I stundens hetta så är ämnet uppe igen i huset (jag mest) med 35 grader eller mer inomhus i gassande sol och värmekänslig som jag är så till 2022 års projekt måste jag slänga in kylning.
Dock är frågan vilket är bäst? Mest ekonomiskt?

Har en bergvärmepump installerad 2002, gammal japp men den fungerar utan anmärkningar.
Bor i 2 våningshus och platserna vi mest är på är i vardagsrum på våning ett och sovrum våning 2.

Försöker hitta folk som installerat frikyla men det är ganska skralt när man söker. Ca kostnad för installation är det som är mest intressant.

Har tittat på fast ac med ute och innedel också där de fick fram pris på under 20 tusen, 1 innedel och installation ingår.

Men använder man sig av befintliga rör till element när man kör frikyla? Byter man ut de gamla elementen isåfall till en konvektor?
 
Ja tycker inte det är någon tvekan med dina förutsättningar.
Frikyla har ju nästan inga driftkostnader senare och man kan slösa med gott samvete för att det bara är bra att värma berget lite :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Effektivast blir även frikylan med en separat innedel, fläktkonvektor.

Det går at kyla vi tilluften om du har om du har ventilationssystem.

Det går även att kyla via radiatorerna men inte så vanligt då det är risk för kondensbildning på rören.
 
Kyla via radiatorerna har jag aldrig hört talas om. Måste vara jättestor risk med kondensvatten. Däremot kyla via golvvärmevärmeslingorna marknadsförs av t.ex. Daikin. Då måste man hålla sig några grader över daggpunkten men hela golvytan svalkar rummet.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
I stundens hetta så är ämnet uppe igen i huset (jag mest) med 35 grader eller mer inomhus i gassande sol och värmekänslig som jag är så till 2022 års projekt måste jag slänga in kylning.
Dock är frågan vilket är bäst? Mest ekonomiskt?

Har en bergvärmepump installerad 2002, gammal japp men den fungerar utan anmärkningar.
Bor i 2 våningshus och platserna vi mest är på är i vardagsrum på våning ett och sovrum våning 2.

Försöker hitta folk som installerat frikyla men det är ganska skralt när man söker. Ca kostnad för installation är det som är mest intressant.

Har tittat på fast ac med ute och innedel också där de fick fram pris på under 20 tusen, 1 innedel och installation ingår.

Men använder man sig av befintliga rör till element när man kör frikyla? Byter man ut de gamla elementen isåfall till en konvektor?

Via elementrören kommer inte att gå p.g.a. kondens. Rören måste isoleras rätt rejält för att undvika det så i praktiken är det nydragning som gäller.

Frikyla är det jag hade installerat om det inte är allt för krångligt med just rördragningen, för det finns flera fördelar. I.o.m. att det inte finns en utedel så blir lösningen billigare i drift (några fåtal watt för cirkulationspump och fläkt), tystare, och driftsäkrare (finns knappt något som kan gå sönder).

larsbj larsbj skrev:
Det går at kyla vi tilluften om du har om du har ventilationssystem.
Nej, sannolikt inte. Ventilationsrören lär inte vara kondensisolerade och det är ett stort jobb att göra i efterhand. Ligger de på en kallvind (skitvarm sommartid) så krävs det rätt mycket isolering. Firman jag pratade med avrådde bestämt från att göra det.
 
R RoAd skrev:
Via elementrören kommer inte att gå p.g.a. kondens. Rören måste isoleras rätt rejält för att undvika det så i praktiken är det nydragning som gäller.

Frikyla är det jag hade installerat om det inte är allt för krångligt med just rördragningen, för det finns flera fördelar. I.o.m. att det inte finns en utedel så blir lösningen billigare i drift (några fåtal watt för cirkulationspump och fläkt), tystare, och driftsäkrare (finns knappt något som kan gå sönder).



Nej, sannolikt inte. Ventilationsrören lär inte vara kondensisolerade och det är ett stort jobb att göra i efterhand. Ligger de på en kallvind (skitvarm sommartid) så krävs det rätt mycket isolering. Firman jag pratade med avrådde bestämt från att göra det.
I båda fallen håller man sig till temperaturer som inte ger kondens, (15-17 C) Alltså ingen kondensiolerin behövs.
Att kyla tilluften är en vanlig lösning, i synnerhet i större byggnader.
At kyla via rad är mindre vanligt och lite mindre effektivt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Effektivast blir även frikylan med en separat innedel, fläktkonvektor.

Det går at kyla vi tilluften om du har om du har ventilationssystem.

Det går även att kyla via radiatorerna men inte så vanligt då det är risk för kondensbildning på rören.
Jag har värmen via vanliga gamla stora element idag i alla rum, utom golvvärme i badrum.
Det hade ju varit smidigt om man kunnat byta ut de gamla elementen mot sådana fläktkonvektorer i sovrummen och vardagsrum. Men det kanske är vettigast att installera en ny fläktkonvektor för att separera det?
 
R RoAd skrev:
Via elementrören kommer inte att gå p.g.a. kondens. Rören måste isoleras rätt rejält för att undvika det så i praktiken är det nydragning som gäller.

Frikyla är det jag hade installerat om det inte är allt för krångligt med just rördragningen, för det finns flera fördelar. I.o.m. att det inte finns en utedel så blir lösningen billigare i drift (några fåtal watt för cirkulationspump och fläkt), tystare, och driftsäkrare (finns knappt något som kan gå sönder).

Nej, sannolikt inte. Ventilationsrören lär inte vara kondensisolerade och det är ett stort jobb att göra i efterhand. Ligger de på en kallvind (skitvarm sommartid) så krävs det rätt mycket isolering. Firman jag pratade med avrådde bestämt från att göra det.
Upp till vardagsrummet är väl den enklaste biten att dra rör här, 2a våningen är den som blir isåfall det knepiga. Dock kommer det nog hamna på vinden.

Dock är ju frågan vad folk har betalat för en sådan installation cirka. Nibe hade någon kostnad om 20-25 i en artikel. Men med erfarenhet vet jag att man vill fråga kunder =)
 
Krävs lite intresse om du ska göra via radiatorerna eftersom det inte finns standardprodukter varken för styrning eller själav värmeväxlare.
Tror det är vettigast med separat kylsystem.
 
larsbj larsbj skrev:
I båda fallen håller man sig till temperaturer som inte ger kondens, (15-17 C) Alltså ingen kondensiolerin behövs.
Att kyla tilluften är en vanlig lösning, i synnerhet i större byggnader.
At kyla via rad är mindre vanligt och lite mindre effektivt.
Vi har självdrag så inget avancerat ventilationssystem =) Huset är från -45.
Dock blir det så brutalt varmt inomhus. Sista fönstren från 45 skall bytas i sommar.

Att sätta till någon extra fläktkonvektor är värt det alla gånger för att man skall kunna få något vettigt klimat.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Krävs lite intresse om du ska göra via radiatorerna eftersom det inte finns standardprodukter varken för styrning eller själav värmeväxlare.
Tror det är vettigast med separat kylsystem.
Kommer lämna bort det. Och efter att läst nu om isolering och dylikt så låter jag gärna de gamla fina radiatorerna vara kvar =)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
R
larsbj larsbj skrev:
I båda fallen håller man sig till temperaturer som inte ger kondens, (15-17 C) Alltså ingen kondensiolerin behövs.
Att kyla tilluften är en vanlig lösning, i synnerhet i större byggnader.
At kyla via rad är mindre vanligt och lite mindre effektivt.
Fast 15-17C ger ju kondens om omgivningen är tillräckligt varm och fuktig. Så ligger ventialtionsrören på vinden lär det behövas isoleras även om temperaturen på rören är så pass hög. Men som sagt, jag är ingen expert och säger bara vad firman sa till mig. De har gjort många frikyleinstallationer så de borde veta.

Och angående att skicka så pass hög temperatur i oisolerade rör till ett konvektorelement kommer ju resultera i en bedrövligt låg kyleffekt. Den räknas ju vanligtvis vid 7C ingående temp.
 
R RoAd skrev:
Fast 15-17C ger ju kondens om omgivningen är tillräckligt varm och fuktig. Så ligger ventialtionsrören på vinden lär det behövas isoleras även om temperaturen på rören är så pass hög. Men som sagt, jag är ingen expert och säger bara vad firman sa till mig. De har gjort många frikyleinstallationer så de borde veta.
Funkar gör det i alla fall, finns otroligt många såna anläggningar utan problem, håller man sig till tillufttemp 6-8C under rumstemp går det fint utan isolerade rör, och ger en rejäl förbättring av inneklimatet utan extra installationer.
 
Har haft kyla i mina vanliga radiatorer i många år inställt på 17 grader utan några problem.

Temperaturen pendlar mellan 13 och 20 grader. Under 15 grader blir det kondens på kromade rör som torkar vid vid 17 grader. Det har hänt det bli kondens på radiatorn i badrummet med mycket vatten på golvet.
 
  • Gilla
RSRC och 2 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Har haft kyla i mina vanliga radiatorer i många år inställt på 17 grader utan några problem.

Temperaturen pendlar mellan 13 och 20 grader. Under 15 grader blir det kondens på kromade rör som torkar vid vid 17 grader. Det har hänt det bli kondens på radiatorn i badrummet med mycket vatten på golvet.
Hur håller sig temperaturen inomhus vid 33 grader i utetemp? Idag hade vi en innetemp på 34 grader som mest.
Jag kör portabel ac plus en fläkt som sprider kylan, det är inte riktigt hållbart då det är ganska högljutt =) Det är för att kyla ner kroppen helt enkelt, men det hade varit trevligt att kunna leva ett normalt liv trots värmen ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.