Stefan N Stefan N skrev:
36 § konsumenttjänstlagen
tack.
 
A A.G skrev:
tack.
O
A A.G skrev:
Vad hittar ni att man får överskrida en budget med 15%?
15% gäller såklart den ursprungligt överenskomna omfattningen av jobbet. Kommer man senare överens om tilläggsarbeten räknas dessa inte in.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Har det tillkommit jobb och det inte fanns någon direkt exakt summa från början så är det nog bara betala om jobbet verkar rimligt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, även muntliga avtal gäller och beloppet ni kom överens om får överskridas med max 15% som tidigare nämnts. Betala det och bestrid resten av fakturan.

Vi fick ett felaktigt råd av en konsumentvägledare att betala hela summan först ("för att inte riskera att hamna hos kronofogden"). Vi betalade, prövade i ARN och fick rätt, men inte fick vi tillbaka våra pengar.
Inte ens igenom inkasso ?
 
Plåt arbetet skulle jag tippa på ca 25000
 
Hur kan man beställa något för 80tkr utan att få priset skriftligt?
Det är för mig helt ofattbart.
 
D Daaaaaniel skrev:
Hur kan man beställa något för 80tkr utan att få priset skriftligt?
Det är för mig helt ofattbart.
troligtvis eftersom det gjordes löpande och inget fast pris satts
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Man kan ju bli lite less på folk som killgissar, folk kan tro på det.
Någon skrev 2tim per strykning för målningen. Vi pratar alltså 4 tim totalt?

För mig som målare hade etableringen varit 2tim, minst.

Och jag hade inte grejat att måla över dedär på 2tim. Speciellt inte om det skulle ske i etapper vilket det ser ut att ha gjort med tanke på att ställningen på gaveln är nere.

Vidare tror jag ställningen kanske går på ca 15- 20.000:- exkl moms.

Allting kostar, tråkigt att det blev en överraskning för dig TS och att firman inte kommunicerade bättre under arbetets gång.

Men det kan inte ha varit så att byggaren svarade på vad panelbytet kostar och inte de andra delarna?

Tänker att ställning och byte av panel bör kanske ligga på runt 80k för detdär, samtidigt som byggaren inte kan säga säkert vad de andra yrkesgrupperna kommer kosta utan att ta ut dom till arbetet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Min ”killgissning” om målningen gällde själva strykandet. Givetvis förutsatt att ställningen finns där. och jag var tydlig med att det tillkommer restid ( jag räknar ”etablering” som restid, när det handlar om att bära färgburkar, penslar osv. från bilen). Och oftast är det väl 3 strykningar som gäller, med grundfärg?
 
Skicka ett mail och påpeka att hen uppskattade priset till 80 000 och fråga varför det blev så mycket dyrare. Förhoppningsvis får du ett skriftligt svar som bekräftar den muntliga uppskattningen.
 
  • Gilla
Olivares och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Min ”killgissning” om målningen gällde själva strykandet. Givetvis förutsatt att ställningen finns där. och jag var tydlig med att det tillkommer restid ( jag räknar ”etablering” som restid, när det handlar om att bära färgburkar, penslar osv. från bilen). Och oftast är det väl 3 strykningar som gäller, med grundfärg?
Nä verkligen inte 2 timmar per strykning. Ser mer ut som en dag per strykning. Sen kan dom ha grundat och målat första svängen löst och det går fortare. Men under 16 timmar lär det inte ha gått. Och verkligen inte 2 timmar per strykning.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det enda jag kan hjälpa till med är en jämförelse.

Vi tog in en offert i höstas för takbyte + byte av träfasad på våra gavlar, 3st, samt takkupan. Inkl en ställning runt hela huset(ca70-100m), nya vindskivor samt allt plåtarbete. Markplan storlek ca 120 kvm L-form.
398 500:- inkl moms. Och då firman sällan gör tak så är de lite dyrare än andra på dessa jobb.

Spontant låter 208000:- ganska dyrt för vilket arbete ni fått utfört. Men jag har dålig koll på exakt vad hantverkare "bör" kosta.
 
Det spelar väl mindre roll vad liknade jobb har kostat för andra, eller hur rimlig/orimligt tidsåtgången man tycker är. Det enda som spelar roll är vad som avtalades. Det blir till slut leverantören som måste bevisa att han har avtalat ett visst pris med konsumenten. TS anser att jobbet avtalades till 80000. Då är det väl bara att bestrida allt annat och låta leverantören ta det därifrån.
 
N Nikorasu skrev:
Det spelar väl mindre roll vad liknade jobb har kostat för andra, eller hur rimlig/orimligt tidsåtgången man tycker är. Det enda som spelar roll är vad som avtalades. Det blir till slut leverantören som måste bevisa att han har avtalat ett visst pris med konsumenten. TS anser att jobbet avtalades till 80000. Då är det väl bara att bestrida allt annat och låta leverantören ta det därifrån.
Jobbet avtalades ju inte till 80 tkr utan det uppskattades till 80 tkr. Det som avtalades var att det skulle göras på löpande räkning (och förhoppningsvis avtalades omfattningen av jobbet, timpris samt påslag för andra yrkesgrupper).

Byggaren kanske bara uppskattade vad hans del skulle kosta? Allt är ju upplagt för missförstånd när man tar det muntligt i förbifarten.

80 tkr för hela kalaset är ju rätt orimligt, är ju vad ställning, målning och plåtis kostar.

Nånstans ligger det ju på den som beställer ett jobb på löpande räkning att stämma av nedlagda timmar, material etc under arbetets gång också.
 
M Mangan13 skrev:
Jobbet avtalades ju inte till 80 tkr utan det uppskattades till 80 tkr. Det som avtalades var att det skulle göras på löpande räkning (och förhoppningsvis avtalades omfattningen av jobbet, timpris samt påslag för andra yrkesgrupper).

Byggaren kanske bara uppskattade vad hans del skulle kosta? Allt är ju upplagt för missförstånd när man tar det muntligt i förbifarten.

80 tkr för hela kalaset är ju rätt orimligt, är ju vad ställning, målning och plåtis kostar.

Nånstans ligger det ju på den som beställer ett jobb på löpande räkning att stämma av nedlagda timmar, material etc under arbetets gång också.
Jag menar inte att det framgår att det avtalades om löpande räkning.

Men min poäng är denna - visst är det ett problem att det inte bortom all rimlig tvivel finns ett tydligt avtal, men det är i första hand ett problem för leverantören. Därför att det är till syvende sist han som måste övertyga en domstol om vad han sålt och avtalat, och han anses ha informationsövertaget.

Och jag menar att ju oftare konsumenter vägrar att betala (i detta fall allt utöver 80tkr) desto mera kommer leverantörer att säkerställa att de har tydliga avtal på det de säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.