Hej,

Har en Cyllinda torktumlare TK5470 som är inköpt 2018-09-17 så inte speciellt gammal. Dessutom används den inte super mycket, max 1-2 ggr/månad.
Den har nu börjat tjuta/gnissla väldigt mycket, speciellt när den har blivit varm.

Garantin verkar vara 1 år - vilket suger då jag är uppfödd med Cylinda ca 6 km från Junga Verkstäder. Kvalitet är inte var det har varit :(

Vad tror ni detta kan vara för fel?
Rem? Motor? ...annat?

 
du har 3 års reklamationsrätt enl. lag
 
A
låter som om en fläkt går emot något

men de här turkiska tumlarna har alla fel som inga andra tumlare har så det är svårt att gissa
 
T tergo skrev:
du har 3 års reklamationsrätt enl. lag
Testar detta emot El-Gianten som den är köpt hos
 
Fick du något svar för vi har typ samma missljud på en av våra tumlare.
 
Har mailat med dom och nån tekniker misstänker en tätning runt motorn. Har bokat servicebesök 10/8 och hoppas det går på reklamation annars kostar besöket 1414 kr
 
@Mvent Idag var dom här och klippte bort en packning vid motorn. Tog ca 10-15 min. Frågade om inte packningen sitter där för att täta något men tydligen var det inget problem och lösningen som Cylinda hade. De hade ingen ersättningslösning.
Testar nu att tumla en maskin och tyst och fint än så länge.
Och det gick på reklamationsrätten (3 år med ~1 månad tillgodo :) )
 
4integration jocke4u skrev:
@Mvent Idag var dom här och klippte bort en packning vid motorn. Tog ca 10-15 min. Frågade om inte packningen sitter där för att täta något men tydligen var det inget problem och lösningen som Cylinda hade. De hade ingen ersättningslösning.
Testar nu att tumla en maskin och tyst och fint än så länge.
Och det gick på reklamationsrätten (3 år med ~1 månad tillgodo :) )
4integration jocke4u skrev:
@Mvent Idag var dom här och klippte bort en packning vid motorn. Tog ca 10-15 min. Frågade om inte packningen sitter där för att täta något men tydligen var det inget problem och lösningen som Cylinda hade. De hade ingen ersättningslösning.
Testar nu att tumla en maskin och tyst och fint än så länge.
Och det gick på reklamationsrätten (3 år med ~1 månad tillgodo :) )
Hej! Lät det om torktumlaren under hela programmet när det väl börjat tjuta om den eller kom det och gick?
Min har börjat låta, men den tjuter i kanske 30 sekunder, sen är den tyst i några minuter, och sedan tjuter den igen. Tänkte ifall ni hade samma, misstänker dock pumpen på min.
 
A
L löken1 skrev:
Hej! Lät det om torktumlaren under hela programmet när det väl börjat tjuta om den eller kom det och gick?
Min har börjat låta, men den tjuter i kanske 30 sekunder, sen är den tyst i några minuter, och sedan tjuter den igen. Tänkte ifall ni hade samma, misstänker dock pumpen på min.
det kan ju bero på vad för torktumlare du har eller?
 
L löken1 skrev:
Hej! Lät det om torktumlaren under hela programmet när det väl börjat tjuta om den eller kom det och gick?
Min har börjat låta, men den tjuter i kanske 30 sekunder, sen är den tyst i några minuter, och sedan tjuter den igen. Tänkte ifall ni hade samma, misstänker dock pumpen på min.
Den började tjuta efter en kort stund och sen var det konstant.
Om du har samma torktumlare så kanske felet är det samma men för en annan modell/märke kan det ju vara nåt helt annat fel som @electroluxaren skriver
 
4integration jocke4u skrev:
@Mvent Idag var dom här och klippte bort en packning vid motorn. Tog ca 10-15 min. Frågade om inte packningen sitter där för att täta något men tydligen var det inget problem och lösningen som Cylinda hade. De hade ingen ersättningslösning.
Testar nu att tumla en maskin och tyst och fint än så länge.
Och det gick på reklamationsrätten (3 år med ~1 månad tillgodo :) )
Hej! har exakt samma problem med samma märke/modell. efter 10-20 min så tjuter den konstant. tänkte fixa själv men kommer du ihåg hur packningen såg ut och vart den satt? typ en liten gummipackning vid motorn eller liknande? och minns du vart dom öppna upp maskinen, baksidan eller ovansidan? tacksam för svar, vill inte köpa ny och konka runt i trapphuset med åbäket igen haha
 
Dom öppnade nog sidorna, vet tyvärr inte exakt hur packningen ser ut eller var den satt men borde vara ganska lätt åtkomlig för det tog inte lång tid
 
4integration jocke4u skrev:
Dom öppnade nog sidorna, vet tyvärr inte exakt hur packningen ser ut eller var den satt men borde vara ganska lätt åtkomlig för det tog inte lång tid
Okej tack! Får väl öppna upp och se vart ljudet kommer ifrån, men bra att man inte behöver reservdel iaf :)
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
HerrLeijon HerrLeijon skrev:
Okej tack! Får väl öppna upp och se vart ljudet kommer ifrån, men bra att man inte behöver reservdel iaf :)
Hej! Misstänker att vi har samma problem. Du råkar inte ha spelat in ljudet?
 
T Tove81 skrev:
Hej! Misstänker att vi har samma problem. Du råkar inte ha spelat in ljudet?
nej jag har inte spelat in ljudet. Vi tog ut reparatör, 2400:- kostade det.
Kunde lika gärna köpt en ny.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.