Om ni tvättar med klorin en gång i kvartalet så dödas all mögel och fogarna håller längre. Annars är det inte någon större sak att foga om så där vart 5:e år heller.
Hälsningar
Gunnar
 
Jag har samma problem, med svartmögel på ett par silikonlister i badrummet, och dessutom på karmen på badrumsfönstret. Är det OK att ta bort och foga om för en lekman, eller kan man åka på att försäkringen inte täcker ev skador? Man får ju t ex inte kakla själv utan vidare, men det här är ju ett mycket mindre ingrepp. Samma fråga om färgen på fönsterkarmen. Är det lugnt att skrapa bort och måla om?

h_elen_a, hur gick det för dig? Ordnade det sig?
 
Jazzgossen, du får visst kakla om ett badrum som lekman, bara du gör rätt.

Men i alla fall, den silikonfogen du pratar om är bara kosmetisk, den har ingen tätande funktion. Det gör att det enda som skulle kunna hända om du gör fel är att det blir fult. Så kör på du. Men var försiktig när du skär bort fogen, så du inte kommer ner i springan mellan keramikplattorna och skadar tätskiktet under. Samma sak med färgen, tvätta, skrapa och gör om.

Sen tycker jag att du ska fixa ventilationen också, å det snaraste. Den fungerar tydligen väldigt dåligt.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Jazzgossen, du får visst kakla om ett badrum som lekman, bara du gör rätt.
Jag är rätt säker på att du, Jon, har rätt i det allmänna fallet. (egnahem)

Sen finns det bostadsrättföreningar (bostadsrättlägenheter och hus) där föreningen kräver våtrumsbehöriga yrkesmän vid arbeten i föreningens våta utrymmen, även de som "ägs" av bostadsrättsinnehavaren.

Om dom har rätt att göra så, eller om det är vettigt har jag ingen åsikt om.
 
  • Gilla
Jstjernström
  • Laddar…
Ah, det är ju iofs sant. Jag har aldrig stött på det där jag bott eller i bostadsrättsföreningar jag jobbat, men det förekommer säkert. Och jag tror nog att de har rätt till det (och det kan dessutom vara vettigt, det är ju trots allt föreningen som äger byggnaden).

Men jag tolkade det som att Jazzgossen pratade om vad man har rätt att göra i relation till försäkringsbolagen, eller till och med lagen. Det är inte helt ovanligt att folk tror att man inte får göra badrum själv enligt lag, på samma sätt som med el.
 
  • Gilla
Liidee
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.