Hej! Vi har en firma som gör betongplattan till vårt kommande Willab uterum och gjutformen står armerad och klar med el-golvvärme och isolering mm. Imorgon kommer betongbilen och sen ska det vara klart.

Uterummet blir exakt 5145 x 4068 mm (bredd x höjd) och jag har hört att plattan ”måste stämma på millimetern”.. Det blir 300mm höjd på plattan, ca 21 kvm stor. Jag har dubbelkollat med firman så de har kontrollmätt gjutformen, och det var gjort, ”alla mått inklusive diagonalerna”..

När jag och frun testade att mäta formen med en lasermätare igårkväll så stämmer måtten överlag, men från ena främre hörnet mot husväggen blir djupet 4084mm (istället för 4068 mm) och bredden i plattans framkant är korrekt, men inne vid husfasaden (mot gamla husgrunden) så mätte vi formen till 5155mm (istället för 5145 mm).

Blir detta ett problem för oss? Hur millimeter-noga behöver betongplattan vara? Jag förstår ju att vår gamla husgrund (som jag mätte lasern mot) kan vara lite ojämn också, men uterummet ska ju byggas mot den befintliga husfasaden.

Vill bara dubbelkolla med er utomstående så jag inte blir ”bortpratad” av betongkillen när de kommer imorrn, om det nu skulle vara ett problem.
 
Det beror lite på om det är lösvirke eller färdiga väggsektioner. Vid lösvirke är det enkelt att bygga någon cm mindre eller större. Att allt är vågrätt på 5mm är dock rätt viktigt.
Har ni koll på att byggnaden bör bli lite större än plattan?
 
Hej och tack för svar! Just väggen där plattan verkar bli ca 15mm djupare ska panelas och byggas med lösvirke (ska även isoleras mot grannen), men övriga två väggar blir med skjutdörrspartier med fasta mått.

Uterummet ska bli ett sk ”Vinterträdgård Plus” (från Willab Garden) och enligt Willab så måste vinter-skjutdörrspartierna ”drevas” vid montering.. är detta till en fördel om plattan nu skulle diffa på ca 10-15mm? Tänker att dörrarna i så fall kommer att justeras vid montering och sedan spikas det väl foder runtom som döljer eventuella ”grejer”?

Ska dubbelkolla höjden igen, men där har jag för mig att kantelementen låg bra i våg på 300mm. Några kanter sticker upp kanske 3-5mm pga lite ojämnheter i underlaget (makadam), men där sa betongkillen att dom gjuter efter högsta punkten, så det skulle inte vara någon fara.. det skulle bli jämnt när betongen var på plats. Jag har inte den kunskapen själv, så hoppas det stämmer.
 
J J Vos skrev:
Har ni koll på att byggnaden bör bli lite större än plattan?
Hej igen! Just det, tack för tipset om storleken på byggnaden vs plattan.. Jag har bara hört (från Willab) att skenorna för skjutdörrarna helst ska monteras med några millimeters överhäng (utanför plattan) för att vatten lättare ska kunna rinna av och inte in under skenan, in under golvet i uterummet... men stolparna skulle tydligen sitta exakt i hörnen på plattan. Är det detta du menar, eller något annat jag bör ha koll på?

Sedan ska man tydligen montera någon form av "täckplåt/kantplåt" mellan betongplattan och golvskenorna.. även detta för att vatten inte ska kunna tränga in under skenan. Säljaren visade bara en skiss på ett papper, men typ en plåt som sitter under golvskenan och som sedan viks ner en bit över kanten på plattan..

Är det någon standardplåt som kan köpas hos byggvaruhusen eller behöver man ta hit en plåtslagare för detta?

Tack igen!
 
Hej,
Det kommer att bli bra! Eftersom det ska drevas vid fönstret innebär det att det blir någon form av gipa som kan bli större eller mindre vid behov.

Där det blir panel utvändigt brukar man ha tjockleken av en luftspalt och panelen utanför plattan. Det är inte att rekommendera att låta panelen gå i liv med betongplatta.
Angående plåten kan det vara så att det finns vid närmaste byggvaruhandel. Det beror lite på bredden och sortimentet. En bra byggvaruhandel kan även beställa en plåt efter ritningen om du har svårt att få hjälp av plåtslageriet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.