Hur mycket kan man förvänta sig att trallvirke av dimensionen 28 x 120 krymper/ sväller på höjden?

Jag tänkte bygga upp underliggande konstruktion med byggregler som är 45 mm höga följt av trallen.
Detta ger en rörelse marginal på 5 mm på den tajtaste platsen till balkong dörren.

balkongen är i söder läge o blir i regel varm. Omonterat trallvirke nära en dörrtröskel, visar 5mm marginal för expansion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obs test för se, trall ej skruvat ännu
 
Så där skulle inte jag våga bygga. Förutom att trä rör sig finns risken att altanen rör sig av tjälen. Behövs ju väldigt lite för att den dörren inte ska gå att öppna.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Deg är en balkong så tjäle lär inte va ett problem.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Deg är en balkong så tjäle lär inte va ett problem.
Ja så va det ja. Då kanske det kan gå.

Men om det är en befintlig balkong kanske det går att göra konstruktionen aningens tunnare?
 
Redigerat:
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Jag tittade ut en tryckt trall som är 34x145 istället. Samma bredd som byggregeln, endast 11 mm tunnare o detta borde vara tillräcklig marginal ☺️
 
O Omega_Zero skrev:
Jag tittade ut en tryckt trall som är 34x145 istället. Samma bredd som byggregeln, endast 11 mm tunnare o detta borde vara tillräcklig marginal ☺️
Då skulle iaf jag känt mig tryggare
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Då skulle iaf jag känt mig tryggare
Aaa, jag med. E ju lite trist o riva gammal balkong o bygga ny o inse att man inte kan komma ut på den vissa säsonger
Så 34x145 får det bli ☺️
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.