Jag har en häck av några buskar (höger sida i bild) mot grannen (som står på min sida tomtgräns).

Nu funderar jag på att fortsätta på den häcken så den fortsätter längs med hela tomtgränsen. Vilka buskar hade passat bra i fortsättning till denna häck? Det jag eftersträvar är insynsskydd och en typ av avgränsning. Buskarna får gärna bli 2-3 meter höga och inte breda (Ca 1 meter)och gröna under iallafall stor det av den varma säsongen. Den får inte heller sprida sig till grannens tomt.

ett annat alternativ jag funderar på är att flytta de befintliga buskarna och istället sätta en enhetlig häck som går att hålla ganska smal och hög (ca 2 meter hög). Funderar på avenbok, liguster eller kanske måbär eller aronia. Fördelen hade varit att jag då kunde hålla den mycket smalare och kanske bättre insynsskydd. (Tomten är inte så stor). Tomtgränsen är ca 30 meter lång.

läget är soligt söderläge i zon 1-2 förutom en del som går bakom grannens garage som blir rätt skuggigt.

Några idéer eller tankar?
 
  • Trädgård med häck av blommande buskar till höger och blomsterbädd till vänster i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Personligen gillar jag nyttiga växter. Så jag skulle nog funderat på en spaljé med kiwi och vindruvor. Vill man inte ha frukt kan man sikta på tex vildvin som är vackrare. Men det finns fler klätterväxter som funkar. Schersmin är nog inte särskilt bra om man vill ha den smal.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Måbär och Aronia blir inte bra att ha höga och smala, fast det beror ju lite på vad du menar med smal.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Måbär och Aronia blir inte bra att ha höga och smala, fast det beror ju lite på vad du menar med smal.
Hur breda behöver dom vara om dom är 2 meter höga?
 
Blandhäckar är svåra att få fina - även om TS' alternativ ser fin och frodig ut. Samtidigt blir det svårt att få lämplig höjd med de olika sorterna och en blandhäck kräver betydligt större utrymme. En ide är att komplettera häcklängden med en enhetlig sort som klipps hårt och högt och behålla buskagehäcken men klippa in den hårdare mot grannen. Jag misstänker att gräspartiet tillhör grannen.

Den häck som kan hållas riktigt smal och tät på 2 m höjd är bok.
Likaså avenboken men den ger inte lika mycket vinterskydd. Fördelen med avenboken är att den inte är sparsmakad när det gäller jordmån. Varje planta måste bindas upp med(2,5 m?) käpp vilket innebär att det kan bli dyrt i planteringsfasen.
Ligustern klarar också denna höjd men bör då göras tjockare/bredare och tar längre tid eftersom den måste stabiliseas ordentligt från början för att klara +2 m höjd.

Måbär och (ev aronia, som lägre häck) kräver betydligt större "tjocklek". Måbär ser tråkig ut på vintern men är också den häck som tänder tidigast och frodigt på våren.

Jag föredrar personligen bok då den kan hållas riktigt smal i en liten trädgård och ger i princip totalt insynsskydd med brungula löv på vintern. Initialkostnaden är låg och den kommer snabbt i höjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Gräsremsan är min sida. Tomtgräns går på höger sida om Häcken på höger sida.
 
BirgitS
I alla fall måbär blir ju sällan 2 m hög.
 
V Villa1949 skrev:
Hur breda behöver dom vara om dom är 2 meter höga?
En meter iallafall. De behöver dessutom släppas upp långsamt, inte allt för många centimeter per år, annars kommer de att lägga sig när det är snö och dåligt väder. Aronian är mindre känslig, men å andra sidan mycket glesare, så tjockleken behövs för att ge insynsskydd.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag hade i min förra trädgård dubbelhäckar - något som ger intryck av en betydlgt större trädgård - lurar ögat! Mot grannen fanns en urjobbig thujahäck som förre ägaren satt. Framför denna med en meters gångväg satte jag 150 cm hög hårdklippt ligusterhäck. Central liten trädgård i Malmö. (Satte ytterligare häckar som olika rum.)

När jag anlade nybyggets lilla trädgård för 15 år sedan blev det naturligtvis dubbelhäckar - här en 100 cm högavenbok mot gatan (tålig mot torka, salt, hundkiss etc) gångväg på 100 cm mellan en jättehög rödbokshäck.

Det är roligt för barn/barnbarn och hundar att springa mellan häckarna!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Avenbok växer snabbt, blir hög och kan hållas smal till att börja med. Men det är inte buskar utan träd. Den fäller eländiga blad från höst till sen vår. Till att börja med så blir du nog nöjd med den, men efter några år kommer du att förbanna den. Vi har en sådan häck och svär dagligen ve och förbannelse över den. Nä det blev dags att plantera mer häck valde vi mellan liguster och måbär. Båda är trevliga och lättskötta. Vi valde måbär eftersom det finns i området redan och det ser trevligt ut med enhetligt val av häck.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Avenbok växer snabbt, blir hög och kan hållas smal till att börja med. Men det är inte buskar utan träd. Den fäller eländiga blad från höst till sen vår. Till att börja med så blir du nog nöjd med den, men efter några år kommer du att förbanna den. Vi har en sådan häck och svär dagligen ve och förbannelse över den. Nä det blev dags att plantera mer häck valde vi mellan liguster och måbär. Båda är trevliga och lättskötta. Vi valde måbär eftersom det finns i området redan och det ser trevligt ut med enhetligt val av häck.
Hur hög och bred är din måbär. Håller du den klippt?
 
Vår häck är nysatt, men hos grannarna håller de från en dryg meter till runt 1,5 meter. Klipps 2 ggr per år. Bredd 60-80 cm. Litet smalare upptill än nertill.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.