Jag ska dra nätverk i huset och skulle vilja ha möjlighet att ansluta datorer i alla rum med koppar och direkt med fiber (jag vet att Cat6a och uppåt stöder 10Gbe och kommer dra kopparnät parallellt och har redan koll på det så frågan gäller optiskt fibernät och specifikt den sista biten från switch/patchpanel till uttag för fiber i rummen). Det logiska nätet är testat och fungerar men skulle vilja "städa upp" den fysiska installationen och dra kablage dolt. Vilken sorts kontakter behövs i nätverksuttagen i rummen så man kan ansluta datorer direkt med fiberpatch eller DAC?

Jag har en 10Gb router (UniFi UDMP) och 10Gb sfp+ switchar (UniFi Switch Aggregate) i källare och på övervåningen. I källaren är nätverket anslutet till fiberbredband och servrar, larm, hemautomation osv och på övervåningen är datorer anslutna direkt med 10Gb DAC kablar till switchen. Det är en "provisorisk" lösning med fiber draget utanpåliggande i trapphuset och klamrat utanpåliggande i undertak på övervåningen. Nu ska jag passa på att dra fibern upp på vinden i samband med installation av FTX ventilationssystem och kommer ha switchar på vinden.
 
Jag skulle säga att det är helt onödigt med fiber, men det är ju lite coolt om inget annat. Det finns färdig-kontakterad fiber att köpa i fasta längder. Jag har monterat en sådan modell mellan två datahallar, fungerade kanon. Alcadon har sånt på lager, tveksam till att de säljer till privatpersoner dock, men det kanske inte är något problem?
Är det bara en fiber så räcker det med en patchkabel, och det blir rejält mkt billigare. Då kan du köpa kina-kablar från Dustin eller liknande.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver SC eller LC kontakter i dina uttag. Kör dubbla LC till varje rum så kan du koppla alla typer av fibermoduler. Själva fibern skulle nog bli single mode i mitt fall. DAC går inte att köra i väggen utan det är bara mellan enheter som står bredvid varann som det är tänkt till.

Att göra allt detta är lite bökigt men om man kör med LC kontakter så kan man nog dra färdigkontakterad LC kabel genom ett 20mm rör. Dessa kan man ansluta i en keystone LC modul. I samma rör borde man sedan kunna dra igenom en Cat6A-kabel. Nere i källaren kan man sedan ansluta i en ODF eller nått annat. Man kanske vill ha SC-kontakter här, har man platsen är de ju lite mer robusta. På så vis kan man slippa att svetsa fiber men ändå få en ok installation. Om man lyckas bra med längderna på fiberkablarna så kan det som blir över viras i ODF modulen.

Så allt detta går att göra och man kan göra det helt själv till ett acceptabelt pris. Man måste dock få koll på dragningarna och hur man vill kontaktera allt.

Sen så får jag nog stämma in i kören om att detta är lite onödigt. Men det betyder ju inte att man bara för det ska låta bli. Om du vill ha mer konkreta förslag på material så är det bara att fråga.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Kolla böjradien i specen också. Patchkabel är bättre fast känsligare. Osäker på om jag vågat dra patchkabel några längre sträckor, de är rätt känsliga som sagt.
Alternativet som jag skrev om ”färdigkontakterad” fiber med splitterbox är enklare att dra. Fortfarande inte jätteenkelt att ”prega” igenom ett vp-rör men det går säkert om man inte har för skarpa böjar.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Patchkabel är inte så otroligt känslig. Deras stora svaghet är deras större storlek samt dämpning, men för alla rimliga sträckor inom ett hus spelar det ingen roll.

Vi använder stora mängder patchkabel för dragning av "fast" infrastruktur i våra lab. Båda ändrar terminerar i odf:er med lc-lc skarvdon.

Även böjradien är mindre känslig än man tror så länge man har gott om länkbudget. För korta sträckor spelar dämpningen vid en för snäv böj mindre roll.

Jag ser ingen anledning att välja annat än LC kontakter numera.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
P petersv skrev:
Patchkabel är inte så otroligt känslig. Deras stora svaghet är deras större storlek samt dämpning, men för alla rimliga sträckor inom ett hus spelar det ingen roll.

Vi använder stora mängder patchkabel för dragning av "fast" infrastruktur i våra lab. Båda ändrar terminerar i odf:er med lc-lc skarvdon.

Även böjradien är mindre känslig än man tror så länge man har gott om länkbudget. För korta sträckor spelar dämpningen vid en för snäv böj mindre roll.

Jag ser ingen anledning att välja annat än LC kontakter numera.
nu har vi inte fått någon återkoppling från TS ännu så det är lite svårt att avgöra nivån. Att dra patchkabel i ett vanligt installationsrör tänkt för el, kanske rent av ett befintligt är ingen bra idé. Det är ju inte samma sak som att dra kopparkabel... Sen att man KAN göra det om man har lite koll är en helt annan sak. Är det som exempel ett rakt schakt mellan våningarna och man lägger dem i rör så är det ju inga problem alls.
Sen tycker jag fortsatt att det är helt onödigt, men det är ju en annan sak :D

Lär bli rätt dyrt om man skall ha fiberkort i alla datorer, bara fiberkabeln sig är inte gratis. Men, vad vet vi? TS kanske är en ”serverkramare” och tänker sig koppla in en massa sånt?
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Lc går i snällt draget (inga hårda böjar) 20 rör. Krisar det kan man dela upp ett lc par och dra i dem en och en. Då går det med 16 rör (återigen beroende på bockningen). Går ju även med singelledare och bidi om man nu vill det.

När jag hade ADSL så hade jag rätt ordentliga problem med åskskador. Flera km luftledning är en bra åskmagnet. Lösningen vart fiber.

Inkommande gick från adsl modemet direkt in i en fiberkonverter och sen vidare till min brandvägg, därifrån via ny fiber till spridningsswitch och sen gällde principen att kopparkabel används mellan utrustning som sitter på samma grupp/säkring i elcentralen. Så fort en gruppgräns passeras så görs det med fiber.

Overkill: Absolut
Antal åskskador sen dess: 0
Imponansfaktor på rätt människor: hög :)
 
  • Gilla
extcon och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag skulle säga att det är helt onödigt med fiber, men det är ju lite coolt om inget annat. Det finns färdig-kontakterad fiber att köpa i fasta längder. Jag har monterat en sådan modell mellan två datahallar, fungerade kanon. Alcadon har sånt på lager, tveksam till att de säljer till privatpersoner dock, men det kanske inte är något problem?
Är det bara en fiber så räcker det med en patchkabel, och det blir rejält mkt billigare. Då kan du köpa kina-kablar från Dustin eller liknande.
Tack! Mina notifieringar i appen har strulat så ledsen för sen återkoppling. fs.com eller direktronik.se har bra utbud och säljer till privatpersoner även målgruppen såklart är företag/enterprise...
 
Redigerat:
M merbanan skrev:
Du behöver SC eller LC kontakter i dina uttag. Kör dubbla LC till varje rum så kan du koppla alla typer av fibermoduler. Själva fibern skulle nog bli single mode i mitt fall. DAC går inte att köra i väggen utan det är bara mellan enheter som står bredvid varann som det är tänkt till.

Att göra allt detta är lite bökigt men om man kör med LC kontakter så kan man nog dra färdigkontakterad LC kabel genom ett 20mm rör. Dessa kan man ansluta i en keystone LC modul. I samma rör borde man sedan kunna dra igenom en Cat6A-kabel. Nere i källaren kan man sedan ansluta i en ODF eller nått annat. Man kanske vill ha SC-kontakter här, har man platsen är de ju lite mer robusta. På så vis kan man slippa att svetsa fiber men ändå få en ok installation. Om man lyckas bra med längderna på fiberkablarna så kan det som blir över viras i ODF modulen.

Så allt detta går att göra och man kan göra det helt själv till ett acceptabelt pris. Man måste dock få koll på dragningarna och hur man vill kontaktera allt.

Sen så får jag nog stämma in i kören om att detta är lite onödigt. Men det betyder ju inte att man bara för det ska låta bli. Om du vill ha mer konkreta förslag på material så är det bara att fråga.
Stort tack! Jag ska fixa en inköpslista men km dröja till efter midsommar...
Mina notifieringar i appen har strulat så ledsen för sen återkoppling
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kolla böjradien i specen också. Patchkabel är bättre fast känsligare. Osäker på om jag vågat dra patchkabel några längre sträckor, de är rätt känsliga som sagt.
Alternativet som jag skrev om ”färdigkontakterad” fiber med splitterbox är enklare att dra. Fortfarande inte jätteenkelt att ”prega” igenom ett vp-rör men det går säkert om man inte har för skarpa böjar.
Jag kommer dra färdigkontakterad fiberpatch mellan källare och vind. Från switch till de 5 rummen är det som mest ca 15m. Om det inte går med 20mm rör så testar jag grövre eller klamrar fiberpatchen fritt i värsta fall. Inte snyggast men borde funka.
 
M merbanan skrev:
Du behöver SC eller LC kontakter i dina uttag. Kör dubbla LC till varje rum så kan du koppla alla typer av fibermoduler. Själva fibern skulle nog bli single mode i mitt fall. DAC går inte att köra i väggen utan det är bara mellan enheter som står bredvid varann som det är tänkt till.

Att göra allt detta är lite bökigt men om man kör med LC kontakter så kan man nog dra färdigkontakterad LC kabel genom ett 20mm rör. Dessa kan man ansluta i en keystone LC modul. I samma rör borde man sedan kunna dra igenom en Cat6A-kabel. Nere i källaren kan man sedan ansluta i en ODF eller nått annat. Man kanske vill ha SC-kontakter här, har man platsen är de ju lite mer robusta. På så vis kan man slippa att svetsa fiber men ändå få en ok installation. Om man lyckas bra med längderna på fiberkablarna så kan det som blir över viras i ODF modulen.

Så allt detta går att göra och man kan göra det helt själv till ett acceptabelt pris. Man måste dock få koll på dragningarna och hur man vill kontaktera allt.

Sen så får jag nog stämma in i kören om att detta är lite onödigt. Men det betyder ju inte att man bara för det ska låta bli. Om du vill ha mer konkreta förslag på material så är det bara att fråga.
Stort tack igen! Får läsa på lite om ODF som jag inte känner igen. I övrigt tror jag att jag förstår vad som ska införskaffas och monteras.
 
P petersv skrev:
Patchkabel är inte så otroligt känslig. Deras stora svaghet är deras större storlek samt dämpning, men för alla rimliga sträckor inom ett hus spelar det ingen roll.

Vi använder stora mängder patchkabel för dragning av "fast" infrastruktur i våra lab. Båda ändrar terminerar i odf:er med lc-lc skarvdon.

Även böjradien är mindre känslig än man tror så länge man har gott om länkbudget. För korta sträckor spelar dämpningen vid en för snäv böj mindre roll.

Jag ser ingen anledning att välja annat än LC kontakter numera.
Stort tack för bra info! Jag har ingen proffsutrustning men lärde mig den pinsamma vägen om böjradie. Flyttade fiberkonvertern från avlämningspunkten genom att byta till en 25m villapatch, trodde jag fått fel på fibern men när teknikern kom 1 vecka senare visade det sig att jag på ett ställe fått en böj med för liten radie så ljuset smet ut från fibern med tappad länk som följd. "En snusdosa" i böjradie fick jag lära mig, iallafall för villapatch
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
nu har vi inte fått någon återkoppling från TS ännu så det är lite svårt att avgöra nivån. Att dra patchkabel i ett vanligt installationsrör tänkt för el, kanske rent av ett befintligt är ingen bra idé. Det är ju inte samma sak som att dra kopparkabel... Sen att man KAN göra det om man har lite koll är en helt annan sak. Är det som exempel ett rakt schakt mellan våningarna och man lägger dem i rör så är det ju inga problem alls.
Sen tycker jag fortsatt att det är helt onödigt, men det är ju en annan sak :D

Lär bli rätt dyrt om man skall ha fiberkort i alla datorer, bara fiberkabeln sig är inte gratis. Men, vad vet vi? TS kanske är en ”serverkramare” och tänker sig koppla in en massa sånt?
Sorry för senfärdig återkoppling som sagt, inga notiser i appen... Jag har jobbat inom IT-branschen sedan 1998 och tycker det är en kul hobby även om jag inte jobbat professionellt hands on med admin på mer än 15 år. Har ett par servrar med hemautomation, mediaserver osv som jag pysslar med. Och visst är det lite onödigt men jag har möjligheten när det ändå ska dras kabel och ekonomiskt utrymme att köra fiberkort i alla datorer även om det bara är min egen som behöver det... 4 tonåringar som spelar och streamar, gärna flera saker var samtidigt från både trådade datorer och konsoler och wifi. Körde konsumentnät men ruttnade på klagomålen från ungdomarna när vi flyttade till villa och gick all in på Ubiquitis prylar. Har lagt relativt mycket på det redan så merkostnaden för fiberkort och installationsmateriel är relativt liten...
Tack för alla hjälpsamma svar och tips
 
M Mats skrev:
Lc går i snällt draget (inga hårda böjar) 20 rör. Krisar det kan man dela upp ett lc par och dra i dem en och en. Då går det med 16 rör (återigen beroende på bockningen). Går ju även med singelledare och bidi om man nu vill det.

När jag hade ADSL så hade jag rätt ordentliga problem med åskskador. Flera km luftledning är en bra åskmagnet. Lösningen vart fiber.

Inkommande gick från adsl modemet direkt in i en fiberkonverter och sen vidare till min brandvägg, därifrån via ny fiber till spridningsswitch och sen gällde principen att kopparkabel används mellan utrustning som sitter på samma grupp/säkring i elcentralen. Så fort en gruppgräns passeras så görs det med fiber.

Overkill: Absolut
Antal åskskador sen dess: 0
Imponansfaktor på rätt människor: hög :)
Tack för svar och bra info!
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
nu har vi inte fått någon återkoppling från TS ännu så det är lite svårt att avgöra nivån. Att dra patchkabel i ett vanligt installationsrör tänkt för el, kanske rent av ett befintligt är ingen bra idé. Det är ju inte samma sak som att dra kopparkabel... Sen att man KAN göra det om man har lite koll är en helt annan sak. Är det som exempel ett rakt schakt mellan våningarna och man lägger dem i rör så är det ju inga problem alls.
Sen tycker jag fortsatt att det är helt onödigt, men det är ju en annan sak :D

Lär bli rätt dyrt om man skall ha fiberkort i alla datorer, bara fiberkabeln sig är inte gratis. Men, vad vet vi? TS kanske är en ”serverkramare” och tänker sig koppla in en massa sånt?
Tack! Jag kommer använda ett rakt schakt för ventilationssystemet mellan våningsplanen och kan dra nya VP-rör efter behov, kommer inte dra i befintliga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.