Hej!

Då det blir för omfattande arbete just nu med stambyte så överväger jag att koppla på mitt nya avlopp från badrum till det befintliga gjutjärnsavloppet. Hur gör jag på bästa sätt? Rakt snitt med tigersåg o gummimanchett eller finns det någon bra plastadapter/övergång att knacka i en järnmuff?
Vill försöka göra det hela så smidigt så jag lätt kan byta allt till plast i framtiden då man ska till att gräva för ny brunn. Avloppet ligger nära ytterväggen. Gammalt gjutjärnsavlopp kopplat till nytt rör med gummimanchett i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt gjutjärnsavloppsrör med anslutning, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla gjutjärnsavloppsrör med temporär tejpning, nära ett grävt hål i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips o idéer!
 
Jag har kvar gjutjärns muffarna och tryckt i en gumminippel.
Lite pilligare att få ur röret ur muffen än att kapa rakt av.

Protte
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Kanske bäst ur framtida perspektiv att försöka kapa slätände på järnröret en bit under golvet för att kunna byta ut det lättare sen. Har ingen aning om vilken innerdimension röret har dock.
 
Jag har lyckats olika nipplar som passar in i slätände eller muff. Faluplast tror jag set var.
Annas finns Frenco koppling. Dyra på vvs firman, men finns även billigt på Biltema om man är lagd åt det hållet.
Flexibel övergångskoppling för rör av gjutjärn, plast eller koppar, märkt 'Flexible Coupling FC-44'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nippel
Svart gummiprodukt märkt FALU Gummipackning 123/110 på ett vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lutar åt att använda en frenco gummikoppling nu så jag har en sån. Tror det blir bra och får duga tills vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.