Flyttade till vårt hus vid årsskiftet, och varken jag eller min sambo kan sätta fingret på vad det är för träd.
 
  • Träd med gröna blad i trädgård, okänt trädslag, hus och landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd med gröna löv mot en klarblå himmel, oklart vilken trädart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga granne eller förra ägaren.

Det finns flera appar t.ex. ”PlantSnapp” man tar ett foto av löven och får svar på Latin och Engelska, bara att översätta.
 
L Leif i Skåne skrev:
Fråga granne eller förra ägaren.

Det finns flera appar t.ex. ”PlantSnapp” man tar ett foto av löven och får svar på Latin och Engelska, bara att översätta.
jo vi frågade förra ägaren men han visste inte. Tack för tipset om appen, ska kolla in det.
 
Ta gärna en bild så att bladen syns så blir det lättare.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ta gärna en bild så att bladen syns så blir det lättare.
Här kommer några bättre bilder.
 
  • Trädgren hållen av en hand med suddig bakgrund av en himmel och landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kvist med gröna blad på ett grått träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, har trädet törnar? Har det blommat som du har sett?
 
Jiji Jiji skrev:
Tack, har trädet törnar? Har det blommat som du har sett?
nej inga törnar på trädet. Inga blommor eller knoppar i övrigt på trädet ifall det är det du menar med blommar. Ifall du menar när bladen blommade så gjorde dom det först för några veckor sedan, mycket senare än övriga träd här. När vi var på visningen för huset så var bladen större, kanske dubbelt så stora eller mer.
 
Det är ju inte så lätt att se på bilderna för de är inte så skarpa och jag saknar skarp bild på barken.
Med det sagt tror jag att det är en robinia. Robinia pseudoacacia. Den brukar få taggar/törner på årskotten men ditt träd mår inte så bra så det kan vara så att trädet spar sin energi. Robinia blommar också på våren/försommaren men även det kan utebli pga stress.
Robinia är en ärtväxt , släkt med gullregn och får blommor på samma sätt som gullregn i långa klasar.

En annan mer långsökt gissning är att det är en wisteria alltså ett blåregn, som odlas som träd, men det är mycket ovanligt i Sverige att man odlar dem som träd. Den blommar också på våren och odlas främst som klätterväxt i vårt land. I England är det dock inte ovanligt att de odlas som träd.

Du har också fått förslag på korstörne Gleditsia men det tror jag inte, speciellt inte om den saknar törner för på korstörne är de otäck stora.

Om ni vill ha kvar trädet skulle jag försöka ta reda på varför det far illa och ta bort alla döda grenar.
 
  • Gilla
J1jet och 2 till
  • Laddar…
J J1jet skrev:
nej inga törnar på trädet. Inga blommor eller knoppar i övrigt på trädet ifall det är det du menar med blommar. Ifall du menar när bladen blommade så gjorde dom det först för några veckor sedan, mycket senare än övriga träd här. När vi var på visningen för huset så var bladen större, kanske dubbelt så stora eller mer.
Vad menar du med bladen blommar? Och hur menar du att bladen var större? När få?
 
Jag tror också som Jiji - en förädlad robinia
Jag har själv Klotrobinia som inte får taggar. I min förra trädgård hade jag också en sådan tagglös som jag inte beskar/klippte och då blev den faktiskt ganska risig. Om TS får konfirmerat att det verkligen är robinia tål den mycket hård beskärning.

Håll koll på ev rotskott som gladeligen dyker upp där man inte vill ha dem - rotskotten får taggar! Därför är det lämpligt att låta trädet stå mitt i gräsmattan så att skotten regelmässigt klipps. Jag har 3 stycken på rad och klipper dem som igelkottar i maj varje år, men just mina är skötta som klot från början.

Robinia tänder senare än andra träd.
 
J J1jet skrev:
Ifall du menar när bladen blommade så gjorde dom det först för några veckor sedan, mycket senare än övriga träd här.
Blev nog ett missförstånd :crysmile:
Det du avser kallas normalt för lövsprickning och är när blad/lövknopparna slår ut.
Sedan kan träd också blomma, mera eller mindre märkbart.
 
Jiji Jiji skrev:
Vad menar du med bladen blommar? Och hur menar du att bladen var större? När få?
Ursäkta min dåliga formulering, men träd och buskar är egentligen inte min hemmaplan riktigt :crysmile:. Det jag menade är när knopparna slår ut och bladen kommer fram.

Jiji Jiji skrev:
Det är ju inte så lätt att se på bilderna för de är inte så skarpa och jag saknar skarp bild på barken.
Med det sagt tror jag att det är en robinia. Robinia pseudoacacia. Den brukar få taggar/törner på årskotten men ditt träd mår inte så bra så det kan vara så att trädet spar sin energi. Robinia blommar också på våren/försommaren men även det kan utebli pga stress.
Robinia är en ärtväxt , släkt med gullregn och får blommor på samma sätt som gullregn i långa klasar.

En annan mer långsökt gissning är att det är en wisteria alltså ett blåregn, som odlas som träd, men det är mycket ovanligt i Sverige att man odlar dem som träd. Den blommar också på våren och odlas främst som klätterväxt i vårt land. I England är det dock inte ovanligt att de odlas som träd.

Du har också fått förslag på korstörne Gleditsia men det tror jag inte, speciellt inte om den saknar törner för på korstörne är de otäck stora.

Om ni vill ha kvar trädet skulle jag försöka ta reda på varför det far illa och ta bort alla döda grenar.
Tackar för svaren ! Tycker ändå det finns en del olikheter mellan de bilderna jag hittar på Robinia pseudoacacia och mitt träd. Men det kan ju såklart bero på att trädet inte mår helt bra som du skriver. Jag ska knäppa en närmare ( och skarp) bild på barken när jag kommer hem.

A AndersS skrev:
Blev nog ett missförstånd :crysmile:
Det du avser kallas normalt för lövsprickning och är när blad/lövknopparna slår ut.
Sedan kan träd också blomma, mera eller mindre märkbart.
Ursäkta min dåliga formulering, men träd och buskar är egentligen inte min hemmaplan riktigt :crysmile:. Det jag menade är när knopparna slår ut och bladen kommer fram.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
T
Manchurisk valnöt.

Coolt träd, var rädd om det.
 
T Thörre skrev:
Manchurisk valnöt.

Coolt träd, var rädd om det.
ja, inte omöjligt. I så fall borde det få hängen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.