Hej,
Avser att tilläggsisolera och putsa en del av vårt hus som har tegelfasad. Har hört att man absolut inte skall putsa på frigolit eftersom det bara samlar fukt i väggarna med åtföljande stora problem. Det lär finnas annat isolermaterial, vilket "andas" och är alltså mycket bättre att användas för putsning.
Vem vet någonting om alternativ till frigolit??
mvh
Canuto
 
Hej !
Var har du hört att frigolit skulle vara så tätt?
Håller precis på att tilläggsisolera mitt hus med fasad frigolit. Enligt alla tillverkare av frigolit så är den inte diffussionstät.
 
Jag vet... ;)
Mineralull... Roxull har en skiva som säljs via maxit och paroc har en som de säljer via åf. maxit har hela systemet med infästningar nät och bruk medan paroc har systemet fram till bruket som du får köpa av någon annan leverantör.
Detta är för tjockputs på mineralull.
Roxull har också en skiva för tunnputs som alla leverantörer av tunnputs använder, STO, maxit, caparol mm.
 
Jag har talat med både STO ochMaxit som har skickat över en varsin kille (vid olika tillfällen) för att ge konkreta förslag till mitt bygge och båda anser att cellplast är bäst, det finns risk att mineralullen får röta, den byggfukt man delvis stänger in i väggen är minimal och kan försummas om man är noga att ha tak över fasaden. Det är okså vesäntligt billigare och enklare att lägga detta system. Båda parter anser att man lätt kan låta exempelvis polska firmor göra jobbet, ingen svårighet alls enligt dem.
mineralullen ska först grovputsas, vilket man slipper med cellplast.

Enligt dem har de mineralullsystemen för att marknaden av tradition vill ha det, de inser att det finns många åsikter men anser att de har hållit på med detta så länge utan några problem att de med gott samvete kan rekommendera det.

/Dare
 
Vi har påbörjat en fasadrenovering med frigolit. Vi anlitade polska arbetare som gjort ett kanon jobb hittills. De kör ett väl beprövat system som jag inte tvivlar på e bra.
Köra något system med mineralull och så vidare hade blivit skit dyrt.
Summa summering, polska arbetare och polskt material= minst 100 000 billigare.
 
maddish skrev:
Vi har påbörjat en fasadrenovering med frigolit. Vi anlitade polska arbetare som gjort ett kanon jobb hittills. De kör ett väl beprövat system som jag inte tvivlar på e bra.
Köra något system med mineralull och så vidare hade blivit skit dyrt.
Summa summering, polska arbetare och polskt material= minst 100 000 billigare.

Vilket system körde ni?
 
Jag är också nyfiken på vilket system man kan köpa i Polen? Hur tjock isolering bör man ha, 100mm?
Vad kostade det per M2?
 
cellplast ä skit helt enkelt. o grov putsa va menas me de? man putsar för det mesta med ett b-bruk i grundningen och ett c-bruk i stockningen på mineral ull som är en mycket bättre lösning jämt. friggo andas inte va dom en säger, men går mycket fortare. men å andra sidan behövs inget yrkesfolk för att putsa tunnputs så de blir billigare. lycka till me polackerna
 
Jag kan ju förstå varför puts över cellplast på oventilerad träfasad inte är nån hitt men att säga att det är skit e väll att överdriva då där väll inte direkt fins nå alternativ om man har en murad grund som skall isoleras?
 
tja egil. grunden kan man mura med cellplast, det som är lite tokigt är att putsen kan spricka i skarven mellan cellplast o mineralull. en vanlig grund är ju gjord av leca i regel och den putsas ju med ett grundningsbruk ( rödgrund) och ett b bruk. men har man en grund som måste isoleras så är ju inte cellplast så dumt. men tjockputs bruket beter sej konstigt på friggo de kanske du känt , men de suger ju inget så de har du rätt i.
 
J jumjum skrev:
Hej !
Var har du hört att frigolit skulle vara så tätt?
Håller precis på att tilläggsisolera mitt hus med fasad frigolit. Enligt alla tillverkare av frigolit så är den inte diffussionstät.
Letar lite inspiration på likadana projekt ni gjorde. Hur hittar en stegvis projektbeskrivning på en sådan ? Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.