Dags för mig att skaffa starkare brillor. Det var någon skarpsynt som såg klammer på dina tidigare bilder. Jag tror jag t.o.m svarade att jag inte lyckades se några klammers. Men nu ser jag.

Som jag skrivit tidigare. Jag tycker det ser ut som att snickaren försökt göra sitt bästa men saknar kunskap. När man nu ser taket så blir det ganska uppenbart. Eftersom snickaren uppenbarligen utfört arbetet på löpande räkning så blir det för mig ännu tydligare att det finns en ganska stor kunskapslucka. Du kanske ska tipsa snickaren om detta forum så han kan ställa frågor när han är osäker.

Nu finns det absolut bara en väg att vandra för din del. Prata med snickaren och förklara att du måste reklamera en stor del av arbetet. Tycker han fortfarande att allt är bra så förslå att du ska anlita en besiktningsman och kom skriftligen överens om att om besiktningsmannen hittar fel så får snickaren stå för besiktningsmannen kostnader. Hittar han inga fel så står du för kostnaden. Du kan ju vara lite snäll och säga att om han hittar en liten spricka i en panel tex så står du fortfarande för kostnaden.

Vill han inte gå med på detta så får du bestrida hela fakturan. Sen finns 2 vägar att gå. Antingen tar du in en besiktningsman och skickar över protokollet.

Eller så tar du in en annan firma så får lämna en offert på att ordna alla problem som dom ser finns. Sen skickar du detta till din snickare.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D
Jag har ändrat mig!

kommer handspika fasaden. Vilken är den bästa spiken jag kan använda.

fasadpöank 22mm/asfa/regel (ingen lock, ingen luftspalt)

Pris är ingen parameter vid val av spik, jag vill ha den bästa.
 
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Pris är ingen parameter vid val av spik, jag vill ha den bästa.

Rostfri kamspik/panelspik minst 70mm.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Jag ska måla fasaden, kanske kan nöja mig med A2

[länk]
Du kan nog nöja dig med varmförzinkad trådspik men du frågade ju efter det bästa ;)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Min egna erfarenhet. Har bytt panel på huset, byggt bod mm. inte snålat på virket och haft samma 120mm panel under som över. ALLTID spikat genom bägge brädorna då jag vill ha fäste långt ut så inte brädorna ska kupa sig, samt så mycket överlapp som möjligt för att det ska bli tätt. Har inga negativa erfarenheter av detta. I min värld ska spiken in i trät mellan 2-5mm för att skydda spikskallen, hålet fylls med färg. Inte heller här har jag märkt av nån nackdel, äldsta uppsatta virket är från 90-talet.

Spika panel med pistol är väl mer regel än undantag? Har aldrig sett nån i en prefabfabrik stå med hammare och spika panel, då är man nog slut i handleden som montör efter 2-3 år.

Spikdjupet på TS bilder är svåra att uppskatta annat än att hen mäter med ett skjutmått. Men går det in mer än 5-6mm så är det naturligtvis inte så bra, men frågan är om det spelar så stor roll för hållfastheten. Jag tror ändarna på panelen går först. Som nörderi kan jag skriva att jag har för vana att snedkapa panelen i botten och låta ändarna stå i en spann med grundolja över natten och suga, hur många som gnäller över spikdjupet i tråden gör det? Den som har det minsta hum av eget arbete vet vad som tar stryk i första hand när det gäller panel.

Jag har haft samma strategi som du men jag har inte snedkapat panelen längst ner. Har läst runt en del och tester har gjorts som visar att en snedkapning inte gör att det blir bättre - sak samma. Vill man så gör man det men inga problem om man skippar .
Däremot, som du säger, är att olja och behandla ändträt extremt viktigt! Vår panel var/är från -93 och det är bara ändbitar som tagit stryk, inga problem i övrigt.

Jag ska byta en sida på vårt hus så fort väder blir gynnsamt. Kommer bara byta lock då de är risiga i just ändträt (tidigare ägare har konsekvent skippat att behandla ändbitar). Alla lockar är sågade , stått
i oljebad i x-antal timmar, grundade samt målade 1 gång. Kommer skruva allt då det går fortare och jag tycker det är enklare. Kommer förborra för att inte riskera att det spricker vid uppsättning
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns nog 2 skolor krig detta. Skämmigt nog vet jag faktiskt inte vad Ama säger kring detta.

1) Montera foder och mät noga och tillverka blecket. Montera blecket och knacka försiktigt in plåten mot foder. Foga. Tejpa precis under fogen och måla in allt.

2) Montera foder och möt noga.
Tillverka blecket ca 1,5-2 cm för långt. Lägg blecket emot fodret och rita med en penna. Ta fram tex. Fine såg och sågs längst strecket. Såga en sväng under strecket. Ta fram stämjärn och knacka ur.
Lägg på rikligt med grundolja. Grunda och måla.
Montera blecket.
Nackdel enligt mig. Vatten kan rinna längst med kanten på fodret och ta sig in där du sågat. Det är därför viktigt att du håller koll och underhåller med färg.

Man kan givetvis ta mindre än 0,7-1 cm på varje foder.
Nr 2 tack.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
D
Om spiken är 3,1mm vilken dimension på borr är lämplig på de ställen där jag behöver förborra?
 
D
?
 
2.5mm kanske? Ingen aning, jag skruvade längst ut
 
D
Vad använde du för skruv?

Jag kommer behöva skruva några brädor. Finns det några bara varianter med små huvuden?
 
Rostfri trallskruv, mest för att jag köpte för mycket till altanen
 
D
Haha jag har också köpt för många dessutom a4 70 eller 75 mm
 
A4 men 57 eller vad dom är
Det funkar nog fint, skruvar mina foder också
 
D Derbyboy skrev:
Vad använde du för skruv?

Jag kommer behöva skruva några brädor. Finns det några bara varianter med små huvuden?
Dessa drar väldigt bra och har ett väldigt litet huvud.
https://www.byggmax.se/trallskruv-dold-p24490
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.