Hej,
vi har en äldre ligusterhäck som vi skulle vilja få upp ca 1 meter högre än den är idag.

Hur bör vi agera nu när häcken ska trimmas, ska vi även klippa utväxten som växt rakt uppåt i år, eller bör vi låta dem växa och snarare beskära dessa nästa vårvinter för att få förgrening på dessa årsskott?
Äldre ligusterhäck i behov av trimning, med ojämn tillväxt och nya skott som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vissa partier växer den sämre, har ni några bra tips för att skrämma upp en gammal häck så det blir lite höjd på den?
En äldre ligusterhäck som behöver trimmas för att uppnå större höjd, med vissa skott som växer rakt upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går utmärkt att föryngra. Ta ner höjden så att den blir jämn. Klipp sidorna rejält och forma så att basen är något bredare. Fyll på med kompost eller gödslad planteringsjord - snåla inte med kvaliten om inte kompost finns.

Det är bättre att klippa ner den än att låta toppskotten skjuta i höjden. Man vinner på sikt med lite grymmare handlag när det gäller liguster.

Liguster kan hållas mycket smal men bor TS i snörik trakt är det lämpligt att hålla den något bredare om höjden skall upp i tex 160/180 cm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Går utmärkt att föryngra. Ta ner höjden så att den blir jämn. Klipp sidorna rejält och forma så att basen är något bredare. Fyll på med kompost eller gödslad planteringsjord - snåla inte med kvaliten om inte kompost finns.

Det är bättre att klippa ner den än att låta toppskotten skjuta i höjden. Man vinner på sikt med lite grymmare handlag när det gäller liguster.

Liguster kan hållas mycket smal men bor TS i snörik trakt är det lämpligt att hålla den något bredare om höjden skall upp i tex 160/180 cm.
Hej Yonna,
Tack för svaret, då tar jag toppskotten nu.
Men föryngringen misstänker jag att jag får vänta med till vårvintern?
 
Du kan göra det nu före midsommar. Se till att vattna ordentligt om det blir varmt och torrt. Gör en finputsning av häcken runt månadsskiftet aug/sept.
 
Det är lätt att få upp höjden, men det tar några år. Du ska klippa den ganska tufft i början så att den grenar sig och blir stabil nertill. Ska också vara smalare upptill än nertill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.