Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag har fått berättad att inköpare på ett riktigt stort svenskt bolag fortfarande har en kultur där dom hellre köper X för 12kr/st med 40% rabatt än X för 10kr/st med 0% rabatt, det är helt enkelt fördelaktigt för inköparna att göra så på något sätt även om jag inte fick veta exakt hur.
Dom anses inte göra sitt jobb om inte inköpen sker med rabatt…..
Inköpare jobbar inte enbart för låga priser utan även för höga rabatter, ett ”sjukt” upplägg
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett tänkbart skäl är hur eventuella bonusar ser ut till inköparen. På ett tidigare bolag jag var anställd på så hade säljarna en bonus baserar på affärens omsättning.
Säljare 1 drog in en affär på 2 miljoner med en vinst på 50'. Det var tydligen väldigt bra för han lovordades och fick en slant i bonus på nästa lön.
Säljare 2 drog in en affär på 500' med en vinst på 75', men då omsättningen inte var så hög så fick han varken lovord eller bonus.
Helgalet bonussystem. Om inköparen bonus baseras på rabattsatser så förstår jag att de gillar Ahsells (och andras liknande) lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad kom först hönan eller ägget?

Jag har fått berättad att inköpare på ett riktigt stort svenskt bolag fortfarande har en kultur där dom hellre köper X för 12kr/st med 40% rabatt än X för 10kr/st med 0% rabatt, det är helt enkelt fördelaktigt för inköparna att göra så på något sätt även om jag inte fick veta exakt hur.

Detta företag har såklart inget med Ahlsells att göra men det lät inte som att det var något som enbart skedde här.
Jag kanske förstod fel på hur stor rabatt det blir men du tänker väl 12kr med 10% rabatt (som är mer än 10 med 0%) ? Dvs att de hellre har rabatt på högt pris även om det blir högre än ett lågt ordinariepris utan rabatt??? Jag skulle åxå välja 12 med 40% rabatt då de är lägre än 10kr. :)
 
Rickard.
J JohanLun skrev:
Jag kanske förstod fel på hur stor rabatt det blir men du tänker väl 12kr med 10% rabatt (som är mer än 10 med 0%) ? Dvs att de hellre har rabatt på högt pris även om det blir högre än ett lågt ordinariepris utan rabatt??? Jag skulle åxå välja 12 med 40% rabatt då de är lägre än 10kr. :)
Jag menade 12kr efter 40% rabatt istället för 10kr ordinarie pris. Tappar lite kraft i poängen om dom föredrar det billigare, ganska oproblematiskt ;)

(siffrorna är också bara ett exempel för att förtydliga det som berättades åt mig. "Kulturen" bakom var problemet som diskuterades)
 
  • Gilla
Putt och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag menade 12kr efter 40% rabatt istället för 10kr ordinarie pris. Tappar lite kraft i poängen om dom föredrar det billigare, ganska oproblematiskt ;)

(siffrorna är också bara ett exempel för att förtydliga det som berättades åt mig. "Kulturen" bakom var problemet som diskuterades)
Vad skulle poängen vara att välja det dyrare priset?
1) Inköparen har någon form av bonus på förhandlad % rabatt?
2) Man kan förhandla fram så man får en faktura på ordinarie pris och rabatten som bakbonus?
3) Företaget arbetar med % påslag mot sina kunder på inköpspris. Man tjänar alltså något mer på att välja det dyrare priset.
4) Det är inte värt att åka runt eller beställa produkter från olika ställen då det helt enkelt skiljer för lite i pris. Det är mycket vanligt att företag strävar efter att ha så få leverantörer som möjligt.
 
Rickard.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad skulle poängen vara att välja det dyrare priset?
1) Inköparen har någon form av bonus på förhandlad % rabatt?
2) Man kan förhandla fram så man får en faktura på ordinarie pris och rabatten som bakbonus?
3) Företaget arbetar med % påslag mot sina kunder på inköpspris. Man tjänar alltså något mer på att välja det dyrare priset.
4) Det är inte värt att åka runt eller beställa produkter från olika ställen då det helt enkelt skiljer för lite i pris. Det är mycket vanligt att företag strävar efter att ha så få leverantörer som möjligt.
Jag tror Taxture och Fairlane prickat rätt i vad jag tror. I mitt specifika fall var det inte så enkelt att dom fick bonus baserat på rabatt utan mer i linje med Taxtures inlägg.
 
T TreeView skrev:
Det var det dummaste jag hört. Det tog 30 sekunder att hitta 2 billigare leverantörer. Men i din värld kanske Ahlsells kunder antingen är väldigt lata eller pantade, eller i allafall de trogna kunderna för alla andra lär ju ha gått till annan leverantör?!
Tror du inte att inlägget är ironiskt?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad skulle poängen vara att välja det dyrare priset?
1) Inköparen har någon form av bonus på förhandlad % rabatt?
2) Man kan förhandla fram så man får en faktura på ordinarie pris och rabatten som bakbonus?
3) Företaget arbetar med % påslag mot sina kunder på inköpspris. Man tjänar alltså något mer på att välja det dyrare priset.
4) Det är inte värt att åka runt eller beställa produkter från olika ställen då det helt enkelt skiljer för lite i pris. Det är mycket vanligt att företag strävar efter att ha så få leverantörer som möjligt.
4. I alla fall om man ser till stora industriföretag.

Men den enskilde ensamföretagande hantverkaren borde också resonera på detta vis men det är det få som gör utan de kan köra stan runt och handla saker på olika ställen för att vara 1 är 3% billigare hos leverantör A och vara 2 är 2% billigare hos leverantör B.

Och så får man snacka skit på två ställen icke att förglömma.
 
T TreeView skrev:
Hej, jag har fundering. Jag har skaffat ett konto på Ahlsells och sprang in köpte en del till avloppet, smidigt då det ligger nära där jag bor.

Priset för denna del är 180 kr på Rinkaby Rör samt 199 kr på Bauhaus, inkl moms.

Hur är det då möjligt att Ahlsells listpris är 419 kr exkl moms, 523 inkl moms? Sen ger dom mig en rabatt på 56%, vilket ger att mitt pris hamnar på 228 kr.

Rabatten är alltså helt oförhandlad och jag är en ny kund som aldrig handlat på Ahlsell någonsin.

Sker detta för att hantverkarna ska ha ett "officellt pris" de ska kunna visa sina kunder, har hört att visa kör att dom delar på rabetten med kunden?

Varför vill Ahlsells ha listpriser som är 290% högre än Rinkaby Rör?
Jag köpte kabelklammer på firmans rabatt 89% i rabatt finns det nån rimlighet
 
EddieHansson
T Taxture skrev:
Dom anses inte göra sitt jobb om inte inköpen sker med rabatt…..
Inköpare jobbar inte enbart för låga priser utan även för höga rabatter, ett ”sjukt” upplägg
Faktiskt så hos oss (stor multinationell firma). Den enskilde inköparen mäts (finns KPI på detta!) på hur mycket rabatt som denne lyckas förhandla fram. Så höga listpriser är ett mycket bra incitament att välja en leverantör om man också kan visa stor rabatt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Den enskilde inköparen mäts (finns KPI på detta!) på hur mycket rabatt som denne lyckas förhandla fram.
Vad betyder KPI i detta sammanhang, inte konsumentprisindex väl?
 
EddieHansson
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad betyder KPI i detta sammanhang, inte konsumentprisindex väl?
Key Performance Indicator - mätetal för att se hur bra/dåligt något går. På svenska heter det nog Nyckeltal. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeltal
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad betyder KPI i detta sammanhang, inte konsumentprisindex väl?
Key Performance Indicator... Edit, tvåa på bollen
 
Företagets kickback mäts ju på omsättningen så att handla till ett litet högre pris kan generera högre kickback på slutet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Rörmokarna som använder sig av Ahlsells utgår från Ahlsells rekommenderade prislistor till kund.
Själva har de sedan upp till 60% rabatt på det material de säljer till kund.. Sen när de fakturerar kunden så är det Ahlsells rekommenderade priser som står på fakturan. En del rörmokare brukar lägga 10-15% rabatt på rördelar till till kund, de ses ju då att verkligen bry sig om kunden och skicka rabatt vidare. Det de gör är bara att skicka en liten del av övervinsten vidare till kunden,
Sen börjar rörmokarna arbetet normalt kl 07.00, men då har de "ställtid", de måste ju hämta ut alla grejer de behöver under kommande dagen. Men under den tiden bjuder Ahlsells på en rejäl frukost och man kan sitta och snacka lite skit med andra mokare och hantverkare. Men gissa vem som betalarar? Rätt, det är du, arbetstiden börjar kl, 07 och det kommer på din faktura och det slutar inte där, dagen är lång.......luncher och eftermiddagsfikor som drar ut på tiden, de måste ju hämta delar som saknas. Och en eftemiddagsmacka och kaffe brukar alltid gå att få hos Ahlsells.

I rättvisans namn är det här ett långt gummiband som används olika mycket av olika hantverkare. allt från väldigt seriösa till de som saknar skrupler helt.
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.