Hej!

Jag anlitade en trädgårds anläggningsföretag maj, de har lagt Benders stenplattor i vår trädgård.

BENDERS MARKSTEN CITY FASAD PLATTA FASAD GRÅ 750X450X100 MM
https://www.stonefactory.se/utomhus/marksten/benders-marksten-city-fasad-platta-fasad-750x450x100-mm

Men efter ca 1 månad, Vi upptäckte att många plattor redan är mycket ojämna, några kollapsade även nästan 0,5-1 cm; kanterna på plattorna är också mycket ojämna och vissa har mycket stora mellanrum mellan de två raderna.

Jag tycker att det här är oacceptabelt, men jag har redan betalat; vad ska jag göra? Har jag rätt att be anläggare att lägga om plattorna enligt något "fackmässigt krav"? Finns det en kvalitetsstandard som ska följas när anläggare lägger plattor?

De sa att de kommer att fixa problemet snart, jag vet inte hur de planerar att åtgärda det.

Eller, om jag ska anlita någon som kan besiktiga kvaliteten på deras slutliga arbete, hur/vart kan jag hitta rätt besiktningsman?

PS: Innan de började sitt jobb sa de att det inte skulle vara något problem att köra lastbil på den här 10cm betongplattorna, jag kör faktiskt bara en vanlig privatbil, och fick jag så otroligt stort problem ....!!!

Tusen tack på förhand för tipsen!
 
  • Ojämna gråa stenplattor med synliga mellanrum nära bildäck och lövresterna på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna grå Benders stenplattor med stora mellanrum och kollapsade kanter i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna gråa Benders stenplattor med synliga mellanrum och nedfallna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna och oregelbundet lagda gråa stenplattor med synliga mellanrum och nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna och oregelbundet lagda gråa Benders stenplattor längs en trädgårdsgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ojämna och kollapsade grå Benders stenplattor med synliga mellanrum och ojämna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna och skadade grå stenplattor med stora mellanrum och en kollapsad kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
andyyangsw andyyangsw skrev:
Hej!

Jag anlitade en trädgårds anläggningsföretag maj, de har lagt Benders stenplattor i vår trädgård.

BENDERS MARKSTEN CITY FASAD PLATTA FASAD GRÅ 750X450X100 MM
[länk]

Men efter ca 1 månad, Vi upptäckte att många plattor redan är mycket ojämna, några kollapsade även nästan 0,5-1 cm; kanterna på plattorna är också mycket ojämna och vissa har mycket stora mellanrum mellan de två raderna.

Jag tycker att det här är oacceptabelt, men jag har redan betalat; vad ska jag göra? Har jag rätt att be anläggare att lägga om plattorna enligt något "fackmässigt krav"? Finns det en kvalitetsstandard som ska följas när anläggare lägger plattor?

De sa att de kommer att fixa problemet snart, jag vet inte hur de planerar att åtgärda det.

Eller, om jag ska anlita någon som kan besiktiga kvaliteten på deras slutliga arbete, hur/vart kan jag hitta rätt besiktningsman?

PS: Innan de började sitt jobb sa de att det inte skulle vara något problem att köra lastbil på den här 10cm betongplattorna, jag kör faktiskt bara en vanlig privatbil, och fick jag så otroligt stort problem ....!!!

Tusen tack på förhand för tipsen!
Det låter som du reklamerat arbetet och entreprenören svarat att dom skall åtgärda. Det är där man normalt börjar och slutar.
Visst kan du anlita en besiktningsman om du känner för det. Då får du lite mer kött på benen av vad du kan förvänta dig för slutresultat. Det blir också en större press på firman att åtgärda efter protokollet.
Men frågan är om du inte ska låta dom åtgärda först. Är du fortfarande inte nöjd och firman anser sig klar så tar du in en besiktningsman då.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som du reklamerat arbetet och entreprenören svarat att dom skall åtgärda. Det är där man normalt börjar och slutar.
Visst kan du anlita en besiktningsman om du känner för det. Då får du lite mer kött på benen av vad du kan förvänta dig för slutresultat. Det blir också en större press på firman att åtgärda efter protokollet.
Men frågan är om du inte ska låta dom åtgärda först. Är du fortfarande inte nöjd och firman anser sig klar så tar du in en besiktningsman då.
Tack för hjälpen! :heart:

Ja, jag har reklamerat arbetet.
Jag har läst instruktionerna på Konsumentverkets webbsida och det står att jag behöver ge entreprenören en chans att åtgärdaderas arbete.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/

Jag låter dem fixa plattor, men jag tror att jag inte har så mycket förtroende för dem, för att se till att de kan åtgärda sitt jobb på rätt sätt kommer jag anlita en besiktningsman senare...

En liten fråga: vet någon var kan jag hitta kvalificerad besiktningsman för markarbete? :thinking:
 
Lite clickbait med texten va

dom kommer ju fixa det där lätt med en ny Sten och lite ballast
 
Redigerat:
Spontant skulle jag tro att dom antingen lagt för mycket stenmjöl/flis eller inte paddat det innan/mellan avdragningarna.

Där finns inte heller någon stödkant vilket kan förklara sättningarna i ytterraden och dom förskjutna skarvarna.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
Håller med, har du tur så är den bristande paddingen lokal (dvs där sättningarna uppstått).

Vad gäller avsaknad av stödkant så ökar det kraftigt risken att dessa plattor börjar röra på sig (finns ju inget som håller fast plattan i ytterkant). Bör åtgärdas på något sätt, de kan ju också gjuta fast yttersta raden plattor.

Fördelen är ju att ovanstående kan göras nu i efterhand (inte idealiskt). Ingen katastrof, men problemet ökar sannolikt över tid. Tycker därför definitivt du ska ta upp det med anläggaren.

P Prodigys skrev:
Spontant skulle jag tro att dom antingen lagt för mycket stenmjöl/flis eller inte paddat det innan/mellan avdragningarna.

Där finns inte heller någon stödkant vilket kan förklara sättningarna i ytterraden och dom förskjutna skarvarna.
 
E Eribe skrev:
Håller med, har du tur så är den bristande paddingen lokal (dvs där sättningarna uppstått).

Vad gäller avsaknad av stödkant så ökar det kraftigt risken att dessa plattor börjar röra på sig (finns ju inget som håller fast plattan i ytterkant). Bör åtgärdas på något sätt, de kan ju också gjuta fast yttersta raden plattor.

Fördelen är ju att ovanstående kan göras nu i efterhand (inte idealiskt). Ingen katastrof, men problemet ökar sannolikt över tid. Tycker därför definitivt du ska ta upp det med anläggaren.
Kör man upp en bil där dagligen så måste man verkligen ha en stadkant. Särkilt om det vrids på ratten när bilen är på plattorna.
 
  • Gilla
Kagis66 och 3 till
  • Laddar…
Prova gå över plattorna med en padda nu i efterhand för att jämna till ytorna och packa materialet undertill. Tråkigt att dom inte gjort bättre ifrån sig... :(
 
Första jag noterar är att plattorna inte ligger med halvstensförband utan i korsförband.

”Standard” och fackmannamässigt skall stenarna ligga i halvförband mot den dominerade trafikriktningen. Alltså ingen generalskarv som går längs med körriktningen.

Dem har delsvis rätt i att du kan köra lastbil på plattorna. Plattorna klarar tyngden av tungt fordon (om underarbetet är ordentligt gjort)

I detta fall har dem med största sannolikhet inte packat underlaget ordentligt alt, inte byggt upp ett ordentligt bärlager under ytan.
Tjockleken med stenmjöl/flis har ingen större betydelse så länge man packar rätt.

Som flera nämner ovan skulle det behövas en stödremsa/ kant längs plattorna
Jag hade blandat till lite betong och lagt detta emot kanterna.

Företaget borde lägga om hela ytan, packa ordentligt, lägga plattorna i halvstensförband samt gjuta en stödkant.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Håller med övriga om att det ser ut som dåligt underarbete plus avsaknad av stödkant/gjutning. Sen ser det ju inte ens ut att vara fogat. Nä det de ska de ha bakläxa på.
 
andyyangsw andyyangsw skrev:
Hej!

Jag anlitade en trädgårds anläggningsföretag maj, de har lagt Benders stenplattor i vår trädgård.

BENDERS MARKSTEN CITY FASAD PLATTA FASAD GRÅ 750X450X100 MM
[länk]

Men efter ca 1 månad, Vi upptäckte att många plattor redan är mycket ojämna, några kollapsade även nästan 0,5-1 cm; kanterna på plattorna är också mycket ojämna och vissa har mycket stora mellanrum mellan de två raderna.

Jag tycker att det här är oacceptabelt, men jag har redan betalat; vad ska jag göra? Har jag rätt att be anläggare att lägga om plattorna enligt något "fackmässigt krav"? Finns det en kvalitetsstandard som ska följas när anläggare lägger plattor?

De sa att de kommer att fixa problemet snart, jag vet inte hur de planerar att åtgärda det.

Eller, om jag ska anlita någon som kan besiktiga kvaliteten på deras slutliga arbete, hur/vart kan jag hitta rätt besiktningsman?

PS: Innan de började sitt jobb sa de att det inte skulle vara något problem att köra lastbil på den här 10cm betongplattorna, jag kör faktiskt bara en vanlig privatbil, och fick jag så otroligt stort problem ....!!!

Tusen tack på förhand för tipsen!

Man brukar väl lägga de kvadratiska plattorna med en halv plattas förskjutning, det ser konstigt ut det där.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
som många säger så ser det lite fuskbyggt ut. jag är absolut ingen expert på sten men det är väl snarare regel än undantag att man sätter nån kantsten eller gjuter fast plattornas fria kortsidor. Jag har iaf aldrig sett någon lämna det sådär.
 
GreenYoda
Utöver att det ser fuskbyggt ut som flera andra påpekat så skulle jag aldrig acceptera att de lägger trasiga stenar (iaf inte om det är nytillverkade stenar, som det verkar vara här). En mindre skada är ju dessutom möjlig att dölja genom att bara vända på stenen. Dåligt.

En näringsidkare har rätt att åtgärda vid en reklamation, så du ska avvakta att de kommer och gör det. Ta tydliga foton, både närbilder och helbilder före och efter åtgärd. Ifrågasätt gärna att det är lagt i korsförband och inte omlott, och fråga specifikt om det ändå klarar upprepad tyngd/kraft från bil under många år. Annars borde de passa på att rätta till detta när de ändå är på G.

När åtgärden är gjord, se till att belasta aset ur plattläggningen enligt specen. Är beställningen gjord för körbar yta så täck ytan med bilar, så att ev fel uppstår så fort som möjligt. Det är inte kul med fusklösningar som håller i 2 år och så finner man att bolaget gått i konkurs, så att det inte längre går att reklamera. Bättre att hitta felen nu och landa i att de får stå för åtgärd från någon som vet vad de gör.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Utöver att det ser fuskbyggt ut som flera andra påpekat så skulle jag aldrig acceptera att de lägger trasiga stenar (iaf inte om det är nytillverkade stenar, som det verkar vara här). En mindre skada är ju dessutom möjlig att dölja genom att bara vända på stenen. Dåligt.

En näringsidkare har rätt att åtgärda vid en reklamation, så du ska avvakta att de kommer och gör det. Ta tydliga foton, både närbilder och helbilder före och efter åtgärd. Ifrågasätt gärna att det är lagt i korsförband och inte omlott, och fråga specifikt om det ändå klarar upprepad tyngd/kraft från bil under många år. Annars borde de passa på att rätta till detta när de ändå är på G.

När åtgärden är gjord, se till att belasta aset ur plattläggningen enligt specen. Är beställningen gjord för körbar yta så täck ytan med bilar, så att ev fel uppstår så fort som möjligt. Det är inte kul med fusklösningar som håller i 2 år och så finner man att bolaget gått i konkurs, så att det inte längre går att reklamera. Bättre att hitta felen nu och landa i att de får stå för åtgärd från någon som vet vad de gör.
Plattorna är fasade så det är inte bara att vända på den. Dessutom ser skadorna ut att ha uppkommit när plattan satt sig så dom var säkerligen hela när firman lämnade platsen.

Med det sagt så ska givetvis dom trasiga plattorna bytas ut när ytan blir åtgärdad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.