D Daniel 109 skrev:
Det TS behöver är ny takpanna, inget annat. Det lär kanske bli en utmaning att hitta en sunkig betongpanna ommålad i samma nyans. Men det gpr kanske att lägga den nya någonstans där det inte lyser för mycket.

Reagerar ni på samma vis om någon kör för fort på vägen? Det är också ”livsfarligt”.
Fast det är inte jämförbart anser jag.
Visst, det är olagligt o kan vara farligt att köra för fort. O det beivras också.
Men att jämföra med en sprängning som gått snett är fel.
Man måste se till riskerna vad som kan hända.
Dessutom är den som spränger specialutbildad o skall därmed anses ha en högre kunskap och i förlängningen ett större riskmedvetande.
Bara att detta hände är i sig allvarligt i min värld.
Misstag gör alla.
Men vissa misstag är mer allvarliga än andra.
O fel misstag på fel plats eller fel situation är än mer allvarligt.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 7 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Sådant händer vid enstaka tillfällen även om man gör rätt. Ni behöver inte överreagera. Det gick ju bra.
vad då händer vid enstaka tillfällen? Det finns rätt klara regler när det gäller sprängning och det är garanterat av en anledning. Hade det flugit iväg en bit däck från en matta så hade det kunnat vara en sån sak som händer trots att man gjort skapligt rätt men att ett gäng decimeterstora stenar regnar i tätbebyggt område skulle rendera direkt sprängstopp från arbetsmiljöverket om dom fick kännedom om det.

Kassa eller för glesa mattor och inte tillräckligt många på varandra. Eller så är grävmaskinisten efterbliven och har lagt en skopa sprängsten uppe på mattan istället för att lägga på tjockare. Oavsett vilket så borde arbetet stoppas av skyddsombud men om dom inte gör det så arbetsmiljöverket eller byggnads tills det är utrett vad van som gick åt helvete och det är visat varför det aldrig händer igen.

Hade det varit mitt hus det regnade sten över så hade jag åkt dit och fört ett jävla liv istället för att sitta och vänta på samtal från en platschef som troligtvis aldrig ringer.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 9 till
  • Laddar…
Oavsett så tycker jag att polisen skall ta upp en anmälan. Så får de helt enkelt titta på vad som hänt baserat på vad patrullen (som förhoppningsvis kommer ut) ser på plats samt målsägandes uppgifter.
Tycker de att det är skit lägger de ned den.
Vill de få mer info får de förhöra valda personer som är intressanta på bygget o sedan ta ställning.
Det är polisens uppgift.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Pelleplutt78
T tanaris skrev:
Nu kanske det inte direkt är myndigheternas huvuduppgift att skicka någon slags kommandostyrka som stoppar hela bygget på grund av en olycka. Som andra redan skrivit är det enda du kan kräva att en polisanmälan upprättas. Åk till närmsta polisstation om de inte vill ta det över telefon.
Nä en direkt åtgärd av myndighet hade jag aldrig räknat med, men kanske en förståelse för situationen och vägledning i frågan så man kan vända sig till rätt instans. Men det är väl förståss inte en myndighets uppgift det heller?!?!
 
  • Gilla
Lazzeman och 3 till
  • Laddar…
T
T tanaris skrev:
Nu kanske det inte direkt är myndigheternas huvuduppgift att skicka någon slags kommandostyrka som stoppar hela bygget på grund av en olycka. Som andra redan skrivit är det enda du kan kräva att en polisanmälan upprättas. Åk till närmsta polisstation om de inte vill ta det över telefon.
Kommandostyrka? Det har väl aldrig varit tal om något sådant. Nu tycker jag att du överreagerar .
T tanaris skrev:
Nu kanske det inte direkt är myndigheternas huvuduppgift att skicka någon slags kommandostyrka som stoppar hela bygget på grund av en olycka. Som andra redan skrivit är det enda du kan kräva att en polisanmälan upprättas. Åk till närmsta polisstation om de inte vill ta det över telefon.
 
  • Haha
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Fast det är inte jämförbart anser jag.
Visst, det är olagligt o kan vara farligt att köra för fort. O det beivras också.
Men att jämföra med en sprängning som gått snett är fel.
Man måste se till riskerna vad som kan hända.
Dessutom är den som spränger specialutbildad o skall därmed anses ha en högre kunskap och i förlängningen ett större riskmedvetande.
Bara att detta hände är i sig allvarligt i min värld.
Misstag gör alla.
Men vissa misstag är mer allvarliga än andra.
O fel misstag på fel plats eller fel situation är än mer allvarligt.
Jo det är jämförbart. Framförande av bil kräver också utbildning och tillstånd. Det är definitivt farligt att göra fel. Det dör en hel del personer på det sättet.
 
  • Gilla
  • Arg
Delis och 4 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då och då, begår folk misstag. Det är därför suddegummit sitter fast i pennan. Även om man tycker sig ha gjort allt rätt, kan det likväl bli fel, även om man gör det på ett otroligt kontrollerat sätt. Själv föredrar jag att sprängningen utförs på ett troligt kontrollerat sätt istället:D.
Allt gick ju bra, så, så mycket mer finns det inte att orda om.

Staffans
Det är inte så verkligheten fungerar. Det är viktigt att förstå varför det gick fel och hur det inte skall hända igen. Detta är nåt som inte får hända och det är väldigt allvarligt att det regnar gatsten i barnens sandlåda på förskolan.
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo det är jämförbart. Framförande av bil kräver också utbildning och tillstånd. Det är definitivt farligt att göra fel. Det dör en hel del personer på det sättet.
Sant.
Men ändå en annan dimension.
Fast att diskutera spetsfundigheter vinner vi inte något på i denna tråden.

Jag hoppas att TS får en anmälan upprättad o att alla skador ordnas på ett snabbt, schysst o kostnadsfritt sätt.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
vad då händer vid enstaka tillfällen? Det finns rätt klara regler när det gäller sprängning och det är garanterat av en anledning. Hade det flugit iväg en bit däck från en matta så hade det kunnat vara en sån sak som händer trots att man gjort skapligt rätt men att ett gäng decimeterstora stenar regnar i tätbebyggt område skulle rendera direkt sprängstopp från arbetsmiljöverket om dom fick kännedom om det.

Kassa eller för glesa mattor och inte tillräckligt många på varandra. Eller så är grävmaskinisten efterbliven och har lagt en skopa sprängsten uppe på mattan istället för att lägga på tjockare. Oavsett vilket så borde arbetet stoppas av skyddsombud men om dom inte gör det så arbetsmiljöverket eller byggnads tills det är utrett vad van som gick åt helvete och det är visat varför det aldrig händer igen.

Hade det varit mitt hus det regnade sten över så hade jag åkt dit och fört ett jävla liv istället för att sitta och vänta på samtal från en platschef som troligtvis aldrig ringer.
Det kan gå fel ändå. Jag vet ett tillfälle när det hamnade en del sten över en parkeringsplats. Vad jag vet var det ingen som gjort något uppenbart fel. Det var någon udda sprickbildning som medförde att det sköt på ett oväntat sätt. Inga personskador den gången heller och bilskadorna blev naturligtvis ersatta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
T Stina Seger skrev:
Kommandostyrka? Det har väl aldrig varit tal om något sådant. Nu tycker jag att du överreagerar .
kommandostyrkor tillhör armen..
Däremot utredningstekniker kan det komma från polismyndigheten..

Så ja att anta att en kommandostyrka från svenska armen ska komma och angripa sprängarna är väldigt mycket en överreaktion.. ;);):crysmile:
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det kan gå fel ändå. Jag vet ett tillfälle när det hamnade en del sten över en parkeringsplats. Vad jag vet var det ingen som gjort något uppenbart fel. Det var någon udda sprickbildning som medförde att det sköt på ett oväntat sätt. Inga personskador den gången heller och bilskadorna blev naturligtvis ersatta.

Då har nån gjort fel. Det finns sprängmattor av en anledning.
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
kommandostyrkor tillhör armen..
Däremot utredningstekniker kan det komma från polismyndigheten..

Så ja att anta att en kommandostyrka från svenska armen ska komma och angripa sprängarna är väldigt mycket en överreaktion.. ;);):crysmile:
jag tror snarare att det blir stoppat arbete tills spröngaren visar sin process och att alla vet hur och varför dom gör vissa moment. Kanske nån utökad eller göra om nån riskanalys eller nåt annat administrativt. Myndigheter älskar nya papper…
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
T
T Trotomduvill skrev:
Kommandostyrka? Det har väl aldrig varit tal om något sådant. Nu tycker jag att du överreagerar .
Ja, på en del låter det ju som att det är det man förväntar sig, eller åtmninstone att polispatruller ska komma och räkna stenar. Än så länge är det en engångsföreteelse, utan personskador och då får man agera utifrån det och inte utifrån vad som kunde ha hänt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det kan ändå vara brottsligt även om det inte finns något uppsåt.
Det är en given anmälan för allmänfarlig vårdslöshet. Det är alltså ett brott att handskas ovarsamt med t ex sprängämne även om inget brottsligt uppsåt finns. Se BrB kap 12, 6§.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du har helt rätt. Det skall det inte! Men som jämförelse med denna miss, så har USA minst 27 ggr. varit på vippen att starta ett kärnvapenkrig av misstag. Det får några stenar att framstå som lite mindre dramatiska. Eller hur?



Staffans
Fast vad har det att göra med att en kass sprängare inte orkar spänna wirarna i sina slitna sprängmattor eller kosta på sig att höra dit två lastbilar med fler mattor så dom kan lägga på ett lager till? Och hur mycket tror du inte föräldrarna till 5-åringen som fick stenen i huvudet skiter i om en president skulle vara trigger happy?
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 11 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fast vad har det att göra med att en kass sprängare inte orkar spänna wirarna i sina slitna sprängmattor eller kosta på sig att höra dit två lastbilar med fler mattor så dom kan lägga på ett lager till?
Detta är inget försvar av någon sprängare, men nu är det inga vajrar som spänns på några mattor. De ligger helt löst uppe på det som skall sprängas.
Och vid alla sprängningar kan något gå snett/fel. Det finns alltid sprickor i berget som kan vara svåra att förutsäga exakt hur de går samt hur stora de är. Det är därför som det alltid signaleras före varje sprängsalva så att folk i närheten skall sätta sig i säkerhet, för ett eventuellt "stenregn" i fall det blir fel. Och skulle det mot förmodan gå fel (det händer) så skall sprängaren ha en försäkring som skall ta hand om de fall där det inte gick som det var tänkt.
 
  • Gilla
  • Älska
TCG och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.