Hej!
Installerade bergvärme i augusti förra året och varit toppennöjd. Nu har värmen ute kommit och fundering kring kyla börjat.
Tänkte se om jag kan få svar på mina frågor här angående frikyla. Har ett enplanshus med källare.

måste jag rikta in mig på att kyla exempelvis sovrummet, eller finns det starkare konvektorer som kan kyla hela boplanet?

hur räknar man effekten, har ett borrhål på 200 meter, hur mycket kan jag kyla med det? Önskar endast installera en konvektor.

Med vänlig hälsning
 
Det beror ju på planindelning och kylbehov men vi har monterat ett antal som bara sätts tex i allrum uppe som har sovrummsdörrar mot det rummet som tycker det fungerar bra. Kan då köras hela natten å det stör mindre. Men som jag skrev det beror ju var man kan sätta den och kylbehov.
 
Boplanet är 115kvm och byggt i vinkel med kök och vardagsrum i ena änden och badrum, sovrum andra, hallen är mitt emellan, kan man kanske sätta en konvektor i hallen, undra hur bra det sprider sig?
 
Hallen sitter ihop med en liten korridor där sovrummen ligger
 
Svårt att säga utan att se indelning men jag tror nog att kylan letar sig in i rum om det är på samma halva av huset och det kan ju vara så att man kanske inte vill kyla ner sovrummet allt för mycket...
 
Ok, var först helt inne på att bara kyla ett sovrum, har nu senare börjat fundera på om man skulle kunna sätta en konvektor i hallen och kanske kyla hela våningen istället, frågan är ju bara om det ger någon ordentlig effekt, hur räknar man på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.