Y
Jag tänkte köpa mig min första avståndsmätare,
dyrare modeller erbjuder fler funktioner och på forumet finns det säkert någon som har koll på vilka funktioner som är bra och vilka som är onödiga.

Jag ska mäta upp storlek på rum i ett hus. Väggpanel. Och det hade varit kul om jag kunnat stå på backen och mäta ungefärlig storleken på ett fönster högt ~13meter upp.
Sen är det käckt om avståndsmätaren själv säger kvarat och annat som jag inte visste mig behöva.

Men jag behöver inte ta foton. (såg det fanns inbyggd kamera i en).
Lutningssensor lät intressant ifall det med lätthet kan säga vinklar på tak.

Budget 2-3000kr.

Det som dyker upp på radarn:
* Bosch GLM 80 R60 med mätskenan Bosch R 60

Hittade ett test som menade att Leica Disto D2 är valet för proffs.

Bosch GLM 80 + skena = ~2700kr, 1,5mm noggrannhet, 80meter, uppfällbart bakstycke, digitalt vattenpass, 20 minnen,
Leica Disto D2 = ~2000kr, 1,5mm noggrannhet, 100meter, uppfällbart bakstycke, bluetooth, 10minnen,
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Inte riktigt svar på din fråga, men mina erfarenheter av leica distro d110 och bosch glm 40.
Köpte leican först (demoex), men funktionerna kostade extra i appen och utan den var användbarheten väldigt begränsad.
Den lämnades tillbaka och jag köpte boschen istället, klarar allt jag behöver utan att bråka med en app eller behöva hålla i mobilen och lasern :)

Tldr: jag kom inte överens med leicas app-krav och betalfunktioner
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Kameran är till för att se vart man mäter på långa avstånd. Den är ovärderlig om man väl haft den.
Jag säger tvärtemot föregående Leica är toppen och man behöver inte någon app. Boschen har jag upplevt som opålitlig när det gäller att mäta rätt längd.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vet inte hur det är med glm80 men nästan varje gång jag tar ur min glm50 ur knä/lår fickan så är den tom på batteri, kollar man runt så verkar fler ha problem med det. Förra chefen hade en grön (PBL?) Och den var aldrig några batteri problem med
 
M Mickebandsåg skrev:
Vet inte hur det är med glm80 men nästan varje gång jag tar ur min glm50 ur knä/lår fickan så är den tom på batteri, kollar man runt så verkar fler ha problem med det. Förra chefen hade en grön (PBL?) Och den var aldrig några batteri problem med
Har inte min GLM80 i fickan utan i det medföljande fodralet, och upplever inte batteriet är slut titt som tätt. Det är inte så att du råkar slå på den, i fickan..?
 
Jo den ligger i sitt fodral i fickan, men helt omöjligt är det inte att man "fickringer"
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Y
Har vi några fler förslag på bästa mätaren för hemmafixaren? ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.