Hej,

Funderar på att byta ut min nuvarande torpargrund till en platta på mark. Har dock inga kunskap om hur detta skulle gå till.

Jag har byggt en tillbygnad till nuvarande huset som har torpargrund och den nya tillbyggnaden har en betongplatta på mark.

Eftersom det kommer att bli aktuellt snart att riva upp hela golvet i toaletten för att komma åt vvs-rör och avloppsrör som ska kopplas ihop med tillbyggnadens vvs, så funderar jag på om det vore vettigt att samtidigt passa på och ändra torpargrunden under toaletten (möjligtvis också i hallen) till en gjuten platta. Jag kan dock inte riva upp hela torpargrunden, utan är tvungen att göra resten senare. Eftersom jag ska lägga klinkers på toaletten så vore det väl synd att behöva riva dessa senare igen om vill ändra grunden till en platta.

Jag har också vattenburen golvvärme i hela torpardelen, så jag undrar vad man gör med det egentligen. Är det bara att kasta allting och montera nya i stället eller kan man montera de gamla slangen igen när allting är klart för att gjuta?

Vad gör man med bjälklagen?

Någon som vet om det är möjligt att göra gjutningen i två etapper?

MVH/Tiina
 
Ingen som vet om detta? är jag helt ute och cyklar?

MVH/Tiina
 
tiina skrev:
Ingen som vet om detta? är jag helt ute och cyklar?

MVH/Tiina
Allting går utom nyfödda barn som v säger..

Att ta det i etapper blir lite bökigare men visst varför inte?

Golvärmen lär bli ny av flera orsaker, så räkna med det.

Riv ut bjälklaget fyll upp med makadam isolering och gjut traditionellt.

Någon form av avskilljare mellan nytt och gammalt typ en frigolitsockel borde fungera att gjuta mot.
 
Tackar så mycket för svaret...kul att veta att det över huvudtaget är möjligt att genomföra i etapper...fast jag förstår nog att det blir bökigt förståss.

Funderade också på kantbalkar när man gjuter...man brukar ju ha en kantbalk som går runt på sidorna av plattan och där man har en tjockare lager betong (tex 30cm) för att den ska kunna bära stora tyngdlaster.

Behöver man ha denna kantbalk när man förvandlar en befintlig torpargrund till en platta? Huset kommer ju ändå inte att stå på själva kantbalken, eller hur? Och om man inte behöver ha en kantbalk, så är det väl också en plus att man kan ha en tjockare lager isolering enda in till yttergväggsgrunden...

Har jag tänkt rätt eller fel med det här?

MVH/Tiina
 
Varför bygga om? Har du fuktproblem?

Du kan ju göra om grunden så att den blir en varmgrund (bomma igen uteluftventilationen, lägga ångspärr, isolera grundmurarna och installera en avfuktare). Det är mycket enklare och billigare än att isolera och gjuta platta.

Vidare, ibland är det ju praktiskt med torpargrund, speciellt när rör och brunnar behöver bytas.
 
Hej,
Jag är också inne på samma sak. Att gå rum för rum och byta ut mot gjuten platta. Golv och bjälklag behöver en genomgång vilket fall, då kan jag göra om det på ett bra sätt på en gång.
Jag tror på din ide.

Mats

tiina skrev:
Hej,

Funderar på att byta ut min nuvarande torpargrund till en platta på mark. Har dock inga kunskap om hur detta skulle gå till.

Jag har byggt en tillbygnad till nuvarande huset som har torpargrund och den nya tillbyggnaden har en betongplatta på mark.

Eftersom det kommer att bli aktuellt snart att riva upp hela golvet i toaletten för att komma åt vvs-rör och avloppsrör som ska kopplas ihop med tillbyggnadens vvs, så funderar jag på om det vore vettigt att samtidigt passa på och ändra torpargrunden under toaletten (möjligtvis också i hallen) till en gjuten platta. Jag kan dock inte riva upp hela torpargrunden, utan är tvungen att göra resten senare. Eftersom jag ska lägga klinkers på toaletten så vore det väl synd att behöva riva dessa senare igen om vill ändra grunden till en platta.

Jag har också vattenburen golvvärme i hela torpardelen, så jag undrar vad man gör med det egentligen. Är det bara att kasta allting och montera nya i stället eller kan man montera de gamla slangen igen när allting är klart för att gjuta?

Vad gör man med bjälklagen?

Någon som vet om det är möjligt att göra gjutningen i två etapper?

MVH/Tiina
 
Consensus skrev:
Varför bygga om? Har du fuktproblem?

Du kan ju göra om grunden så att den blir en varmgrund (bomma igen uteluftventilationen, lägga ångspärr, isolera grundmurarna och installera en avfuktare). Det är mycket enklare och billigare än att isolera och gjuta platta.

Vidare, ibland är det ju praktiskt med torpargrund, speciellt när rör och brunnar behöver bytas.
Ja, det har du nog rätt i. Jag förstår att det blir ganska kostsamt med att byta till platta på mark också. Försökte krypa in under grunden och titta hur det ser ut där och vad jag förstår så såg det bra ut men jag kröp inte inne så himla långt. ;) Jag måste kanske göra det senare under sommaren. Tänk om man får fuktproblem efter flera år då? Då skulle jag nog ångra att jag inte gjorde en platta...

Suck...

Tiina
 
Med en varmgrund får du inga problem. Det värsta som kan ske är om dräneringen lägger av, men det är på sätt och vis lika illa ifall du har platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.