på själv
 
  • Renoverat entréparti med nylagda mörkbruna dekorstenar och en smidesgrind mot en trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vitt_prio143 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.