Kesella skrev:
Robert: Det är väl snarare så att man som färghandlare alltid rekommenderar att man ska tvätta av sitt hus med någon form av hustvätt .
OK. Det vore intressant att höra vad en yrkesmålare har att säga om detta. Topic handlar om ett hus som är målat för fem år sedan och att det inte skulle räcka med en högtryck + manuell skrapning har jag svårt att tro.

Mig veterligen innehåller alla färger antimögelmedel och det känns lite som tårta på tårta att ALLTID förtvätta med mögelmedel eller annat.

Sedan är det stor skillnad på mögel och mögel också, har man den farliga sorten spelar det ingen roll om man så låter sitt hus få bada i något mögelmedel...

Jag tror, observera tror, att detta med att alla hus måste tvättas med ett visst medel är något som kommit på senare år, som ett sätt att få sälja mer. Det handlar om att vi som konsumenter ska köpa mer av prylar vi egentligen inte behöver.

Nu gissar jag att det finns hus som är så skitiga att de måste tvättas, men jag tror knappast de är i någon majoritet.

Som sagt, vore mycket intressant att få höra vad en yrkesmålare med några år i branschen har att säga.

Och om du frågar mig så tar jag alltid en butikssäljares argument med en nypa salt eftersom de är skolade av fabrikanterna. Därmed inte sagt att de skulle vara okunniga.

Slutligen så vore det kul att få veta från er handlare vad det är kunderna klagar på när det gäller färg.
 
hej passar på att låna din tråd lite... vi grundade nästan färdigt vårat hus förra året och ska nu måla med den riktiga färgen. behöver vi målartvätta huset eller räcker det att spola av? vi har ju sand på tomten som säkert har kommit på fasaden... hoppas att vädret håller i sig för vi vill gärna måla färdigt hela huset innan semestern... finns ju så mkt annat som skall göras oxå.
 
Robert63: Du får ta vad du vill med en nypa salt, men det är fortfarande en billig försäkring. Vid klagomål får du squat om du inte tvättat huset korrekt.

Dessutom är det mycket lustigt att du ber om en målares åsikt. Ärligt talat så finns det säkert massor med kunniga målare där ute, men det finns förvånansvärt många som inte vet skillnad på pensel och roller. (Bildligt talat). De flesta har säkerligen gått utbildning i grunden. Och inget har ju förändrats de senaste 30 åren. Right? Inget i färgen, inget i klimatet.

Vi som pysslar med färg dagligen är de som ofta rekommenderar målaren vad de ska använda, Vi får också kontinuerlig utbildning om de nya produkter som släpps på marknaden och de förhållanden som råder idag. Inte för trettio år sedan. Inte då allt var alkyd, pang bom, så länge det sitter, sitter det. Dock ska jag poängtera att det finns en mängd inte helt kunniga färghandlare - men de är betydligt färre än målare.

Och det kommer från en som spenderat tre år av sitt liv med endast försäljning till yrkesmåleriet.

Vad gäller klagomål så kan det vara allt från att färgen kritar
 
...allt från att färgen kritar till släpp, problem som egentligen har med fasaden att göra (felvänd panel, problem med kvistar, dåligt virke), det kan vara fel produkt man blivit rekommenderad eller själv valt då man varit okunnig, att produkten tappar glans eller kulör snabbt, att färgen får, enligt konsumenten, för mycket påväxt osv. Det finns tusen problem som alla enligt kunden är färghandlarens fel, och i många fall - då problemen inte är alltför uppenbara (som fel vid färgtillverkning) - så måste man gå till grunden med vad användaren gjort. Har du inte tvättat fasaden kan du stå där med arslet i brevlådan bäst du vill.
 
Kesella skrev:
Dessutom är det mycket lustigt att du ber om en målares åsikt.
Självklart ber jag i första hand om åsikter från en som hanterar produkterna praktiskt, före en som gör det i teorin.

Och som du själv påpekar, du utbildas av färgföretagen...så jag fortätter nog att ta råd från butikssäljare med en nypa salt. Att jag tänker som jag gör beror på att jag jobbat med reklam och har god koll på hur man ändrar folks köpbeteenden och attityder för att få merförsäljning. Största snillet i färgbranschen måste ha varit h*n som kom på Demideken (stavning?). "Bli en Demidekare du också". Så ybersmart att inte upplysa om att färgen inte var kompatibel med andra.

Intressant att få ta del av vad det är för klagomål som kommer in. Troligtvis bottnar de flesta i att det finns en övertro på sin egen förmåga versus svårighetsgraden i att måla. Samt att de problem du beskriver andas en del ovilja/ointresse/okunskap från säljarens sida att verkligen förstå vad kunden behöver.

Jag tror absolut att jag skulle kunna reklamera en färg som varit felaktig oavsett om jag tvättat med medel x eller inte. För OM det bottnar i att färgen verkligen är felaktig så förväntar jag mig att handlaren bemöter mig seriöst.
 
Robert vart vill du komma???????
Det finns ingen färghandlare eller tillverkare som sväljer en reklamation om det inte har tvättats och målats enligt deras regler och så är det med allting, Ex servar du inte bilen när den ska och den skär får du ersättning??? NEJ.
Jag har varit med ända från grunden ibland skiten i fabriken och satsat färg ( är utbildad nyanserare och sedan 20 år i färghandeln så ett gott råd är lyssna på Kesella hon vet vad hon pratar om!
Anders färghandlare
 
....En teoretiker behöver inte stanna vid teorin. Det går alldeles utmärkt att kombinera teorin med praktik också.
 
Robert63 skrev:
Mig veterligen innehåller alla färger antimögelmedel och det känns lite som tårta på tårta att ALLTID förtvätta med mögelmedel eller annat.
ja, dom innehåller kanske någon konserveringsmedel för att färgen inte möglar i burken men det räcker knappt som skydd när färgen sitter på väggen :(.
Alla dom effektiva skyddstillsatser var giftiga för miljön och används inte mer. Så har jag i alla fall uppfattat färgproducenternas satsning för renare miljö...

I stället säljs halvskumma och godkända tvättmedel på dunk i hektolitervis. Stora mängder av tvättmedel bortspolas direkt i rabatter runt husen. Det är bara frågan om tid att det också blir förbjudet .... eller är detta medel lika harmlösa mot mögel som dom är ofarliga för miljön ?
gaia
 
therese82 skrev:
hej passar på att låna din tråd lite... vi grundade nästan färdigt vårat hus förra året och ska nu måla med den riktiga färgen. behöver vi målartvätta huset eller räcker det att spola av? vi har ju sand på tomten som säkert har kommit på fasaden... hoppas att vädret håller i sig för vi vill gärna måla färdigt hela huset innan semestern... finns ju så mkt annat som skall göras oxå.
Hej !

Jag vet inte vad du har grundat med, men jag använde Demidekk Extra som grund på vårt hus...och den skulle man måla över med Demidekk Optimal inom tre veckor!!! Hoppas att ni har läst er bruksanvisning noga, så att ni inte behöver börja om helt från början.

mvh Manor
 
Robert63 skrev:
Mig veterligen innehåller alla färger antimögelmedel och det känns lite som tårta på tårta att ALLTID förtvätta med mögelmedel eller annat.
ja, dom innehåller kanske någon konserveringsmedel för att färgen inte möglar i burken men det räcker knappt som skydd när färgen sitter på väggen :(.
Alla dom effektiva skyddstillsatser var giftiga för miljön och används inte mer. Så har jag i alla fall uppfattat färgproducenternas satsning för renare miljö...

I stället säljs halvskumma och godkända tvättmedel på dunk i hektolitervis. Stora mängder av tvättmedel bortspolas direkt i rabatter runt husen. Det är bara frågan om tid att det också blir förbjudet .... eller är detta medel lika harmlösa mot mögel som dom är ofarliga för miljön ?
gaia
 
Anders_S skrev:
Robert vart vill du komma???????
Det finns ingen färghandlare eller tillverkare som sväljer en reklamation om det inte har tvättats och målats enligt deras regler och så är det med allting, Ex servar du inte bilen när den ska och den skär får du ersättning??? NEJ.
Jag har varit med ända från grunden ibland skiten i fabriken och satsat färg ( är utbildad nyanserare och sedan 20 år i färghandeln så ett gott råd är lyssna på Kesella hon vet vad hon pratar om!
Anders färghandlare
Vart jag vill komma? Jo, att man ska ta allt med en nypa salt och att det knappast i varje läge är nödvändigt att förbehandla huset med ett speciellt medel.

Anledningen att jag slutade arbeta med reklam var att jag till sist spydde på yrket. Varje produkt har sin egen unikitet, riktig eller påhittad. Finns det inget som gör produkten unik så skapar man en USP.

Mycket av den produktutveckling som sker idag har snarast produkten, inte konsumenten i fokus. Det finns mängder av exempel...

Du nämner bilbranschen och dess garantier. Helt fel bransch att jämföra med då de är helt beroende av eftermarknaden och därför arbetar på ett helt annat sätt när det gäller att bygga lojaliteter. För att generalisera lite grovt så kan man säga att 85% av vinsten kommer från eftermarknaden som bara svarar för 15% av omsättningen.

När vi ändå snubblar in på bilbranschen kan jag nämna ett exempel på produkt där vi konsumenter konstant blir luggade: Olja!

Idag säljs olja framförallt genom att bygga varumärket. Man slår sig för bröstet över de fantastiska additiven som respektive olja innehåller, hur den håller föroreningarna svävande. Vad som glöms att säga är att det endast handlar om vilken klassning oljan har och att en Biltemaolja kontra premiummärket med samma klassning håller samma kvalitet, i vart fall om man betänker den relativt korta tjänstgöringstiden i motorn. Här finns naturligtvis undantag men de är få om man särskådar det hela.

Du säger att Kesella vet vad h*n pratar om. Mycket möjligt, men det känns som ett slag mot en hel yrkesgrupp när en människa med 3 års erfarenhet dömmer ut målarna som inkompetenta idioter som knappt kan skilja på en pensel eller roller. Antingen har vi otroligt dåliga hantverkare eller också väldigt uppblåsta och produktindoktrinerade säljare.

Jag tycker faktiskt att det är ett rejält underbetyg till alla färgfabrikanter att de inte kommit längre med utvecklingen av färgen än att de måste sälja en biprodukt för att säkerställa resultatet. Eller så har man helt enkelt kommit på en storsäljande systerprodukt som argumenteras in hos ÅF och konsument.

Jag har själv arbetat med att förse ÅF med argument för saker som egentligen är rena nonsens. Alla vill vara unika, ha något nytt att säga...och tyvärr är det inte alltid för konsumentens bästa.

Jag är inte helt insatt i köpprocessen kring färg men anar att det knappast är ett impulsköp och att kunden är ganska påläst innan h*n köper. Om man tittar lite vad konsumentkommunikation bygger på, ethos - logos - phatos, så är det inte långt borta att anta att man i färgbranschen trollat fram ett nytt logiskt produktval. För vem vill göra fel när det dels är en relativt stor investering parat med något som ska vara länge?!

Och den handlare som inte ger garanti för ett fel som är relaterat till färgen, obs färgen, den är inte seriös.

Jag kan mala på hur länge som helst men vi kommer far from topic. Vad jag vill ha sagt är att man ska ta allt med en nypa salt och använda sitt sunda förnuft. Att man i alla lägen måste tvätta sitt hus med ett speciellt medel är ett relativt nytt påfund och inget jag någonsin tror kommer vara nödvändigt. Naturligtvis inser jag att det finns undantag.

För att återgå lite till topic. Ett hus som är målat för 5-6 år sedan och som inte befinner sig under extrema väderförutsättningar, det huset ska det räcka med att blåsa av med en högtryck samt skrapa. Säger färgfabrikanterna något annat så skjuter de sig i foten.

Det vore intressant att få ta del av vad yrkesmålarna har att säga i frågan.

Och slutligen, när vi ändå yrar om reklam och kommunikation. Det gäller att vinna nya marknader och hitta nya köpare...så visst är det underbart att se folk (män/pojkar) stå och grilla hotdogs på sin Landman Superstar, inköpt för 25 puckar...
 
Men Robert, oavsett om det egentligen behövs eller inte, så kanske man kan enas om att det vore dumt att hoppa över tvätten om fabrikantens garanti är avhängig av att underlaget tvättas först? Visst, i massor av fall kanske det tvättas i onödan, men så länge fabrikanten har det som ett villkor så är det väl självklart att man ska göra det.
Och det är också ganska självklart vad skälet är till att fabrikanten nu säger att man alltid ska tvätta. Annars blir det ju upp till kunden att avgöra om just hans/hennes hus behöver tvättas, och det skulle bli enormt mycket konflikter kring varje reklamation.

Precis samma fenomen finns inom till exempel våtrum som jag jobbar med. Man måste använda ett fix som ingår i samma system som tätskiktet, annars gäller inte tillverkarens garanti. Man ska till och med använda deras egen primer, trots att alla primers i princip bara är en akrylatlösning. Självklart hade det funkat att köra Kiiltos primer, Schönox tätskikt och Ardex fix, men då kommer ingen av tillverkarna lämna en garanti på konstruktionen. Alltså vore det dumt att göra så.
 
jon_h skrev:
Men Robert, oavsett om det egentligen behövs eller inte, så kanske man kan enas om att det vore dumt att hoppa över tvätten om fabrikantens garanti är avhängig av att underlaget tvättas först?
Är det verkligen ett absolut krav för garantin att det ska tvättas med av fabrikanten anvisat medel? Jag har sett det som en rekomendation, inte som tvingande för garantins skull. Här får nog färghandeln bli lite tydligare.
 
Det har jag ingen aning om. Min kommentar gällde om fabrikanten har krav som är onödiga i de flesta fall. Vet inte om det är så i det här fallet, men det har ju låtit så lite längre upp i tråden.
 
Det här svaret fick jag av Jotun, antar att de andra också följer svensk konsumentlagstiftning. Bra där Jotun, inget om att en speciell rengöringssåpa är tvingande för garantin på produkten, dvs färgen.


"Karin Mattsson" <karin.mattsson@jotun.se> Lägg till i adressbokenLägg till i adressboken
Datum: Mon, 19 Mar 2007 13:12:49 +0100

Hej,

Jotun lämnar ingen generell garanti för produkter.
Skulle det dock vara något fel på någon produkt ansvarar vi för det,
allt
enligt svensk konsumentlagstiftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.