BOOOM målad och klar! Ska bara höja upp skorsten och vaxa golvet, men det får bli nästa gång jag åker upp :cool:

Ny målad bastu med stora fönster, träbänkar inifrån och skorstensrör syns ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Perka.77 och 57 till
  • Laddar…
Efter att jag insåg att det inte var realistiskt tidsmässigt att bygga bastun själv så började jag leta efter en nyckelfärdig bastu. Jag visste exakt vad jag ville ha, en kolsvart vedeldad kub med stort jävla fönster. Fanns ingen lev i Sverige, hittade några i Finland MEN priserna var galet höga och jag ville gärna köpa lokalt eller iaf nationellt. Tog tillslut kontakt med ett snickeri i Säter som tillverkar bastu/badtunnor mm. Dom hade en modell som hade potential att anpassas efter mina önskemål. Berättade om min idé, hur jag ville anpassa deras modell funkis till en kub med stort fönster. Allt lirade och jag beställde, extra plus att företaget var fr Dalarna oxå. Nåväl, här kommer några fler bilder:

Närbild av svartmålade träpaneler på en vedeldad bastu med ådring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyckelfärdig kubformad svart bastu med stort fönster i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyckelfärdig, kolsvart kubformad bastu med stort fönster, vedeldad, belägen i ett skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolsvart vedeldad bastukub med stort fönster placerad i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vedeldad bastuugn från Harvia med eldstad och glaslucka i ett basturum med träväggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
shtob och 34 till
  • Laddar…
Stiligt! Är det isolering i väggarna och vad kör du för dimensioner på vägg/golvreglar? Samt längd/bredd på boxen?
 
  • Gilla
Alexloalberg och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Stiligt! Är det isolering i väggarna och vad kör du för dimensioner på vägg/golvreglar? Samt längd/bredd på boxen?
Ingen isolering, väggarna e byggda av hyvlad gran 45mm tjock och 170cm hög. Boxen är 2x2 men känns betydligt större, går faktiskt att sitta sex st på bänkarna (y)
 
lambo lambo skrev:
Ingen isolering, väggarna e byggda av hyvlad gran 45mm tjock och 170cm hög. Boxen är 2x2 men känns betydligt större, går faktiskt att sitta sex st på bänkarna (y)
Aha, så det är inga stående reglar förutom i hörnen/vinklarna?
 
S Stugmannen skrev:
Aha, så det är inga stående reglar förutom i hörnen/vinklarna?
Typ timmerkonstruktion, inga stående reglar alls (bara reglar/balkar i taket)
 
Vilken häftig bastu! Vad gick kostnaden på? Blir lite sugen på något liknande till kommande stuga (så fort jag hittar den )…
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
Riktigt snyggt En fråga hur fort tar det få upp värmen
 
  • Gilla
fredriknilsson och 1 till
  • Laddar…
Zanterj Zanterj skrev:
Vilken häftig bastu! Vad gick kostnaden på? Blir lite sugen på något liknande till kommande stuga (så fort jag hittar den )…
Ca 65k inkl trädäcket och frakt
 
  • Gilla
Line_out och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Riktigt snyggt En fråga hur fort tar det få upp värmen
20 min när jag testade, men räknar nog med det dubbla på vintern
 
  • Gilla
Marilu och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt. De borde lägga till den i sortiment nu kan man tycka.
 
  • Gilla
Lano123
  • Laddar…
Hej
Är det ingen lutning alls på taket ?
 
H Henke1966 skrev:
Hej
Är det ingen lutning alls på taket ?
Jodå bifogar bild på ”baken”

Bakre delen av en timmerkoja med en gul hjullastare till höger på en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
Intressant grundläggning på lingonriset. Man kanske får räkna med att det rör sig lite, å andra sidan är det ju lätt att justera med en garagedomkraft. Troligen bättre än nån halvmesyr med korta plintar som både rör sig och är svåra att justera.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Härlig bastu!
Mysigt med det fönstret! Utsikten är viktig!

om man får lämna lite konstruktiv kritik skulle jag fundera lite på grunden. Imp trädäcket är bra gjort men helhet, tycker jag blir lite lidande?
Kan man klä in med målat impträ i samma färg?
En tunn smal inklädande /mur typ som en sten gärdsgård hade varit snyggt. Granit lokal eller skiffer plattor som inklädnad, med skiffer kan det göras väldigt tunt. Kombon svart trä, sten ochväxtlighet är så snyggt.

eller så bastar du istället med en kall öl...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.