Hej!

Har sökt efter trådar på temat ombyggnad villa till parhus men inte hittat så mycket, så håller tummarna för att någon här kanske vet lite mer än oss.

Jag och maken samt min bror och hans fru skulle vilja undersöka möjligheten att bygga ut och om mina föräldrars villa till ett parhus. Har mailat till Stadsbyggnadskontoret i Göteborg men vore kul att stöta på någon som kanske genomfört ett liknande projekt. Hur går man tillväga vad gäller ägande inför projektstart osv? Vi skulle vilja finansiera hela bygget tillsammans (med byggkredit) och därefter genomföra en avstyckning. Tomten är 1150 kvadrat och det finns i området ett antal parhus med ungefär samma totalstorlek på tomten. Det ideala vore ju att vi två kan finansiera bygget först (efter ok på avstyckning?) och därefter köpa loss varsin del av parhuset av våra föräldrar till ett pris som fungerar ekonomiskt för både oss, min bror och föräldrarna. Det finns inga fler syskon, så rättvist bör det ju bli.

Har ingen aning om vad ut/ombyggnadskostnaderna för det skulle kunna landa på heller, men det får väl bli nästa steg om projektet visar sig vara möjligt :)

Allt gott,
Frida
 
Du får börja med att läsa detaljplanen för området. Vad är minsta godkända tomt. Tillåts tvåfamiljshus (annars måste ni kanske stycka först).

Banken vill troligen inte låna ut till er om ägandet står på föräldrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.