Vad är det här för slags växter.?

Drog upp en och en halv hink igår och en halv hink idag. Har plockat förut också.
Misstänker att dom följt med matjorden när jag anla en ny gräsmatta.
Har dessutom åkermark alldeles bredvid så dom kan även ha kommit därifrån.

Dom med taggar skulle kunna vara tistel.
Den på tredje bilden har inga taggar.

River även upp större maskrostuvor och annat smått och gott ur gräsmattan.

Ogräsupptagaren på bilden funkar ganska bra. Köpte den på Jula.
Försöker att få upp ogräset med rot och allt eller iallafall skada rötterna.


Ogräs växer på en gräsmatta med en ogräsupptagare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bladrika växter och ogräs i en gräsmatta med en ogräsuptagare från Jula synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gröna växtblad med krusiga kanter, eventuellt ogräs, i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hink med uppryckta ogräsväxter på en gräsmatta, potentiell tistel inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för växter som invaderat gräsmattan?
Lite överdrivet att säga att dom invaderat kanske... Men det finns en del av dom iallafall!
 
Bild nr 2 ser ut som en Rumex - en skräppa. Det finns ett antal olika arter av dom men bildgoogla för bekräftelse.
 
Jag har hela tiden sagt att det är skräppa men jag har inte fått det att stämma riktigt.
Det är ju fullt med skräppa på alla åkrar härikring. Är nog mindre nu när det inte är så mycket betesmark.
På åkrarna tänker man bara på dom när dom är fullvuxna och bruna.

Är den taggiga tistel?
 
Den taggiga ser väldigt mycket ut som tistel. Men hur har de blivit så stora i en gräsmatta, klipper du inte? Jag har också tistel i gräsmattan som är rätt nyanlagd (och det var typ ett tistelfält innan), och har grävt bort en del men min främsta taktik är att klippa gräset minst en gång i veckan.
 
Hur länge sedan anlade du gräsmattan?
Ser väldigt tunn ut och mycket ogräs, hur ser helheten ut? Så kanske man kan ge mer råd än att bara identifiera ogräset
 
Det va en ganska sorglig gräsmatta. :confused:
Dags att rensa upp ordentligt och så nytt, det verkar nästan som att den aldrig tog sig?
 
Gräsmattan är 3-4 år gammal.
Var inte så mycket ogräs från början men jag misstänker iallafall att en del kommit med matjorden.
Sedan är ju det här nånn slags bondgård och det är ogräs överallt runt hus och åkerkanter.

Råkade kanske ta fotona på en sämre fläck.
Annars är det ganska tjockt med gräs och roboten går där med jämna mellanrum. Just nu har den det kämpigt. Går på högsta inställningen.
Finns sämre fläckar. Vet inte om det beror på jorden eller kanske isbränna.

Gräsmattan har haft ett ganska kort men hårt liv hittills med diverse traktorkörning och nergrävning av elkablar.
Förutom jämtkraft har även svevia varit här och sprutat på salt eller lut ungefär en meter in på gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.