H hastish skrev:
Det stämmer, fodren är ca 9-10 cm breda, uppsågat.

Är det där fönstret verkligen rätt monterat? Fönsterblecket brukar gå in i en dold liten springa under.
 
Det finns inte på alla budget-fönster. :sweat:
 
D
Har ingen vindduk
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Dags för mig att skaffa starkare brillor. Det var någon skarpsynt som såg klammer på dina tidigare bilder. Jag tror jag t.o.m svarade att jag inte lyckades se några klammers. Men nu ser jag.

Som jag skrivit tidigare. Jag tycker det ser ut som att snickaren försökt göra sitt bästa men saknar kunskap. När man nu ser taket så blir det ganska uppenbart. Eftersom snickaren uppenbarligen utfört arbetet på löpande räkning så blir det för mig ännu tydligare att det finns en ganska stor kunskapslucka. Du kanske ska tipsa snickaren om detta forum så han kan ställa frågor när han är osäker.

Nu finns det absolut bara en väg att vandra för din del. Prata med snickaren och förklara att du måste reklamera en stor del av arbetet. Tycker han fortfarande att allt är bra så förslå att du ska anlita en besiktningsman och kom skriftligen överens om att om besiktningsmannen hittar fel så får snickaren stå för besiktningsmannen kostnader. Hittar han inga fel så står du för kostnaden. Du kan ju vara lite snäll och säga att om han hittar en liten spricka i en panel tex så står du fortfarande för kostnaden.

Vill han inte gå med på detta så får du bestrida hela fakturan. Sen finns 2 vägar att gå. Antingen tar du in en besiktningsman och skickar över protokollet.

Eller så tar du in en annan firma så får lämna en offert på att ordna alla problem som dom ser finns. Sen skickar du detta till din snickare.
Tack för input. Besiktningsman har kallat till Särskild besiktning om två veckor. Känns mycket bättre med en av SBR godkänd besiktningsman som bedömer arbetets utförande. Jag uppdaterar när jag vet mer.
 
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
D
Tack för återkoppling!
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
H hastish skrev:
Det stämmer, fodren är ca 9-10 cm breda, uppsågat.
nu när de kommer en besiktningsman kan du be han även kolla på fönstet. Jag tycker panelen över fönstret är fel då de saknas en plåt där.

Allt vatten som rinner längst med väggen kommer att rinna in bakom fodret ovan fönster
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
H hastish skrev:
Tack för input. Besiktningsman har kallat till Särskild besiktning om två veckor. Känns mycket bättre med en av SBR godkänd besiktningsman som bedömer arbetets utförande. Jag uppdaterar när jag vet mer.
Mycket bra beslut. Ser fram emot din uppdatering. (y)
 
Idag genomfördes den efterlängtade besiktningen. Entreprenören bemödade sig inte ens att dyka upp. En mycket duktig och pedagogisk besiktningsman sågade entreprenaden längs fotknölarna.
Så gott som allt var fel, taktäckningen är dels felmonterad, dels kräver den en taklutning på minst 3 grader. Uppmätt är ca 2 grader. Förstärkningar av takbalkar är fel. Panelen är alldeles för trasig. Knutar och inbrädning är också felaktigt. Foder felaktigt utförda (avsaknad av droppbleck). Det enda han tyckte var någorlunda okej var råsponten, men ytan den täcker är för liten vilket gjort att vindskivor och knutar blivit konstigt utförda.

Nu blir det till att skriva en gedigen reklamation. Begära att i princip allt görs om alternativt att pengarna ska tillbaka. Byggaren verkar inte direkt tillmötesgående.
Även om man aldrig kan garantera utfallet i en rättslig process så var detta ett solklart case tyckte han, bland det värsta han sett.

Så glad att jag nu fått detta svart på vitt, men riktigt tråkigt att behöva processa. Allt jag ville ha var ett garage till sommaren, det gick ju inte riktigt enligt plan.

Återkommer när jag fått protokollet
 
  • Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
H hastish skrev:
Idag genomfördes den efterlängtade besiktningen. Entreprenören bemödade sig inte ens att dyka upp. En mycket duktig och pedagogisk besiktningsman sågade entreprenaden längs fotknölarna.
Så gott som allt var fel, taktäckningen är dels felmonterad, dels kräver den en taklutning på minst 3 grader. Uppmätt är ca 2 grader. Förstärkningar av takbalkar är fel. Panelen är alldeles för trasig. Knutar och inbrädning är också felaktigt. Foder felaktigt utförda (avsaknad av droppbleck). Det enda han tyckte var någorlunda okej var råsponten, men ytan den täcker är för liten vilket gjort att vindskivor och knutar blivit konstigt utförda.

Nu blir det till att skriva en gedigen reklamation. Begära att i princip allt görs om alternativt att pengarna ska tillbaka. Byggaren verkar inte direkt tillmötesgående.
Även om man aldrig kan garantera utfallet i en rättslig process så var detta ett solklart case tyckte han, bland det värsta han sett.

Så glad att jag nu fått detta svart på vitt, men riktigt tråkigt att behöva processa. Allt jag ville ha var ett garage till sommaren, det gick ju inte riktigt enligt plan.

Återkommer när jag fått protokollet
Skönt att du verkar ha fått tag på en kunnig besiktningsman. Protokollet kommer vara guld värt för dig.
Riktigt tråkigt att utförandet kanske var sämre än du faktiskt trodde själv.

Med tanke på att entreprenören inte dök upp på besiktningen så gissar jag att du kommer få problem med reklamationen. Men vi får försöka vara positiva och hoppas att entreprenören tar sitt ansvar. En juridisk process är jobbig och man kan aldrig vara riktigt säker på utfallet.
I det här fallet känns det verkligen som att det är entreprenören som sitter med svarte Petter så har han något innanför pannbenet så borde han inte vilja ha en juridisk process.

Önskar dig stort lycka till och uppdatera gärna tråden men ny info.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nu har protokollet kommit. Jag har reklamerat arbetena och begärt avhjälpande alternativt att de pengar jag redan betalat återbetalas i sin helhet. Hantverkaren skulle kolla med sin "jurist" på måndag och återkomma. Samma "jurist" har han tidigare hänvisat till och gjort gällande att jag inte har någon reklamationsrätt "då jag godkänt arbetet när han var här sista gången", så den ger jag inte mycket för.

Ang. taktäckningen så anges det i protokollet inte riktigt så mycket som jag trodde, men besiktningsmannen förklarade för mig att det beror på att entreprenören ska lämna en egenkontroll på monterat material och arbete där ska det ska framgå att han utfört det enligt leverantörens anvisningar. Även drifts och underhållsinstruktioner ska lämnas där det framgår vad han har använt för material och hur det ska skötas.
Besiktningsmannen har ju idag ingen bekräftelse på vad som är lagt bara vad hantverkaren har offererat och han kan därför inte ta med det i protokollet annat än att egenkontrollen saknas.
Men i och med att jag vet att han använt papp för 3 graders lutning och att taket är knappt 2 grader så kommer hantverkaren inte att få göra om utförandet men den pappen i alla fall. Antagligen krävs svetsning.

Återstår att se vad hantverkaren väljer att göra.
Han behöver köpa nytt material i sin helhet, lägga minst 100 arbetstimmar på rivning och återuppbyggnad och ändå inte vara säker på att få betalt då han uppenbarligen har problem med att göra utförandet på ett korrekt sätt.
Jag hoppas att han väljer att återbetala de 50' jag betalat så att jag kan låta en vettig snickare göra om bygget. Det vore den billigaste lösningen, i annat fall får hantverkaren stå där med rättegångskostnaderna i slutändan om han väljer att fortsätta stoppa huvudet i sanden.
Han har även en ansvarsförsäkring står det i Hantverkarformuläret, den borde han kunna använda...


Förteckningen nedan visar fel, H anger att besiktningsmannen anser hantverkaren vara ansvarig för felet. Jag tog inte med besiktningsmannens bilder pga. ev. upphovsrätt (vet ej vad som gäller?) men de motsvarar de som jag tidigare haft med i tråden.

Övriga förklaringar:
Fönster, dörrar, väggar etc numreras från vänster till höger. Vägg 1 = vägg till vänster om entrévägg.
Vägg 2 = nästa vägg till höger om vägg 1 osv.
Lokal, byggdel eller installationsdel utan fel redovisas inte. Dock gäller eventuell förekomst av
allmänna fel.
Hänvisning till fotoexempel är endast till för förtydligande av punkter i protokollet och kan gälla fler fel än det som fotoexemplet visar.

H 1. Generellt Egenkontroller saknas
H 2. Generellt Drift och underhållsinstruktioner saknas
H 3. Generellt Tillverkares garanti på tätskikt tak saknas
H 4. Yttertak Större glipor mellan takpapp och plåt (se bild
exempel 1)
H 5. Yttertak Krönplåt vassa kanter vid vikta kanter. (se
bildexempel 2)
H 6. Yttertak Krönplåt loss i skarvar. (se bildexempel 3)
H 7. Yttertak Takpapp våder loss. (se bildexempel 4)
H 8. Yttertak Takpapp ej lagd enligt tillverkares anvisningar.
Takpapp punkterad genom häftklammer (se
bildexempel 5)
H 9. Fönster Panel runt fönster ej fackmannamässigt monterad
Ändträ från panel kan suga vatten. Mellanrum
mellan panel och fönsteromfattning saknas (se
bildexempel 6)
H 10. Fönster Överbleck saknas
H 11. Fönster Droppbleck loss (se bildexempel 7)
H 12. Fasad generellt Panel djupa hål efter spikhål (se bildexempel 8)
H 13. Fasad generellt Flera spruckna fasadpaneler (se bildexempel 9)
H 14. Fasad Spik genomgående från insida i fasadpanel (se
bildexempel 12)
H 15. Fasad generellt Stora glipor mellan vindskivor och panel.
H 16. Fasad generellt Vindskivor felmonterade. (se bildexempel 13,14,18)
Vindskivor ej monterade i 90 grader mellan tak och
fasadpanel
H 17. Fasad Vindskiva skarvad i hörn (se bildexempel 14)
H 18. Takstol Förstärkt takstol ovan garageportsöppning ej
tillräckligt förankrad. (se bildexempel 15)
H 19. Takstol Förstärkning av takstol ej tillräckligt förankrad. (se
bildexempel 16)
H 20. Insida garage
Vägg 1.2.3.4
Fasadspik tränger igenom vindpappen på insidan
med vassa spikar runt samtliga väggar. (se
bildexempel 17)
H 21. Fasad Stuprör ej monterat rakt (se bildexempel 21)
H 22. Tak Hängränna glipar i skarv (se bildexempel 22)
H 23. Fasad Fasadpanel i hörn. Ändträ i nederkant ej
snedkapade (se bildexempel 23)
H 24. Ytterdörr Ytterdörr ej monterad enligt tillverkarens anvisning.
Ej justerbar i karm. (se bildexempel 24,26,27)
H 25. Ytterdörr Ytterdörr ej monterad enligt anvisning. Drevning
saknas (se bildexempel 24,26,27)
H 26. Fasad Fasad ej färdigställd vid garageportsöppning. (se
bildexempel 23)
H 27. Fasad Panel runt plåtlucka ej fackmannamässigt monterad
Mellanrum mellan panel och luckans omfattning
saknas.
H 28. Fasad Skadad fasadpanel (se bildexempel 10)
H 29. Takfot Stora glipor (se bildexempel 20,25)
H 30. Fasad Panel glipar vid garageportsöppning (se bildexempel
19)
 
Wow! Tror nästan min 98åriga farmor hade gjort ett bättre jobb....:) Var hittade du raketforskarsnickarn?
 
H hjalle74 skrev:
Wow! Tror nästan min 98åriga farmor hade gjort ett bättre jobb....:) Var hittade du raketforskarsnickarn?
Lokal snickare här i byn som jag såg rekommendationer om i den lokala facebookgruppen, den missen gör jag inte igen kan jag säga . Trodde att denna garagerenovering var ett riktigt enkelt jobb...
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
D
Troligtvis har du skrivit kontrakt med en firma och arbetade har utförts i en annan firma. Den firman kommer nu att dräneras på pengar och försättas i konkurs lagom tills din fordran förfaller.
 
D Derbyboy skrev:
Troligtvis har du skrivit kontrakt med en firma och arbetade har utförts i en annan firma. Den firman kommer nu att dräneras på pengar och försättas i konkurs lagom tills din fordran förfaller.
Nej, det är en enskild firma. Han kommer få svara med alla sina privata tillgångar om det blir så, och just nu rör det sig om dryga 50k så det är inte så mycket. Hörde att han bygger ett nytt hus privat också, så det finns nog tillräckligt. Men helt säker kan man ju aldrig vara.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.